2025-07-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Hur ska jag kunna duscha när jag inte ens har en dusch? Som sagt 8 år av helvete, vattenskada i duschen, bergvärme pumpen trasig, kan inte tvätta då totalstopp i avloppet, 1/2 av 2 toaletter som fungerar samt inga pengar, samt skulder som hopar sig, mest över elen från i vintras, ingen överkonsumtion om du tror det..... Lätt att sitta och skriva, gå i mina skor en månad eller två så skulle nog du också vilja sova bort mest allt, eller annat alternativ...

Om du inte har en dusch för att den är trasig så får du väl fixa det. Har du inga pengar så får du väl fixa det med saker du kan få gratis från andra - t.ex något begagnat och bara köpa in det mest nödvändiga som tätskikt etc. Gör du jobbet själv kostar det inget.

Stoppet i avloppet kan du också fixa själv utan att det kostar något.

Sen kan du ju alltid fundera på att ta ett jobb så du tjänar lite pengar. Även skitjobb som att köra Uber eller vad som helst.

Skulle aldrig låta det gå på långa vägar så långt som du gjort utan att ta tag i saker. Så därför kan jag aldrig gå i dina skor. De flesta av dina problem är lösbara om du slutar sitta o lipa o tycka synd om dig själv. Börja tänka lösningsorienterat istället. Hur du ska lösa varje problem.

Skärp till dig nu, för i helvete. Ta tag i sakerna. Sova är ingen lösning.
Citera
2025-07-02, 16:06
Medlem
En stor gummiklubba, det finns, jag har själv hållt i en (& kan också skryta med att jag hållt i spett)

Slå hårt & skoningslöst så ska det gå an minsann.
Citera
2025-07-02, 19:34
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Om du inte har en dusch för att den är trasig så får du väl fixa det. Har du inga pengar så får du väl fixa det med saker du kan få gratis från andra - t.ex något begagnat och bara köpa in det mest nödvändiga som tätskikt etc. Gör du jobbet själv kostar det inget.

Stoppet i avloppet kan du också fixa själv utan att det kostar något.

Sen kan du ju alltid fundera på att ta ett jobb så du tjänar lite pengar. Även skitjobb som att köra Uber eller vad som helst.

Skulle aldrig låta det gå på långa vägar så långt som du gjort utan att ta tag i saker. Så därför kan jag aldrig gå i dina skor. De flesta av dina problem är lösbara om du slutar sitta o lipa o tycka synd om dig själv. Börja tänka lösningsorienterat istället. Hur du ska lösa varje problem.

Skärp till dig nu, för i helvete. Ta tag i sakerna. Sova är ingen lösning.
Ja du ang duschen, hur hade du tänkt att jag skulle ha råd att renovera den? Jag är hos Kronofogden.
Duschen är på 2a våningen och har en gammal gjutjärns brunn som måste helt bytas ut, hur ska jag få något gratis från någonstans för att fixa det?

Jag har skrivit om jobb situationen tidigare - i princip mission impossible

Angående Uber, jag äger ingen bil.

Angående stopp i avlopp, också en gammal brunn, har provat alla medel jag haft råd med, inget har funkat, ta hit en rörmokare är uteslutet då jag inte har råd.

Jag tycker inte synd om mig själv, vill bara helst slippa vara i medvetet tillstånd, och det var det jag startade tråden för. Inte att behöva sitta och försvara mig mot personer som inte har en jävla aning om hur illa det kan gå för en person och hur snabbt det kan gå.

För mig började helvetet med att jag gick in i väggen 2005, efter det har det bara eskalerat.
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-07-02 kl. 19:37.
Citera
2025-07-03, 08:32
Medlem
Citat:
Inte att behöva sitta och försvara mig mot personer som inte har en jävla aning om hur illa det kan gå för en person och hur snabbt det kan gå.

För mig började helvetet med att jag gick in i väggen 2005, efter det har det bara eskalerat.

Problemet är att du har fel i sak och du behöver inse det. T.ex ovan - "hur snabbt det kan gå". Du säger att det började 2005. Det är 20 år sedan. Det är inte snabbt.

