Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-27, 14:13
Medlem
Kun en dåre/turist bevæger sig rundt i indre by (inre staden) i København ,i en bil!
Brug Metro/S-tog/bus/cykel eller dine ben til at komme rundt,som de lokale gør🤷‍♂️

Dette gælder for så vidt alle større byer i EU.
Senast redigerad av Esrum 2025-06-27 kl. 14:16.
Citera
2025-06-27, 14:15
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Kun en dåre/turist bevæger sig rundt i indre by (inre staden) i København ,i en bil!
Brug Metro/S-tog/bus/cykel eller dine ben til at komme rundt,som de lokale gør🤷‍♂️
Det finns massor av anledningar till att behöva köra bil. Handel, arbete och annat som inte går att utföra med en cykel.
Citera
2025-06-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Ta bort dessa idiotiska filer som går parallellt med bilarna istället. Sätt krav på cyklisterna att GÅ över alla ställen som korsar bilvägar.
Det kan DU fundera på eller är du en sån som vill ta bort alla bilar från centrala delar ? Hur går det för handeln då tror du? Samma idioter till miljömuppar sitter och sitter och ta beslut om att minimera bilar inne i Göteborgs centrum med den påföljden att centrum dör.

Det er da godt at man i 1962 ,da Strøget åbnede i København ikke lyttede til alle de mennesker der var 100% enige om at handel og Centrum ville dø ud ,hvis man lukkede for biler😀

Alfred Wassard Københavns byplanborgmester fra 1962-78, og ændringens forfatter fik dødstrusler. På åbningsdagen var politifolk til stede for at beskytte ham mod fysiske overfald

https://da.wikipedia.org/wiki/Str%C3...%C3%B8benhavn)
Citera
2025-06-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Ta bort dessa idiotiska filer som går parallellt med bilarna istället. Sätt krav på cyklisterna att GÅ över alla ställen som korsar bilvägar.
Det kan DU fundera på eller är du en sån som vill ta bort alla bilar från centrala delar ? Hur går det för handeln då tror du? Samma idioter till miljömuppar sitter och sitter och ta beslut om att minimera bilar inne i Göteborgs centrum med den påföljden att centrum dör.

Du har helt rätt, jag är en sån där typ som gärna skulle se mindre biltrafik i stadskärnorna. Ifall du undrar så är jag varken sosse eller miljötaliban.

Finns bra exempel på städer där handel och uteliv blommstrat efter att man förbjudit privatbilister. Som exempelvis Pontevedra i Spanien.
https://youtu.be/ZasI7LUTo2o?si=5Lhrq151-xiK_Gz6

https://www.politico.eu/article/pont...r-free-future/
Citera
2025-06-27, 15:57
Avstängd
Lantisar i gamla skrotbilar borde plockas bort från vägen av polisen
Citera
2025-06-27, 21:34
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ganska sjukt i allmänhet hur dåligt parkringsytem är och ofta tjänar pengar på att bötfälla dom som GENUINT MISSAR saker.
Svinigt och underminerar hela samhället goodwill. Även Sverige har ju rätt mkt pissiga system. Gör de enkelt att göra rätt för sig och?utan att behöva betala dubbelt

Sen tycker jag att?cyklister ska ha företräde och få mer utrymma, bra för hälsan staden och människor e du stark kommer du långt utan bil. Helte de än massa dyra sjölvklrande xp bilar som i californien. Kmr inte ta dö på köer och transporrproblem, dessutom är sådana system mer fragila för förändring än cyklar.
Krig, ingen el, köer=cykling klarar de mesta.
Finns såklart fall där de intr gets bra kompromisser men men
Citera
2025-06-27, 21:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag körde ofta till Köpenhamn förr, men har inte varit där på tre år, så jag tyckte det var dags nu..
Ett fatalt misstag.

Staden har blivit ett rent helvete för bilister, det var illa tidigare, men nu är det frågan om ren terror mot bilister.
Att undvika staden som bilist, verkar ha spridit sig, jag förväntade mig att se mängder av tyska och svenska bilar nu i juni, under en hel dag i Köpenhamn, men såg knappt några överhuvudtaget!
Förmodligen har de i ren chock parkerat bilen tills de ska köra hem igen..

Det börjar redan innan man kommer in i Köpenhamn.
I hela Stor-Köpenhamn råder körförbud för dieselbilar som inte uppfyller euro 5, och även euro 5 är i praktiken uteslutna pga av en extremt komplicerad och långdragen tillståndsprocess som inga turister lär göra, eller ens för den delen förstå hur man ska göra..

