2025-04-17, 01:24
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, det går med vad som helst nästan. En vanlig E14/E27 LED-lampa fungerar för att få lite grönmassa, du behöver inte ens köpa någon led-strip.

Ska du köpa en riktig lampa finns det fina alternativ kring tusenlappen Jag gillar exempelvis Spider Farmer SF1000, har flera stycken av dessa små lampor. 100W och kan dimmas steglöst nästan ner till 10W. Passar för en liten odling eller för att dra upp plantor/hålla mammaplantor vid liv. Lagom för att dra upp chili- eller tomatplator på våren dessutom.

Andra alternativ är Spider Farmer SE1500, ViparSpectra XS1500 Pro, Mars Hydro TS 1000 m.fl. Köp kvalitet och se till att det är dimbart.

Jag antar att vad jag undrar är om det räcker med något så enkelt för att nå upp i rätt värme?

Ska kolla upp den där spiderfarmer, men hade varit kul att kunna sätta ihop något liknande helt själv, samtidigt som man optimerar det så att det inte drar någon el.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-04-17 kl. 01:27.
Citera
2025-04-24, 14:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Och för den som inte har några 5-13000 att slänga ut på någon första gången provbelysning. Duger det med en nätadapter och några led strips?

Du får väl räkna och köpa en ljusmätare.
Citera
2025-07-08, 22:59
Medlem
Är spiderfarm.eu legitimation sida?
Citera
2025-07-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag snittar 200g per växt inomhus din jävla nolla.

På vilket sätt är det bättre och på vilket sätt är det billigare när HPS lampan inte håller lika länge? Vad kostar 200Wh i snitt i Sverige idag? Kan du förklara för mig vad det kostar att köra 200W i en växtcykel i Sverige idag?

Så du är här också och briljerar, varför bryr du dig om vad kilowatt priset är när du säger att en lampa måste kosta minst 5-6000 kr och dessutom inte kan rekommendera en enda. Du måste va ekonomiskt oberoende med dina framgångar inom odling ju?
Citera
2025-07-09, 10:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Så du är här också och briljerar, varför bryr du dig om vad kilowatt priset är när du säger att en lampa måste kosta minst 5-6000 kr och dessutom inte kan rekommendera en enda. Du måste va ekonomiskt oberoende med dina framgångar inom odling ju?

Jag har postat en sida med hyfsat billiga lampor runt 600-800W. Jag fattar inte vad du menar med att jag inte bryr mig om elkostnaden, det är ju huvudanledningen att absolut inte köra HPS. En HPS lampa sprider mindre än hälften av ljuset mot växten, resten åt andra håll vilket måste reflekteras och bara en bråkdel av det reflekterade ljuset når fram till växten, resten blir till värme.

Sen fattar jag inte varför du ska köra autos om du bara ska köra 12 timmar? Då kan du ju lika gärna köra photos och få mer skörd.
Citera
2025-07-09, 14:41
Medlem
Citat:
Jag har postat en sida med hyfsat billiga lampor runt 600-800W. Jag fattar inte vad du menar med att jag inte bryr mig om elkostnaden, det är ju huvudanledningen att absolut inte köra HPS. En HPS lampa sprider mindre än hälften av ljuset mot växten, resten åt andra håll vilket måste reflekteras och bara en bråkdel av det reflekterade ljuset når fram till växten, resten blir till värme.

Sen fattar jag inte varför du ska köra autos om du bara ska köra 12 timmar? Då kan du ju lika gärna köra photos och få mer skörd.

Jag har inte påstått någonstans att jag ska köra det heller, det är bara fullt möjligt kanske inte det mest optimala, man måste liksom inte göra på ett specifikt sätt eller ha en jättedyr lampa. Det går ju komma billigt undan utan att ha världens dyraste utrustning och de största och värsta grejerna för att lyckas någorlunda
Citera
2025-07-09, 14:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Jag har inte påstått någonstans att jag ska köra det heller, det är bara fullt möjligt kanske inte det mest optimala, man måste liksom inte göra på ett specifikt sätt eller ha en jättedyr lampa. Det går ju komma billigt undan utan att ha världens dyraste utrustning och de största och värsta grejerna för att lyckas någorlunda

Visst men jag förstår inte grejen om du ändå vet hur dyrt det är att odla med HPS och vet hur dyrt det är att köpa cannabis så kan du väl inte tycka att 5000 spänn är hela världen? Vad kostar en femma gräs i Sverige nuförtiden?

Blir ju dessutom billigare att få ut ett kilo per kvadratmeter och bara odla en gång om året istället för att odla dygnet runt 365 dagar om året och få mycket mindre, och då blir det ju dessutom större risk att åka dit.
Citera
2025-07-09, 17:13
Medlem
Citat:
Visst men jag förstår inte grejen om du ändå vet hur dyrt det är att odla med HPS och vet hur dyrt det är att köpa cannabis så kan du väl inte tycka att 5000 spänn är hela världen? Vad kostar en femma gräs i Sverige nuförtiden?

Blir ju dessutom billigare att få ut ett kilo per kvadratmeter och bara odla en gång om året istället för att odla dygnet runt 365 dagar om året och få mycket mindre, och då blir det ju dessutom större risk att åka dit.

Jag har inte köpt cannabis på åratal, och är ingen storkonsument av det heller längre. Jag är heller inte ute att framställa större mängder men jag förstår vad du menar, alla är vi olika som går i herrens hage. Ha en fin dag 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in