Det har eskalerat eftersom du konstant undviker att lösa problem och att du enbart ser hinder i problem - samt tycker synd om dig själv.

Tror du alla som har problem med ekonomin försöker lösa problemet genom att sova bort dagarna?

En annan sak - du säger att ditt badrum är på övre våningen. Bor du i hus? Sälj isåfall huset och köp en liten lägenhet för pengarna - med ett fungerande badrum.
Citera
2025-07-03, 13:06
Medlem
sodershjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BollyTess
När man är så pass deprimerad som TS funkar det inte med "peppande ord".
Han är i en situation som han inte kan ta sig ur på egen hand.
Om jag var TS skulle jag ringa psykakuten. Funkar inte det, försök ringa vårdcentralen.
Var helt ärlig i mötet med vården, det går inte att vända en så tung situation på egen hand.
Det finns ju livsvilja kvar, annars hade TS inte skrivit här.

Att sova med hjälp av starka preparat kommer bara göra allt ännu värre. De läkemedel som nämnts gör hjärnan ännu tröttare och man sjunker bara djupare ner samt kan hamna i ett missbruk.
Visst, Alimemazin/Theralen är ok men även det gör en mer hjärndöd efter ca 1 veckas användning.

Ring vården imorgon!

jättebra inlägg. håller med helt, ring vården idag!
var 100% ärlig i din kontakt med vården även om det känns jobbigt att säga saker högt. förhoppningsvis finns det någon som kan se din helhetsbild och faktiskt hjälpa dig.
Citera
2025-07-03, 17:17
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Problemet är att du har fel i sak och du behöver inse det. T.ex ovan - "hur snabbt det kan gå". Du säger att det började 2005. Det är 20 år sedan. Det är inte snabbt.

Det har eskalerat eftersom du konstant undviker att lösa problem och att du enbart ser hinder i problem - samt tycker synd om dig själv.

Tror du alla som har problem med ekonomin försöker lösa problemet genom att sova bort dagarna?

En annan sak - du säger att ditt badrum är på övre våningen. Bor du i hus? Sälj isåfall huset och köp en liten lägenhet för pengarna - med ett fungerande badrum.
Jo men jag menar att själva grundproblemet inleddes där och då 2005, efter det har det gått neråt, inte jättefort, det är de senaste 8 månaderna som jag fastnade i en skenande katastrof.

Ja jag har hus, och jag funderar på att sälja, men värdet har givetvis gått ner en hel del då jag beskrivit allt som är trasigt. Är i såfall inne på att köpa en husbil skulle vilja ha friheten som det skulle innebära, att åka ut och campa i skogen om jag känner för det t.ex.

Det som bär emot mest är att det är mitt föräldrahem, som även är byggt av min farfars far, så det känns tungt, men jag vet innerst inne att det är det enda rätta
Citera
2025-07-03, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av sodershjarta
jättebra inlägg. håller med helt, ring vården idag!
var 100% ärlig i din kontakt med vården även om det känns jobbigt att säga saker högt. förhoppningsvis finns det någon som kan se din helhetsbild och faktiskt hjälpa dig.
Ja jag har haft mycket kontakt med vården ang mitt mående, men sist jag var där var nog 2018 tror jag pga jag ville byta tillbaka till min tidigare antidepp, pga att jag kände att den nya inte alls fungerade som jag hoppades på, men läkaren gick inte med på det...

Som sagt slutade helt med antidepp för 6 månader sedan, men det är inte det som är problemet (tror jag). Men det var som om helvetets portar öppnade sig rejält för ja ca 8 månader sedan.
Citera
2025-07-03, 20:33
Medlem
Mirtazapin och maxdosen olanzapin 20 mg så lär du inte behöva vara vaken så många timmar per dygn jag har 10 mg olanzapin och sover 10-12 timmar per dygn
Citera
2025-07-09, 16:27
Medlem
Citat:
Skulle jag kunna få ut starka sömnmedel utskrivet som verkligen får mig att sova typ 16 timmar eller mer? Jag är arbetslös och ja, inte mycket intresserar mig. Kan jag gå till en läkare och säga att jag har sömnproblem och få något sådant utskrivet, om jag påtalar att jag inte är deprimerad, vilket visserligen hela min vård lista visar på...

