2025-06-27, 06:53
Medlem
Jag har en liten dator bredvid TVn som används för filmtittande och lite surfning. Jag kör även Kodi på burken och streamar filmer via real debrid. Datorn klarar streaming i 1080p och har bra med RAM samt en SSD disk så den är riktigt snabb trots sin ålder och för mina ändamål (ej spel). Fläkten startar sällan så datorn är knäpptyst.

Burken är för gammal för W11 så jag funderar på lite options när W10 slutar supportas. Kan Linux fungera? Jag vet att Kodi fungerar under Linux och de som är inne i Linuxvärlden verkar få det mesta att fungera. Jag är normalanvändare på datorer och inte kunnig på Linuxkommandon. Är dock rätt tekniskt lagd och jobbar med teknik så jag brukar lösa de flesta problem som en medelmåttig användare ställs inför.

Ger jag mig in i en värld av krångel med tanke på min nivå och Linux utmaningar? Bör jag istället köpa en ny dator?
Citera
2025-06-27, 06:57
Medlem
Först, bara för att Microsoft slutar med supporten så behöver du inte sluta använda Win10. Den funkar, men kan med tiden bli sårbar för hackers och att det inte går så bra att uppgradera när olika program slutar med sin support för win10.

Men sedan, helt klart är Linux värt ett försök. Förmodligen kommer du upptäcka att det går ännu smidigare och bättre med Linux när du väl löst de initiala problemen.
Citera
2025-06-27, 07:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Ger jag mig in i en värld av krångel med tanke på min nivå och Linux utmaningar? Bör jag istället köpa en ny dator?

Nädå! År 2025 (och numera sedan ett gäng år tillbaka i tiden) så är Linux otroligt användarvänligt, särskilt om du väljer exempelvis Ubuntu eller Mint (kallas för distributioner). Ubuntu har dock gått ner sig på senare år men hört mycket bra om Mint, kika med fördel på den distron.

Du behöver inte kunna kommandon alls! I nära alla fall av alla så tenderar dock folk som är nya linuxanvändare att bli nyfikna på terminalen och lära sig några få standardkommandon. Sen skenar det iväg per automatik, detta eftersom terminalen är sjukt nice att jobba från.

Enda anledningen till att använda Windows (i min mening) idag vore - kanske - för gaming. Detta funkar dock utmärkt på Linux också även om det krävs lite (gratis) tredjepartsmjukvara som kokar i botten (dvs. krångligt) för att spela somliga titlar.
Citera
2025-06-27, 08:00
Medlem
triptykens avatar
Det är väldigt enkelt men det svåra är när man som ny användare tänker att man ska använda en massa kommandon mm. Numera så är dom flesta Linuxdistributioner skapta för att vara så absolut enkla att använda som möjligt och med applikationsbutiker istället för diverse kommandon för att installera program.

Det viktiga är att välja en enkel distribution - ta KDE neon som exempel. Eller Linux Mint. Eller Ubuntu osv
Sen skiter du i att öppna terminalen - för det är där problem brukar hopa sig för nya användare och ofta där tekniskt kunniga brukar hamna i klammeri. Håll dig till grafiska program i början.

Installationsprocessen brukar också vara en grafisk historia och den enda falluckan är om det nedladdade iso't (själva installationsfilen för Linux distributioner) inte laddade ner rätt eller las på ett USB minne rätt. Men det händer rätt sällan
Citera
2025-06-27, 08:06
Medlem
Det är inga eller få problem med att byta till Linux om du bara inte ger upp vid minsta motgång eller att något är lite annorlunda är Windows. Har man bara inte inställningen att allt måste vara likadant skulle jag nog tom säga att en modern Linux är enklare att komma igång med än Windows idag.

Mitt råd: Ladda ner och installera Kubuntu på en USB-sticka och prova boota upp den. Om du har rejält med utrymme kan du tom installera Kodi på USB tror jag. Det kommer ju att bli segare än om du kör på en SSD men duger för att se om du tror du klarar det.

Kodi finns i (k)ubuntus repos (mjukvarubibliotek) så det är bara ett antal klick för att installera, antal beror på hur många plugins osv du ska ha med.

Sätt Kodi på autostart och KDE (skrivbordssystemet på Kubuntu) att logga in utan lösenord så autostartar Kodi med datorn och du behöver knappt tänka på att det är Linux du kör.

