2025-07-09, 12:33
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Känner inte till ett tidigare Scandic i Stockholm som tagits över av Strawberry - om det är vad du menar.

Så, vilket hotell var det?

Blueberry är inte samma som Strawberry. dock kan man ju få för sig att det är samma koncern men det är det alltså inte. Är nog fler än dig som blir förvirrade, kanske det är tanken med namnbytet på Scandic.
Citera
2025-07-09, 12:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Grattis du kommer ihåg addition fortfarande 250+250 = 500

Det går redan nu se vad frukosten kostar om man söker Scandic hotell på t.ex. Booking.com

Scandic Continental i Stockholm (strax vid centralen) tar 275 kr per person om man väljer till det.
Samma pris på flera Scandic i Stockholm

Scandic Göteborg Central 229 kr

Radison Waterfront 315 kr

Scandic Continental billigt alternativ för 1 person 1/7 1276 kr utan frukost och motsvarande rum där frukosten ingår är 1471 kr och är då bara 195 kr mer om frukosten ingår.

Har man inte råd med frukost kasnke man ska stanna hemma då det är en liten kostnad i totala resan.

Prova att sök så ser du hur priserna är.

Grattis du har kvar att lära dig logik. Vad som kommer att hända om/när frukosten separeras från rumspriset är inget som inträffat ännu. Om du tror att Scandic kommer att verka för att göra rum och frukost billigare så har du en hel del kvar att lära vad gäller affärslogik.
Citera
2025-07-09, 12:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Idiot!
Med din matematik skulle bara frukosten kosta mer än hela vistelsen för en barnfamilj.
Vill minnas att jag sett priset i Täby - mellan 100 och 150.

Det går utmärkt att inte betala för frukosten för att i stället sova ut och äta lunch på något annat ställe.
Citera
2025-07-09, 12:44
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Stordalen tog bort kött från frukosten 2015, ryktas att det var dåvarande fruns idé. Tog inte lång tid innan de hade bacon på bordet igen, folk röstade med fötterna.

Förhoppningsvis drar Stordalen lärdom av det.

Ja om Narcissisten Petter lägger sina kort rätt nu så kommer han att plocka många av Scandics gamla hotellgäster. (Bl a mej.)
Citera
2025-07-09, 12:48
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Idiot!
Med din matematik skulle bara hotellfrukosten kosta mer än hela vistelsen för en barnfamilj.
Vill minnas att jag sett priset i Täby - mellan 100 och 150.

Slog för kul in på Google vad en hotellfrukost kostar i Göteborg:

Priset för en hotellfrukost i Göteborg varierar beroende på hotellet, men generellt kan man räkna med att betala mellan 175 kr och 345 kr per person.
Citera
2025-07-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Krympflation, de lär ju inte sänka priset direkt. Trist för frukosten är lite som en del i hotellupplevelsen, för mig i alla fall. Skulle knappast betala 100 kr för den eller vad det kostar nuförtiden om man inte bor där (ja jag har käkat hotellfrukost utan att ha bott på haket tidigare)

Problemet är inte 100 Kr utan ute i Europa kostar en frukost mellan 20-30 Euro om den inte ingår i priset.

Men som sagts tidigare, hellre bo på bättre hotell och betala för frukosten i förväg. Hotell I norden är ändå så dyrt att företag måste ha egna prislistor om vad anställda får spendera i Norden, då pris i Tyskland ligger på ca 80 euro för ett rum och ca 240 i norden.
Citera
2025-07-09, 12:53
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Okej men det kan de väl fortfarande göra även om frukosten kostar pengar, om det fortfarande är buffé menar jag?

Visst, men en del av frukostintäkterna kommer ju gå till personal som kollar att den som käkar frukost faktisk pröjsat för den...
Citera
2025-07-09, 12:57
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Blueberry är inte samma som Strawberry. dock kan man ju få för sig att det är samma koncern men det är det alltså inte. Är nog fler än dig som blir förvirrade, kanske det är tanken med namnbytet på Scandic.

Finns inget hotell som heter något med Blueberry i Sverige vad jag kan se.
Citera
2025-07-09, 13:09
Medlem
Citat:
Visst är det så men även privatpersoner kan ju få rabatter speciellt på helger via t ex ICA eller annan aktör som har medlemsklubbrabatter.

Småföretagare kan ofta få bra rabatter via branchorganisationer. Upp till 20% i vissa fall.

Stora företag kanske har bättre avtal men marginalerna för hotellen kan ju inte vara så väldigt mycket mer än 20%.

Många har dynamiska priser så svårt att se vad "normalpris" är. Har betalt 780 och 1820 för ett och samma rum vid olika tillfällen. Frukost ingår alltid.

Scandic är nog den hotellkedja som har flest avtalskunder och för dem verkar fortfarande frukosten ingå. Scandic vet om att anställda på ett företag inte gärna vill bo hos dem om inte frukosten ingår även om den kanske inte är det viktigaste för den typen av gäster.

Men vad jag vill komma fram till är att det finns knappast ett företag som bokar en hotellnatt utanför ett företagsavtal hos Scandic. Sen om de själva har tecknat avtalet, går via en företagsresebyrå eller intresseorganisation spelar mindre roll.
Citera
2025-07-09, 13:10
Medlem
Jag brukar jämt hoppa över frukosten. Då oftast har man varit ute och sladdat runt till 4a på natten. Så gärna för mig - om de blir billigare! De flesta hotellen har ju faktiskt när du bokar att du kan just göra detta tillval om du vill du ha frukost / middag (framförallt charter osv)

Så det är väl inget konstigt.
Citera
2025-07-09, 13:21
Medlem
mishimas avatar
Finns det möjlighet väljer jag ofta bort frukosten på hotell. Det är bara vid genomresa eller om jag har bråttom som jag behöver hotellfrukost, annars går jag hellre till ett cafe. De har ofta godare frukostalternativ. Hotellfrukost är överskattat och likriktat. Det är samma saker överallt.

Jag tror också detta är ett sätt att konkurrera med airbnb där det inte finns något frukostalternativ, vilket många inklusive mig själv är nöjd med.
Citera
2025-07-09, 13:24
Medlem
”– Vi erbjuder nu mer flexibilitet, så att vi kan skräddarsy upplevelsen efter önskemål, säger Johanna Uimonen, kommunikationschef för Scandic”

Haha idiot.
Jag kommer skräddarsy min upplevelse genom att använda min flexibilitet till att aldrig med bo på scandic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in