2025-07-06, 12:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
jag är just nu på platsen för olyckan, det finns gemensamma trafikljus innan t-korsningen vilka reglerar färden på ringvägen, direkt in på rosenlundsgatan finns ett bevakat övergångställe, dock finns INGA trafikljus som reglerar när cyklister skall passera cykelpassagen ! Vilket lär innebära den är obevakad! Vilket i sin tur betyder cyklister skall lämna fordon företräde OM inte någon regel om att lastbilen svänger övertrumfar regeln för obevakad cykelpassage,,

Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Den är reglerad via gemensam rödljus. Mao bevakad.

Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Du menar att som cyklist kan man bara cykla på rakt över korsningen, mot Zinken, oavsett vad trafikljuset visar? Förutsatt att det inte kommer någon bil som ska in på Rosenlundsgatan
Er diskussion är intressant ur flera aspekter. Dels är den informativ; man får lära sig om vilka regler som gäller. Tack för det!

Men den visar också hur många regler som finns, hur svårtolkade de kan vara, och att den trafiklösning som finns vid olycksplatsen är så pass oklar och omgärdad av så många regler att man inte kan förvänta sig att alla trafikanter förstår dem, eller tolkar dem på samma sätt. Lägg till det att en del trafikanter har bristande uppmärksamhet, och det är bara en tidsfråga innan nästa olycka inträffar.

Jag tycker att det här visar, på ett väldigt tydligt sätt, att trafiklösningen på detta ställe (och ett otal andra ställen) måste utformas på ett betydligt säkrare sätt (vilket inte nödvändigtvis är ett krångligare sätt).

Jag säger det jag sagt tidigare i tråden: på många ställen i innerstaden var det säkrare att cykla innan man började med cykelbanor, som alltför ofta är plottrigt utformade och introducerar helt nya sorters risker.
Citera
2025-07-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men den visar också hur många regler som finns, hur svårtolkade de kan vara, och att den trafiklösning som finns vid olycksplatsen är så pass oklar och omgärdad av så många regler att man inte kan förvänta sig att alla trafikanter förstår dem, eller tolkar dem på samma sätt. Lägg till det att en del trafikanter har bristande uppmärksamhet, och det är bara en tidsfråga innan nästa olycka inträffar.

Det är värre än du tror! Jag skickade en gång ett satellitfoto (skärmavbild från Eniros flygbilder) över en specifik rondell i min kommun till Vägverket. I bilden hade jag lagt till lite linjer och pilar som pekade på dels de skyltar som fanns och de linjer/markeringar som fanns ritade i asfalten. Mina frågor till Vägverket var enkla (tyckte jag...):

- i denna rondell, om en cykel kommer enligt "pil A i bilden", har då motorfordon som kommer enligt "pil B i bilden" väjningsplikt mot cykeln?

- i denna rondell, om en cykel kommer enligt "pil C i bilden", har då motorfordon som kommer enligt "pil B i bilden" väjningsplikt mot cykeln?

Svaret jag fick går att sammanfatta i några få ord: "Vi vet inte." Men hur skall ordinarie trafikanter veta vad som gäller när Vägverket, som jag tycker borde vara experter på trafiklagarna, inte vet???
Citera
2025-07-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det är värre än du tror! Jag skickade en gång ett satellitfoto (skärmavbild från Eniros flygbilder) över en specifik rondell i min kommun till Vägverket. I bilden hade jag lagt till lite linjer och pilar som pekade på dels de skyltar som fanns och de linjer/markeringar som fanns ritade i asfalten. Mina frågor till Vägverket var enkla (tyckte jag...):

- i denna rondell, om en cykel kommer enligt "pil A i bilden", har då motorfordon som kommer enligt "pil B i bilden" väjningsplikt mot cykeln?

- i denna rondell, om en cykel kommer enligt "pil C i bilden", har då motorfordon som kommer enligt "pil B i bilden" väjningsplikt mot cykeln?

Svaret jag fick går att sammanfatta i några få ord: "Vi vet inte." Men hur skall ordinarie trafikanter veta vad som gäller när Vägverket, som jag tycker borde vara experter på trafiklagarna, inte vet???

Det enda som är säkert är att sitter man i ett cyklistmördar-vapen så är man skyldig se till det är fritt innan man svänger
Citera
2025-07-06, 15:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Er diskussion är intressant ur flera aspekter. Dels är den informativ; man får lära sig om vilka regler som gäller. Tack för det!