Om du har Nvidia som grafikkort bör du installera deras propritära drivrutiner men det är också busenkelt via ett program som automatiskt letar efter vad du behöver. Du behöver bara skriva in lösenord, välja version, vänta en stund och starta om eller logga ut/in. Har du Intel eller AMD som grafik funkar det bra utan propritära drivrutiner.
Senast redigerad av GrayPagan 2025-06-27 kl. 08:11.
Citera
2025-06-27, 08:18
Medlem
Clint.Ruins avatar
Ta en titt på https://libreelec.tv/ , en Linuxdistribution färdigförpackad med Kodi. Installeras enkelt från ett USB-minne, sedan har du ett färdigt multimedia-os där Kodi startas direkt vid uppstart.
Citera
2025-06-27, 08:27
Medlem
Tack för alla utmärkta tips, jag gör ett försök med Linux.

Här är specen på datorn, som ni ser ganska enkel med GPUn på moderkortet.

Operating System: Windows 10 Pro 64-bit )
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: 3610 (type: UEFI)
Processor: Intel(R) Core(TM) i3-6100 CPU @ 3.70GHz (4 CPUs), ~3.7GHz
Memory: 16 384 MB RAM
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 12
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 144 DPI (150 percent)
System DPI Setting: 144 DPI (150 percent)
DWM DPI Scaling: UnKnown
Miracast: Available, with HDCP
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
DirectX Database Version: 1.0.8
DxDiag Version: 10.00.19041.2075 64bit UnicodeDisplay Devices
---------------
Card name: Intel(R) HD Graphics 530
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) HD Graphics Family
DAC type: Internal
Device Type: Full Device (POST)
Device Status: 0180200A [DN_DRIVER_LOADED|DN_STARTED|DN_DISABLEABLE|DN_NT_E NUMERATOR|DN_NT_DRIVER]
Device Problem Code: No Problem
Driver Problem Code: Unknown
Display Memory: 2113 MB
Dedicated Memory: 128 MB
Shared Memory: 1985 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (25Hz)
HDR Support: Not Supported
Display Topology: Internal
Display Color Space: DXGI_COLOR_SPACE_RGB_FULL_G22_NONE_P709
Color Primaries: Red(0.639648,0.330078), Green(0.299805,0.599609), Blue(0.150391,0.059570), White Point(0.312500,0.329102)
Display Luminance: Min Luminance = 0.500000, Max Luminance = 270.000000, MaxFullFrameLuminance = 270.000000
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: LG TV
Monitor Id: GSM0001
Native Mode: 3840 x 2160(p) (60.000Hz)
Output Type: HDMI
Citera
2025-06-27, 14:51
Medlem
mattias_rs avatar
Du behöver inte köpa en ny dator utan installera Linux Mint Debian Edition (LMDE). INTE vanlig Linux Mint som är baserad på Ubuntu. https://linuxmint.com/download_lmde.php
Citera
2025-06-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Du behöver inte köpa en ny dator utan installera Linux Mint Debian Edition (LMDE). INTE vanlig Linux Mint som är baserad på Ubuntu. https://linuxmint.com/download_lmde.php
Varför inte?
Citera
2025-06-27, 18:32
Medlem
pOXEs avatar
Skulle tanka Zorin OS istället den är gjord för folk som vill hoppa över från windows till linux.

https://zorin.com/os

Det är förmodligen en av de snyggare linux os och den som liknar windows 10 och windows 11 mest.

Ladda ner till usb och prova med live usb version innan du installerar.
Senast redigerad av pOXE 2025-06-27 kl. 18:39.
Citera
2025-06-27, 18:37
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Folk snackar om linux mint den är inte snygg eller enkel.

Skulle tanka den är gjord för folk som vill hoppa över från windows till linux.

Det är förmodligen den som är en av de snyggare linux os och den som liknar windows 10 och windows 11 mest.

Zorin är trevligt, och föredrar det över mint som jag körde med i 3 år typ.
Citera
2025-06-27, 20:06
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Skulle tanka Zorin OS istället den är gjord för folk som vill hoppa över från windows till linux.

Det är förmodligen en av de snyggare linux os och den som liknar windows 10 och windows 11 mest.

Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Zorin är trevligt, och föredrar det över mint som jag körde med i 3 år typ.

Är inte Zorin OS låst för vissa funktioner? och för att du ska ha ett "fritt OS" så måste du köpa pro versionen? Sen är Zorin om jag minns rätt baserad på Ubuntu.

Man behöver inte ladda ner till en USB för att testa, man kan gå in på distrosea och testa ett 70-tal olika distar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in