Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Skulle jag kunna få ut starka sömnmedel utskrivet som verkligen får mig att sova typ 16 timmar eller mer? Jag är arbetslös och ja, inte mycket intresserar mig. Kan jag gå till en läkare och säga att jag har sömnproblem och få något sådant utskrivet, om jag påtalar att jag inte är deprimerad, vilket visserligen hela min vård lista visar på...
Jag har full förståelse för att du kan ha hamnat snett, särskilt efter att ha gått in i väggen tre gånger. Det är inte konstigt att det känns överväldigande – exempelvis när räkningarna hopar sig. Jag har själv haft en riktigt tuff ekonomisk situation för 20–25 år sedan, så jag vet hur svårt det kan vara. Det absolut sämsta som kan hända ekonomiskt är att hamna hos Kronofogden.
Om sömn och medicinering
Om du inte lider av svår sömnbrist varje natt är det inte säkert att du behöver läkemedel som zolpidem, zopiklon eller alimemazin... I stället kan det vara mer hjälpsamt att prata med läkaren om ett SSRI-preparat, alltså antidepressiva läkemedel. Förr kallades de ibland för "lyckopiller", men det handlar snarare om att stabilisera känslolivet och förbättra orken över tid.
Om ekonomin
Att hitta ett arbete är naturligtvis det bästa på sikt – men jag vet att det inte är så enkelt som det låter. Under tiden kan du försöka se över vad som kostar mest per år. Ofta är det:
* Mat
* Räntor
* El
* Abonnemang, vanor och dåliga affärer
Mat
Att äta ute varje dag blir snabbt väldigt dyrt. En pizza för 130 kr per dag blir nästan 48 000 kr per år – och det är bara ett exempel. Hemlagad mat är både billigare och ofta nyttigare.
Räntor
Undvik snabblån eller högkostnadskrediter – de är rena fällor. Har du ett hus utan stora lån, prata med banken om att baka in eventuella skulder i bolånet. En rimlig ränta idag ligger runt 2,7 %, och kom ihåg att du får göra ränteavdrag på skatten (30 % av räntekostnaden). Jämför banker – det kan finnas pengar att spara.
Kan en släkting låna ut pengar till dig på bättre villkor? I så fall kan det vara ett alternativ – men gör det alltid med öppenhet och tydlighet.
El
Att ligga kvar på ett tillsvidareavtal är ofta dyrt, särskilt under vintern. Har du hög elförbrukning kan det skilja flera tusen kronor per månad jämfört med ett fast eller rörligt avtal.
Beträffande värmepumpen som krånglar, överväg att reparera den – det kan löna sig redan efter en säsong.
Kort sagt: Det finns inga snabba lösningar, men det finns vägar framåt – både vad gäller mående och ekonomi. Det viktigaste är att ta steg i rätt riktning, även om de är små.
Jag hejar på dig.