Jag har full förståelse för att du kan ha hamnat snett, särskilt efter att ha gått in i väggen tre gånger. Det är inte konstigt att det känns överväldigande – exempelvis när räkningarna hopar sig. Jag har själv haft en riktigt tuff ekonomisk situation för 20–25 år sedan, så jag vet hur svårt det kan vara. Det absolut sämsta som kan hända ekonomiskt är att hamna hos Kronofogden.

Om sömn och medicinering
Om du inte lider av svår sömnbrist varje natt är det inte säkert att du behöver läkemedel som zolpidem, zopiklon eller alimemazin... I stället kan det vara mer hjälpsamt att prata med läkaren om ett SSRI-preparat, alltså antidepressiva läkemedel. Förr kallades de ibland för "lyckopiller", men det handlar snarare om att stabilisera känslolivet och förbättra orken över tid.

Om ekonomin
Att hitta ett arbete är naturligtvis det bästa på sikt – men jag vet att det inte är så enkelt som det låter. Under tiden kan du försöka se över vad som kostar mest per år. Ofta är det:
* Mat
* Räntor
* El
* Abonnemang, vanor och dåliga affärer

Mat
Att äta ute varje dag blir snabbt väldigt dyrt. En pizza för 130 kr per dag blir nästan 48 000 kr per år – och det är bara ett exempel. Hemlagad mat är både billigare och ofta nyttigare.

Räntor
Undvik snabblån eller högkostnadskrediter – de är rena fällor. Har du ett hus utan stora lån, prata med banken om att baka in eventuella skulder i bolånet. En rimlig ränta idag ligger runt 2,7 %, och kom ihåg att du får göra ränteavdrag på skatten (30 % av räntekostnaden). Jämför banker – det kan finnas pengar att spara.
Kan en släkting låna ut pengar till dig på bättre villkor? I så fall kan det vara ett alternativ – men gör det alltid med öppenhet och tydlighet.

El
Att ligga kvar på ett tillsvidareavtal är ofta dyrt, särskilt under vintern. Har du hög elförbrukning kan det skilja flera tusen kronor per månad jämfört med ett fast eller rörligt avtal.
Beträffande värmepumpen som krånglar, överväg att reparera den – det kan löna sig redan efter en säsong.

Kort sagt: Det finns inga snabba lösningar, men det finns vägar framåt – både vad gäller mående och ekonomi. Det viktigaste är att ta steg i rätt riktning, även om de är små.

Jag hejar på dig.
Citera
2025-07-09, 17:05
Citat:
Ursprungligen postat av ano123
Jag har full förståelse för att du kan ha hamnat snett, särskilt efter att ha gått in i väggen tre gånger. Det är inte konstigt att det känns överväldigande – exempelvis när räkningarna hopar sig. Jag har själv haft en riktigt tuff ekonomisk situation för 20–25 år sedan, så jag vet hur svårt det kan vara. Det absolut sämsta som kan hända ekonomiskt är att hamna hos Kronofogden.

Om sömn och medicinering
Om du inte lider av svår sömnbrist varje natt är det inte säkert att du behöver läkemedel som zolpidem, zopiklon eller alimemazin... I stället kan det vara mer hjälpsamt att prata med läkaren om ett SSRI-preparat, alltså antidepressiva läkemedel. Förr kallades de ibland för "lyckopiller", men det handlar snarare om att stabilisera känslolivet och förbättra orken över tid.

Om ekonomin
Att hitta ett arbete är naturligtvis det bästa på sikt – men jag vet att det inte är så enkelt som det låter. Under tiden kan du försöka se över vad som kostar mest per år. Ofta är det:
* Mat
* Räntor
* El

Mat
Att äta ute varje dag blir snabbt väldigt dyrt. En pizza för 130 kr per dag blir nästan 48 000 kr per år – och det är bara ett exempel. Hemlagad mat är både billigare och ofta nyttigare.

