2025-06-28, 20:30
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
En över två meter lång och 90 kilo tung mal attackerade flera simmare i Brombachsjön i Bayern. Minst fem personer skadades innan polisen ingrep.

Fisken, som rört sig kring en ö, utgjorde enligt polisen en fara för allmänheten, särskilt med tanke på en pågående musikfestival vid sjön. Räddningstjänsten tog beslutet att avliva malen.

En polis sköt fisken med tjänstepistol, varefter två sportfiskare hämtade upp den med båt. Badplatsen kunde därefter öppnas igen.

Rätt gjort? Hade samma sak skett om malen var mindre? Skulle denna mal kunna döda en människa?

https://nyheter.fiskejournalen.se/ar...-polis/1495930
Citera
2025-06-28, 20:34
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Rätt gjort? Hade samma sak skett om malen var mindre? Skulle denna mal kunna döda en människa?

Nej den kan inte döda en människa
Citera
2025-06-28, 20:37
Medlem
Busgriss avatar
Den utgjorde ingen fara för människor. Jag skulle tro att beslutet mera berodde på rädsla bland simmare och festivalbesökare, för att undvika ordningsstörningar.
Citera
2025-06-28, 20:37
Avstängd
"En över två meter lång och 90 kilo tung mal attackerade flera simmare i Brombachsjön i Bayern." Jävlar vilken stor firre. Det var ju synd att den blev dödad, men dom ville väl ha trygghet att bada där. Undrar varför den var så aggressiv att den gav sig på människor? Om det är tiden då dom leker eller lägger rom eller något...
Citera
2025-06-28, 20:44
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
"En över två meter lång och 90 kilo tung mal attackerade flera simmare i Brombachsjön i Bayern." Jävlar vilken stor firre. Det var ju synd att den blev dödad, men dom ville väl ha trygghet att bada där. Undrar varför den var så aggressiv att den gav sig på människor? Om det är tiden då dom leker eller lägger rom eller något...

Honan lägger ägg nära stranden och hanen vaktar dem.
Citera
2025-06-28, 20:47
Avstängd
Citat:
Honan lägger ägg nära stranden och hanen vaktar dem.

Aha! Då kan det vara därför de var så aggressiva. Han vaktade på äggen...
Citera
2025-06-28, 20:49
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:

Jag tycker inte att det var rätt gjort. Den bodde där, det var dess hem å hade inkräktare. Ännu ett bevis på att människan breder ut sig mer än vad den ska å inte respekterar annat liv.
Citera
2025-06-28, 20:51
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Jag tycker inte att det var rätt gjort. Den bodde där, det var dess hem å hade inkräktare. Ännu ett bevis på att människan breder ut sig mer än vad den ska å inte respekterar annat liv.

Tänk om de tog fel mal? Eftersom den var så stor borde det vara gott om mat för malarna i just den sjön.
Citera
2025-06-28, 20:51
Medlem
Fel gjort.

De kan avstå att bada just där eller gå i på egen risk.
Alternativt om det är en hane som vaktar sina ungar, vilket de enligt wiki kan göra i 3-10 dagar tills äggen kläckts, borde ett temporärt badförbud råda.
Citera
2025-06-28, 21:09
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Tänk om de tog fel mal? Eftersom den var så stor borde det vara gott om mat för malarna i just den sjön.
Ingen hade varit "rätt" för mig. Det är deras hem.
Citera
2025-06-28, 21:10
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ingen hade varit "rätt" för mig. Det är deras hem.

Jag håller med.
Citera
2025-06-28, 21:34
Medlem
Onanikrems avatar
Tråkigt att avliva den för den vaktar sitt bo. Hänt liknande i Sverige då hanen i ett häckande svanpar attackerade kanotister. Hanen som vaktade blev avlivad genom skyddsjakt och honan lämnade kort därefter boet och äggen. Vet inte hur det är med malar, men svanar lever vanligen i livslåga förhållanden.
En hane som vaktar boet kan vara väldigt aggressiv.

Trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in