Jag tycker att det här visar, på ett väldigt tydligt sätt, att trafiklösningen på detta ställe (och ett otal andra ställen) måste utformas på ett betydligt säkrare sätt (vilket inte nödvändigtvis är ett krångligare sätt).

Jag säger det jag sagt tidigare i tråden: på många ställen i innerstaden var det säkrare att cykla innan man började med cykelbanor, som alltför ofta är plottrigt utformade och introducerar helt nya sorters risker.

Ja det är tydligare när alla följer samma trafikregler i samma körfält. Men det var ännu värre för några år sedan när det gick cykelfiler mitt i körbanan mellan bilarnas filer. Det var MP som planerade. De styr ju konstant i Stockholm men de har fått ändra sina filer på flera ställen. Hornsgatan var hemsk.
Citera
2025-07-06, 16:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Det enda som är säkert är att sitter man i ett cyklistmördar-vapen så är man skyldig se till det är fritt innan man svänger

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det är tydligare när alla följer samma trafikregler i samma körfält. Men det var ännu värre för några år sedan när det gick cykelfiler mitt i körbanan mellan bilarnas filer. Det var MP som planerade. De styr ju konstant i Stockholm men de har fått ändra sina filer på flera ställen. Hornsgatan var hemsk.
Skönt att höra att jag inte är ensam om min uppfattning.

Som xpqr12345 berättar, så klarar inte ens ansvariga myndigheter att tolka reglerna i en del fall. Och det fall som du berättar om, xpqr12345, är nog långt ifrån det enda.

Jag förstår inte hur ”kreativa” trafikplanerare tillåts uppfinna och implementera den ena oklara, farliga lösningen efter den andra, utan att den först prövas av ansvariga myndigheter och befinns vara enkel att förstå för alla trafikanter, och så säker som man kan få den på den aktuella platsen.

Den här stackars unga kvinnan hade haft en hygglig chans att vara vid liv om man följt sådana regler på den här platsen. En så enkel åtgärd som att göra överfarten och övergångsstället upphöjda, så att svängande fordon tvingas sakta in ordentligt, kunde mycket väl ha räckt. En sådan upphöjning kostar inte mycket. (Personligen gillar jag inte sådana, upphöjda överfarter. Det finns bättre lösningar. Men i väntan på en bättre lösning är det betydligt bättre än ingenting).
Citera
2025-07-06, 16:25
Medlem
Citat:

Som xpqr12345 berättar, så klarar inte ens ansvariga myndigheter att tolka reglerna i en del fall. Och det fall som du berättar om, xpqr12345, är nog långt ifrån det enda.

Jag förstår inte hur ”kreativa” trafikplanerare tillåts uppfinna och implementera den ena oklara, farliga lösningen efter den andra, utan att den först prövas av ansvariga myndigheter och befinns vara enkel att förstå för alla trafikanter, och så säker som man kan få den på den aktuella platsen.

Den här stackars unga kvinnan hade haft en hygglig chans att vara vid liv om man följt sådana regler på den här platsen. En så enkel åtgärd som att göra överfarten och övergångsstället upphöjda, så att svängande fordon tvingas sakta in ordentligt, kunde mycket väl ha räckt. En sådan upphöjning kostar inte mycket. (Personligen gillar jag inte sådana, upphöjda överfarter. Det finns bättre lösningar. Men i väntan på en bättre lösning är det betydligt bättre än ingenting).
Hela trafiksituationen i stockholm är ett pågående expriment,,det byggs cykelbana på ett sätt, sedan passerar ett år därefter byggs den om , breddas oftast samt andra ändringar, sedan ställs det ut lite blomlådor ute i gatorna lite på "känn" Trafikkontoret bemannas med all säkerhet INTE av personer som har erfarenhet av planering av trafiklösningar, nej man har sett till att de opolitiska med erfarenhet har slutat! kvar är de personer som lyder och tolkar framkomlighetstrategin på rätt sätt! DVS enligt vad Hellden/Strömgren påkallar,,,En sak som är riktigt farlig är de lådor till uteservering som står ute i gatan på Hornsgatan,,troligen bara en tidsfråga innan en buss dammar in i någon sådan, med tiotalet dödsoffer som följd,,,
Citera
2025-07-06, 16:28
Medlem
Citat:

Vad händer om gående och cyklister får samordnade styrda lysen som ger grönt utan att bilar får svänga höger? göra vänsterfältet på Ringvägen till körning rakt fram, högerkörfältet till högersväng,
Citera
2025-07-06, 17:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vad händer om gående och cyklister får samordnade styrda lysen som ger grönt utan att bilar får svänga höger? göra vänsterfältet på Ringvägen till körning rakt fram, högerkörfältet till högersväng,
Låter absolut som en möjlighet.

