2025-07-01, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Att spela in en porrfilm får väl privatpersoner också göra?

Jag är mest intresserad av att förstå lagen.

Nja, det är ju bara att spela in webcam-showen så blir det en porrfilm.

Inom några år är sexlagen helt bortblåst tror jag. Ett samhälle med sexuellt frustrerade män kommer slå ganska hårt åt andra hållet i politiken.
Det får privatpersoner göra, spela in porrfilmer
Citera
2025-07-01, 03:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Inom några år är sexlagen helt bortblåst tror jag. Ett samhälle med sexuellt frustrerade män kommer slå ganska hårt åt andra hållet i politiken.

De sexuellt frustrerade männen får sluta att göda Onlyfanskulturen och istället återta makten. Sluta betala arbetsskygga kvinnor pengar för sexuella tjänster för så länge det finns män som betalar så finns det kvinnor som kräver betalt.

Den nya lagen lär inte heller vara bortblåst inom några år, den har ju redan nu visat sig ha effekt.
Citera
2025-07-01, 05:13
Medlem
Goldenbojjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Hörru dumbom hur tänkte du nu?

Om du står vid ett övergångsställe och det lyser rött är det förbjudet att beträda vägbanan, men det renderar inte i några böter eller liknande om polisman bevittnar det hela.

Du kan däremot hållas ansvarig om du orsakar en olycka i samband med att du beträder vägbanan, och att det vid tillfället lyste röd gubbe.

Straffet för köp av sexuell handling är upp till 1 års fängelse. Din jämförelse var således helt idiotisk.

När tankeverksamheten tar slut, tar personangrepp vid. Det visar på vilken intellektuell låg nivå du befinner dig.

Men liknelsen är fullgod eftersom polisen inte har förutsättningar att utreda den här typen av påstådda brott. För hur ska polisen kunna bevisa att någon svensk har gett en cam-brud pengar för en enskild handling? Det är helt omöjligt.

Därmed är lagen lika uddlös som att gå mot röd gubbe (som tidigare var ett bötesbrott men togs bort för det var orimligt att bötesfälla alla som gick över gatan mot rött, men är likväl ett brott).
Citera
2025-07-01, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Fast det gör ni inte för det mesta.

Jo jo måste göra det de måste rapportera oss. Vi får skriva på sådana avtal. Men jag förstår att det finns massa myter här
Citera
2025-07-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
Hur fungerar detta? Jag skriver med en amerikansk OF-tjej, kan hon se att jag är från Sverige och blockas hon från att kunna chatta med mig? Jag kan ju inte ha VPN på 24/7
Sajten (OF) kan se att du är från Sverige och de spärrar dina möjligheter att skicka direktmeddelanden till henne. Men hon kan fortfarande skicka till dig. Det spärras inte. Du kommer runt det hela med vpn och paysafecard/krypto.

Ja, du behöver ha vpn igång när du ägnar dig åt ljusskygg verksamhet.

Att alltid ha vpn igång med utländskt ip-nummer är en dålig idé. Andra tjänster slutar funka (tex HBO Max, mm)
Citera
2025-07-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Att OnlyFans skulle blockera alla svenskar hade uppenbarligen inte regeringen räknat med. Kanske måste OnlyFans låsa upp blockeringen efter en tid när den befängda svenska lagstiftningen blivit mer förståelig för OnlyFans
Alla de här sajterna tycks ha vidtagit åtgärder som är mycket mer omfattande än vad lagen i sig är. Nu är det waiting game. Sajterna väntar på klarhet/förtydliganden/domar. De kommer inte få något av det.

När jag först hörde om den här lagen var jag skeptisk till att den skulle få någon märkbar effekt, förutom minskad efterfrågan och utbud på svenska modeller.

Med de här åtgärderna blir det en annan sak. Att hålla på med alternativa betalmetoder och vpn, nya konton mm, det blir omständligt.
Citera
2025-07-01, 09:23
Medlem
Blir nyfiken på hur denna nya lag fungerar i följande situation.

Om hen på Onlyfans befinner sig i ett land där lagen inte finns om förbjudet sexköp online, är det fortfarande olagligt om köparen befinner sig i Sverige?

Och om det handlar om ett fysiskt möte?
Är ju fullt möjligt att bestämma möte med en prostituerad via internet, sen åka till landet där hen befinner sig, genomföra handlingen och betala?
Citera
2025-07-01, 09:27
Medlem
rudi1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenbojj
När tankeverksamheten tar slut, tar personangrepp vid. Det visar på vilken intellektuell låg nivå du befinner dig.

Men liknelsen är fullgod eftersom polisen inte har förutsättningar att utreda den här typen av påstådda brott. För hur ska polisen kunna bevisa att någon svensk har gett en cam-brud pengar för en enskild handling? Det är helt omöjligt.