Räntor
Undvik snabblån eller högkostnadskrediter – de är rena fällor. Har du ett hus utan stora lån, prata med banken om att baka in eventuella skulder i bolånet. En rimlig ränta idag ligger runt 2,7 %, och kom ihåg att du får göra ränteavdrag på skatten (30 % av räntekostnaden). Jämför banker – det kan finnas pengar att spara.
Kan en släkting låna ut pengar till dig på bättre villkor? I så fall kan det vara ett alternativ – men gör det alltid med öppenhet och tydlighet.

El
Att ligga kvar på ett tillsvidareavtal är ofta dyrt, särskilt under vintern. Har du hög elförbrukning kan det skilja flera tusen kronor per månad jämfört med ett fast eller rörligt avtal.
Beträffande värmepumpen som krånglar, överväg att reparera den – det kan löna sig redan efter en säsong.

Kort sagt: Det finns inga snabba lösningar, men det finns vägar framåt – både vad gäller mående och ekonomi. Det viktigaste är att ta steg i rätt riktning, även om de är små.

Jag hejar på dig.
Tack för ett mycket bra och välskrivet svar, ska svara om en stund.
Citera
2025-07-09, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av ano123

Om sömn och medicinering

Om ekonomin
* Mat
* Räntor
* El

Mat

Räntor

El

Jag hejar på dig.
Angående ekonomin, så är det elen som knäckte mig denna vintern, jag får in ca 8000 per månad och elräkningarna var under tror det var 4 eller 5 månader på just det beloppet, ca 8000... Så redan där går det ju åt helvete, ska då amortera på huset ca 4000 samt vatten, försäkringar, bredband, mat.

Ja det går inte ihop någonstans, har släpande elräkningar fortfarande, tror total skuld är på 22 000kr idag som ligger hos inkasso. Har ju givetvis hamnat hos kronofogden igen efter andra småskulder, t.ex telefon abonnemang, så har ingen fungerande telefon att ringa eller skicka sms med idag.

Tog ett snabblån vid ett tillfälle på 50 000 kr för att lösa saker, deras avbetalningar kan jag inte klara av tack vare elen som jag prioriterar först, samt amortering på hus, ligger efter just i detta nu med 2 betalningar, totalt ca 4000 kr, har skrivit till dom om min situation med verkar inte vilja göra ett skit för att hjälpa (Ferratum).

Så ja, varenda dag och natt ältar jag detta då jag är arbetslös och i princip ej anställningsbar, det enda jag möjligen skulle kunna får är väl AME jobb eller möjligen Samhall (har skickat till Arbetsförmedlingen om det).

Så ja det ser inte ljust ut, men än en gång tack för ett bra och upplyftande inlägg.

Edit: Och angående sömnen i TS så handlar det bara om att få sova och inte behöva grubbla hela tiden, bara få försvinna så länge som möjligt från denna vardag
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-07-09 kl. 20:52.
Citera
2025-07-09, 20:59
Medlem
Citat:
Tack för ett mycket bra och välskrivet svar, ska svara om en stund.

Tack, jag gick själv igenom en väldigt tuff ekonomisk period för ungefär 20–25 år sedan, efter att jag blivit lämnad. Jag ville bo kvar i huset, men satt med nästan 1,5 miljoner i lån och en ränta på 7 %. Det var en fruktansvärd tid – något jag inte önskar någon annan. Nu har jag amorteringsfritt.

När det gäller ditt CV tycker jag inte att du ska lyfta fram att du varit utan arbete i tio år. Det är bättre att sådant kommer upp i ett senare skede, om det blir aktuellt. Det är nog inte realistiskt att tro att du kan gå direkt in i ett heltidsarbete efter så lång tid borta från arbetslivet. Börja hellre med att söka något på 30–50 % – då får du en chans att känna efter och bygga upp både rutiner och ork i din egen takt.

Sänk förväntningarna något och ge saker tid – stora förändringar händer sällan över en natt. Försök att närma dig dina söner i lagom takt, utan att kräva för mycket direkt. De kanske inte vill fira jul hos dig i år, men små steg framåt kan göra stor skillnad på sikt. Oavsett vad ditt ex har sagt om dig tycker jag att det är viktigt att vara neutral mot dina barn, eftersom det kan slå tillbaka att prata illa om någon.
Senast redigerad av ano123 2025-07-09 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in