2025-07-03, 19:20
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kutym eller en verklig regel?

På mina "uniformsjobb", lumpen och Systembolaget, så bytte jag om till vanliga kläder hemma. Sparade tid framför allt.
Inget av det har någon som helst betydelse eftersom inget av det räknas som uniform och ger rätt till myndighets utövning i det civila Sverige. Det du hade på Systembolaget var dessutom en tjänstedräkt och inte en uniform.
Citera
2025-07-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Jo, vid bögerier såsom vid Pride.

Okej det har jag ingen aning om men finns såklart undantag som bekräftar regeln så att säga. Bara googla. Om nu polis utanför tjänst fått godkänt att använda sin uniform för att godhetssignalera skulle inte förvåna mig. Allt för den goda sakens skull.
Citera
2025-07-03, 19:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Inget av det har någon som helst betydelse eftersom inget av det räknas som uniform och ger rätt till myndighets utövning i det civila Sverige. Det du hade på Systembolaget var dessutom en tjänstedräkt och inte en uniform.

Menar du det?
Hur som helst så har polisen antagligen rätt att bära sin uniform, inte bara "hänga upp den" när när de går hem på dagen och avslutar sitt pass på stationen. Att många poliser inte har sina kläder på när de går hem tror jag att de "känner så", inte att de måste "av-uniformeras".
Citera
2025-07-03, 19:56
Medlem
Citat:
Menar du det?
Hur som helst så har polisen antagligen rätt att bära sin uniform, inte bara "hänga upp den" när när de går hem på dagen och avslutar sitt pass på stationen. Att många poliser inte har sina kläder på när de går hem tror jag att de "känner så", inte att de måste "av-uniformeras".

På sätt och vis är en polis alltid en polis, även om man är i fritid och inte jobbar (arbetstid), men där finns regelverk som gör att poliserna kan inte själva välja när de är poliser med uniform. Dessutom så är uniformen ganska centralt tecken på att en polis är i tjänst.

Tänk er att vara uniformerad när man helst bara vill åka hem och så kommer det fram folk och frågar vad som händer, det kommer fram folk som vill anmäla ett brott och så vidare. Det blir liksom ingen lugn hemresa.
Citera
2025-07-03, 19:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Hemtjänstpersonal som handlar åt de äldre har ju antingen tjänstekläder elr privatkläder på sig både i affärerna å hos de äldre och dessförinnan har de torkat rumpor, lagt om sår å sånt..
Frächt å fluffigt…not.

Sant, låter inte helt perfekt.
Förstår inte varför hemtjänsten köper in hela den tjänsten direkt från butikerna och bara kan hämta upp färdigpackade påsar.
Är den äldre klar i huvudet så kan denne ha förberett allt mer eller mindre. Är den inte det så får personalen sitta och knappa allt.

Måste gå mycket smidigare än att springa runt i butiken 20 gånger i veckan.
Citera
2025-07-03, 20:02
Medlem
Citat:
Menar du det?

Skärp dig för helvete. Du kan inte likställa systembolaget med Sveriges våldsmonopol. Dessutom har du fel, Polis får inte bära vare sig uniform eller någonting som kan identifiera dom som polis utanför sin tjänst utan tillåtelse från högre befäl.
Citera
2025-07-03, 20:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Skärp dig för helvete. Du kan inte likställa systembolaget med Sveriges våldsmonopol. Dessutom har du fel, Polis får inte bära vare sig uniform eller någonting som kan identifiera dom som polis utanför sin tjänst utan tillåtelse från högre befäl.

Jag vet inte hur det ligger till i dag när det gäller poliser i större stationer, men i Halland så hade polisen på sig sina uniformer även när de gick hem. (Mindre ort i Halland, i dag sedan många år "av-polisifierad", typ 1980-1990-tal.)
Citera
2025-07-03, 20:16
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Menar du det?
Du får inte använda uniformen privat. Du kan få använda den på vägen till och från arbetet, men då får du inte göra en massa privat på vägen.
Skälet till att poliser byter om jobbet är att de inte vill identifieras som poliser på väg till eller från arbetet eller i privata sammanhang.
Tvärtemot vad folk tror så är många poliser sparsamma med att ens berätta om sitt yrke därför att människor alldeles för ofta har svårt att hantera det och förstå att yrket är en sak och det privata något annat..
Citera
2025-07-03, 20:57
Medlem
Wyrdkins avatar
Oftast på omklädningsrummet på stationen.
Citera
2025-07-04, 07:25
Medlem
Så en kvinnlig "polis" som promenerade till jobbet på stationen i sin uniform här om dagen.
Citera
2025-07-04, 08:33
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Ägnar mig åt genren realism, inte fantasy. Tar autentiska känslan på allvar. Skulle egentligen behöva få en kontakt inom polisen som jag kan bolla idéer och använda som bollplank och så vidare med om jag inte får vettiga svar här inne.

Ta kontakt med polisen om detta. Skulle jag gjort.
Citera
2025-07-05, 04:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag tecknar på en serie, är serietecknare på hobbynivå således, om ett krimfall. Huvudpersonen är en kvinnlig konstapel som är lite ny på jobbet. I öppningssekvensen tänker jag att huvudpersonen ska klä på sig sin uniform för första gången. Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?

För sidan jag avser teckna vore det optimalt om hon klädde sig i poliskläder hemma, eftersom poliskvinnan ska ta adjö till sin sambo. Sen undrar jag vilka uniformsrutiner som gäller för polischefer och pressfolk som bär uniform, att de tar med sig hem eller ej? Måste de låsa vapenskåpet om de har ett sådant hemma?

Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?

Du har aldrig besökt ett land i Västeuropa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in