Den gigantiskt stora miljözonen övervakas med kameror vid alla in och utfarter.
Böterna ligger på runt 4.500 svenska kronor för in och utfart, vänder du och kör in igen så dubblas bötesbeloppet osv,,,
Som tur var körde jag med elbilen..

Väl inne Stor-Köpenhamn börjar terrorn på riktigt.
Körde till en Cirkle K bensinmack , gick in 5 minuter i butiken, när jag kom ut hade jag fått parkeringsböter.. inne på en mack.. helt obegripligt..

Körde sedan till en MC Donalds lite halvt utanför själva city, en helt till synes vanlig MC Donalds med parkering utanför.
Var inne typ 20 min, och hade Parkeringsböter när jag kom ut..

Började tänka att något stämmer inte här..
Körde till en annan bensinmack och kollade noga omkring, såg små skyltar med en text om att ""parkering endast med godkänd giltig digital p-skiva"" ?? Vad fan är det..

Samma obskyra skyltar fanns överallt på alla mackar, snabbmatsställen och dylikt, även utanför centrum.

Körde in i centrum, och visste att det skulle vara omständigt och fientligt..
Sinnessjuka mängder av cyklister som vanligt, men nu ännu mer, gör man en högersväng i korsning så får man ta för givet att först släppa fram 45 cyklar..
På cykelbanor som är lika breda som gatorna ibland..

Parkering nästan en omöjlighet, massor av parkeringsplatser är borttagna.
Och typ hälften av parkeringsplatserna är nu förbjudet för vanliga bilar att parkera på..
De är reserverade för delningsbilar/bilpooler, elbilar, och andra obskyra premisser.
De vanliga parkeringsplatserna som är kvar, är naturligtvis fulla..
Dessutom svindyr parkeringsavgift såklart.
Och mängder med parkeringsvakter i varje hörna som maniskt letar efter felparkerare, helt bissart.

Ett sjukt och bissart expriment är vad Köpenhamn har blivit.

Jag som brukar gnälla på Malmö ibland, det ska jag inte göra mer.
Rena paradiset jämfört med rövhålet Köpenhamn..

Vilka erfarenheter har ni från Köpenhamn?
Välkommen till det paradis MP och elbilsälskarna ville ha.

Gillar du det inte? Skulle kanske tänkt på det innan ...
Citera
2025-06-27, 23:19
Medlem
Roligt hur elbils zoner ökar riskerna för cyklister. Tänk så trevligt att bli påkörd av en 2.5 ton elbil när du sitter på cykeln.
Citera
2025-06-28, 01:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
På olika reseforum varnade jag folk från att köra bil in i Köpenhamn.
Vet inte om det var dig eller någon annan jag höll på att tjafsa med som påstod att det visst går att köra bil i Köpenhamn och att man inte behövde ta tåget dit.
Låt din tråd och dina erfarenheter leva vidare till andra. Detta är precis vad jag också varnat för.

När det gäller diesel Euro 5, så skall man registrera sig på en hemsida och man behöver ha bilens reg. bevis till hands och det skall scannas och skickas in. Lite krångligt, men inte helt omöjligt.

I övrigt kan jag skriva under på precis ALLT du har skrivit. Det där med P-skiva har jag missat vid tankning och det kunde lika gärna ha drabbat mig.
Kan också hälsa att det inte är mycket bättre i de västra delarna av Köpenhamn där man bygger Hovedstadens Letbane (spårgavn) och man kör in i på en eländig byggarbetsplats som i princip är en cross-hinderbana.

Danmark i övrigt är rätt bilfientligt med minimala parkeringsrutor och lite lätt arroganta danskar som gärna backar på dig eller smäller upp dörren i din bil.

De ser sig inte för innan de byter körfält eller backar.
De lägger bara i backen och backar..
Ja, danskar kan inte köra bil.
Och ja, Danmark är klart ett bilfientligt land.
Citera
2025-06-28, 01:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum

Dette gælder for så vidt alle større byer i EU.

Jag vill köra med min bil.
Jag sätter mig aldrig på en metro eller buss, kommer inte på fråga!
Men ni danskar hatar ju bilar, så ni förstår nog inte det..
Citera
2025-06-28, 14:02
Moderator
Amirons avatar
Skickas vidare till ett mer passande delforum.

Sverige, Norden och Baltikum -->> Stadsplanering, Infrastruktur och Arkitektur

//Mod
Citera
2025-06-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Vad är det för årsmodell på bilen?
Är den äldre än 2011 måste bilen registreras i förväg.
Systemet är automatiskt och det blir dyrt. Jag har provat.

Då har jag tur, vi har årsmodell 2016. Knepiga regler det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in