En annan sak som ställer till det är ju att cykelbanan går inne på en sidogren av Ringvägen, till strax före korsningen. Där kan cyklister komma forsande i god fart utan att se vad som pågår ute på den stora delen av Ringvägen. Så, strax före korsningen svänger cykelbanan ut på huvuddelen. Som gjort för att ställa till det.

Har ett par bekanta som blivit påkörda vid sådana ställen, när bilen som ska svänga höger inte förstår att det är en cykelfil där, utan kör in mot trottoaren så cyklisten blir prejad. (Där skulle det behövas en fysisk separation mellan cykelbana och körfält. Eller också låter man cykelbanan fortsätta rakt fram och ha överfart omedelbart intill övergångsstället.)

Är ju inte alldeles otänkbart att något sådant var upptakten till den här olyckan.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-07-06 kl. 17:10.
Citera
2025-07-06, 17:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Hela trafiksituationen i stockholm är ett pågående expriment,,det byggs cykelbana på ett sätt, sedan passerar ett år därefter byggs den om , breddas oftast samt andra ändringar, sedan ställs det ut lite blomlådor ute i gatorna lite på "känn" Trafikkontoret bemannas med all säkerhet INTE av personer som har erfarenhet av planering av trafiklösningar, nej man har sett till att de opolitiska med erfarenhet har slutat! kvar är de personer som lyder och tolkar framkomlighetstrategin på rätt sätt! DVS enligt vad Hellden/Strömgren påkallar,,,En sak som är riktigt farlig är de lådor till uteservering som står ute i gatan på Hornsgatan,,troligen bara en tidsfråga innan en buss dammar in i någon sådan, med tiotalet dödsoffer som följd,,,
Ja, exakt detta!

Totalt ovetenskapligt, dåliga konsekvensanalyser, ingen kvalitetssäkring. Obegripligt att man får hantera en verksamhet som sätter människoliv på spel på det viset.

Den här olyckan ser jag som ett belägg för detta. Visst, en eller båda kan ha varit ouppmärksamma. Men en bra trafiklösning ska även kunna hantera de flesta fall av ouppmärksamhet.
Citera
2025-07-06, 17:49
Medlem
löls avatar
Varför delar cyklister och motordrivna fordon väg överhuvudtaget?

Det finns sedan tidigare runt om i landet cykelfält och vid sidan gång fält. Funkar hur bra som helst.
Sedan delar de också överfarten där bilar passerar.

Är det för att MP/S i Stockholm vill att cyklisterna ska kunna ta sig fram no matter what och slippa omvägar. Och då tumma på säkerheten?
Citera
2025-07-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Varför delar cyklister och motordrivna fordon väg överhuvudtaget?

Det finns sedan tidigare runt om i landet cykelfält och vid sidan gång fält. Funkar hur bra som helst.
Sedan delar de också överfarten där bilar passerar.

Är det för att MP/S i Stockholm vill att cyklisterna ska kunna ta sig fram no matter what och slippa omvägar. Och då tumma på säkerheten?
mp, som styr trafiken med järnhand i stockholm, har som mål att knäcka/förstöra/fasa ut, all bilism i stockhom , med detta som prio nr1,,förbi ser man med fakta, som till ex, det uppenbar i att skapa bilköer inte leder till bättre luftkvaitet, se hornsgatan, götgatan, samt strax sveavägen, där man medvetet skapar bilköer, samt att man inte har som första prioritet att de olika fordonslagen skall kunna samfungera, nej skall bara fram o de hemska bilarna skall bort, ta bara det faktum att cyklar idag tillåts på gator som tidigare varit enkelriktade nu fördas mot trafikriktningen,, jag har mötte nyligen en permobil som körde rätt mot mig på en sån gata, jag får köra här var vad gubben sa när jag blev något frågande till hur hN färdades,
Citera
2025-07-07, 22:35
Medlem
Vardagscyklisterna i Stockholm har alltid varit rätt blåsta. Det är nu många år sen jag körde postbil i Sth City, men det var samma skit då. Man kunde blinka och hålla på hur mycket som helst, och ändå var det ofta nåt universalgeni som skulle irra förbi på livsfarligt sätt. Problemet är/var mest att vissa individer har så hjärndött bråttom, men saknar förmåga att anpassa sig till storstadens krav.

Fast jag hade fördelen av att köra högerstyrd bil, och såg bättre än det flesta andra vad som var på väg att hända med cyklar på högersidan av bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in