Citat:
jag är just nu på platsen för olyckan, det finns gemensamma trafikljus innan t-korsningen vilka reglerar färden på ringvägen, direkt in på rosenlundsgatan finns ett bevakat övergångställe, dock finns INGA trafikljus som reglerar när cyklister skall passera cykelpassagen ! Vilket lär innebära den är obevakad! Vilket i sin tur betyder cyklister skall lämna fordon företräde OM inte någon regel om att lastbilen svänger övertrumfar regeln för obevakad cykelpassage,,
Citat:
Er diskussion är intressant ur flera aspekter. Dels är den informativ; man får lära sig om vilka regler som gäller. Tack för det! 
Men den visar också hur många regler som finns, hur svårtolkade de kan vara, och att den trafiklösning som finns vid olycksplatsen är så pass oklar och omgärdad av så många regler att man inte kan förvänta sig att alla trafikanter förstår dem, eller tolkar dem på samma sätt. Lägg till det att en del trafikanter har bristande uppmärksamhet, och det är bara en tidsfråga innan nästa olycka inträffar.
Jag tycker att det här visar, på ett väldigt tydligt sätt, att trafiklösningen på detta ställe (och ett otal andra ställen) måste utformas på ett betydligt säkrare sätt (vilket inte nödvändigtvis är ett krångligare sätt).
Jag säger det jag sagt tidigare i tråden: på många ställen i innerstaden var det säkrare att cykla innan man började med cykelbanor, som alltför ofta är plottrigt utformade och introducerar helt nya sorters risker.