Därmed är lagen lika uddlös som att gå mot röd gubbe (som tidigare var ett bötesbrott men togs bort för det var orimligt att bötesfälla alla som gick över gatan mot rött, men är likväl ett brott).
Svenskar kan inte ge CAM tjejer pengar från och med idag.eftersom svenska bankkort är spärrade på camsajterna. Och detta har camsajterna gjort på eget bevåg. Men fullt lagligt för svenskar vara medlemmar på sajterna fortfarande. Men man får inte köpa shower.
Citera
2025-07-01, 09:33
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdanield
Blir nyfiken på hur denna nya lag fungerar i följande situation.

Om hen på Onlyfans befinner sig i ett land där lagen inte finns om förbjudet sexköp online, är det fortfarande olagligt om köparen befinner sig i Sverige?
Ja. En grundregel i svensk rätt är att brott anses begångna i Sverige när gärningsmannen befann sig i Sverige under tiden de utförde den brottsliga handlingen. Se 2 kap. 1 § brottsbalken.

Du kan jämföra med att hota någon via sociala medier. Säg att du rent kroppsligen befann dig i Sverige när du gjorde ett inlägg på sociala medier som vore straffbart som ’olaga hot’ enligt svensk rätt. Det spelar ingen roll ifall uttalandet också är straffbart i landet där den hotade personen befann sig. Det spelar heller ingen roll var servrarna befinner sig. Det som spelar roll är i vilket land den som utförde hotet befann sig.
Citat:
Och om det handlar om ett fysiskt möte?
Är ju fullt möjligt att bestämma möte med en prostituerad via internet, sen åka till landet där hen befinner sig, genomföra handlingen och betala?
Vid en sådan situation är den brottsliga handlingen fullbordad först i samband med knullandet, vilket sker utanför Sverige. Om du utför den brottsliga handlingen på en ort där den handlingen inte är straffbar, då är kravet på dubbel straffbarhet inte uppfyllt (2 kap. 5 § brottsbalken). Det har varit på tapeten att avskaffa kravet på dubbel straffbarhet vad gäller köp av sexuell tjänst, men det har än så länge inte blivit av (se exempelvis SVT 2018).
Citera
2025-07-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Alla de här sajterna tycks ha vidtagit åtgärder som är mycket mer omfattande än vad lagen i sig är. Nu är det waiting game. Sajterna väntar på klarhet/förtydliganden/domar. De kommer inte få något av det.

När jag först hörde om den här lagen var jag skeptisk till att den skulle få någon märkbar effekt, förutom minskad efterfrågan och utbud på svenska modeller.

Med de här åtgärderna blir det en annan sak. Att hålla på med alternativa betalmetoder och vpn, nya konton mm, det blir omständligt.

Så är det och även vi i branschen väntar på hur bror duktig ska agera nu när denna ”regim-lag” trätt i kraft!

En uppdaterad lägesbild för oss i branschen idag är,

-OF = All kommunikation mellan svenskar är stängd. Fungerar som svensk följare att kommunicera med utländska kreatörer.
Försäljningen av våra porrfilmer ökar kraftigt!

-Fansly = Inga åtgärder alls! Hit kommer väldigt många svenska följare och kreatörer nu landa. Amerikanskt ägarskap och de verkar inte vara intresserade av att följa regimen Sveriges förtryckande lag!
Försäljningen av våra porrfilmer och följare ökar kraftigt!

-MinaNakenBilder = All kommunikation mellan följare, kunder är bortplockad. Ren försäljning av porrfilmer nu och det snurrar på som vanligt!

- ManyVids = Inga åtgärder överhuvudtaget! Kraftig ökning av svenska följare!
Försäljningen av våra porrfilmer ökar månad för månad.

-X = Marknadsföring och kommunikations sida. Här snurrar allt på som vanligt och det mesta av första gångs kommunikationen från OF har flyttats hit och till Insta och Reddit.

Insta = Marknadsföring och kommunikations sida. Här snurrar allt på som vanligt och det mesta av första gångs kommunikationen från OF har flyttats hit och till X och Reddit.

Reddit = Marknadsföring och kommunikations sida. Här snurrar allt på som vanligt och det mesta av första gångs kommunikationen från OF har flyttats hit och till X och Insta.

Telegram = Krypterad kommunikation där stamkunder hanteras.

Signal = Krypterad kommunikation där stamkunder hanteras.

Kik = Ej krypterad verifierings kanal för potentiella talanger som vill vara med och spela in porr.

Teams = Ej krypterad kommunikation och stängs nu ner av oss.

Stripchat = Alla köp är stängd för svenskar och det går inte heller att skapa eller logga in på konto med VPN aktiverat. Alltså död för svenska kunder. Däremot kan vi fortsätta CAM show för utlänningar.
Citera
2025-07-01, 09:43
Medlem
WhereIsRussias avatar
Kan jag skicka svävande önskemål om specifika fetischer i en privat fanvideo som modellen spelar in efterhand? Eller får jag då fängelse för det?
Citera
2025-07-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudi1985
Svenskar kan inte ge CAM tjejer pengar från och med idag.eftersom svenska bankkort är spärrade på camsajterna. Och detta har camsajterna gjort på eget bevåg. Men fullt lagligt för svenskar vara medlemmar på sajterna fortfarande. Men man får inte köpa shower.

Vissa sidor kan forfarande tippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in