2025-07-03, 21:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Ja är inte det väldigt snabbt dessutom trodd jag aldrig att ett sådant beslut skulle gå igenom
Jag har för mig att viss pandemilagstiftning började gälla två veckor efter proposition.

Propositionen är 85 A4-sidor lång, på en vecka bör man hinna läsa klart och fundera tillräckligt mycket för att kunna börja opinionsbilda. Och jag antar att någon SOU i ämnet har publicerats tidigare, jag tvivlar på att Gunnar Strömmer bara sket ur sig propositionen en efter en natt med dålig sömn.
Citera
2025-07-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att viss pandemilagstiftning började gälla två veckor efter proposition.

Propositionen är 85 A4-sidor lång, på en vecka bör man hinna läsa klart och fundera tillräckligt mycket för att kunna börja opinionsbilda. Och jag antar att någon SOU i ämnet har publicerats tidigare, jag tvivlar på att Gunnar Strömmer bara sket ur sig propositionen en efter en natt med dålig sömn.

Okej men finns det definitioner som är rättsosäkera, saknas objektivitet tex ?

En sexuell handling är tillsammans med samtyckeslagen och mänskliga rättigheter väldigt svårt att tolka.

Om man inte ser sig själv som offer är man då det? Som vuxen ?
Citera
2025-07-05, 06:20
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Men jag har fått reda på att flera personer skrivit in, även domstolar var tveksamma till den hur den nya lagen skulle tillämpas i praktiken och att den kan möta svårigheter i att tolkas. Tycker inte en lag skall vara svår att förstå eller lämna utrymme i att missförstås.

Sen är vi ju arbetare och den nya lagen försvårar oss att kunna bedriva vårat arbete, vilket i sig borde kunna skötas av facket. Men jag vet inte riktigt. Det verkar som de inte bryr sig om konsekvenserna. De kanske kan tror att detta skulle göra en förbättring men jag tror detta bara skjuter oss längre ifrån samhället

Citat:
Den nya sexköpslagen på distans

Citat:
Okej men finns det definitioner som är rättsosäkera, saknas objektivitet tex ?

En sexuell handling är tillsammans med samtyckeslagen och mänskliga rättigheter väldigt svårt att tolka.

Om man inte ser sig själv som offer är man då det? Som vuxen ?

Citat:
De som har gjort utredningen är väll framförallt skyldiga. Om man läser själva utredningen regeringen tillsatte, så är det ju de som skall anmälas eftersom vi inte är inkluderade i den. Dessutom har man blandat ihop barn och utsatthet med oss.
När det kommer till lagar om sexköp i allmänhet så är syftet med lagarna att det ska finnas en juridisk osäkerhet. Vilket är motsatsen till hur lagen normalt stiftas.
Nu har jag inte läst sexköpslagen på distans. Däremot är jag ganska insatt i den vanliga sexköpslagen - just för att den är en juridisk motsägelse.

Ta som exempel att det är lagligt att sälja sex. Men det är olagligt att främja sexköp. Eftersom det är lagligt att sälja sex så är intäkterna skattepliktiga och momspliktiga. Men om du sköter redovisning, löpande bokföring och skriver ut kvitton så främjar du sexköp.

Med andra ord så är lagen skriven på ett sätt som gör att så snart man ens befattar sig med området så går det inte att göra rätt. För antingen blir du en skattebrottsling eller så blir du en främjare av sexköp.

Prova skicka en skrivelse till EU domstolen med motiveringen att den står i strid med EUs fria rörlighet (av tjänster) och är oförutsebar för andra EU medborgare.

Internet är inte svenskt. Så lagen är redan på den grunden helt obegriplig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in