Citat:
Och för att förtydliga:
Du hävdade att ingen konservativ kommun finns (jag är enig), men din anledning till denna slutsats var för mig lite märklig.
Med din slutsats att all fortskaffning etc. ska bära sig själv, kan jag bara förmoda vad du anser är ett konservativt samhälle (kommun i detta fall).
Jag tycker därför det är väsentligt för tråden att definiera just detta, eftersom det är rätt tydligt att det idag inte finns en konservatism i kommunerna: hur skulle den se ut? Vad innebär det för de olika socioekonomiska grupperna o s v?
Du talar i anakronistiska termer, men det är ju rätt ointressant hur vi kom hit. Du hävdar att jag är oförmögen att se ett annat samhälle, samtidigt som du fullständigt vrider ut och in på dig själv med pseudodebatter för att slippa redogöra för ett sådant samhälle själv.
Så: vi är inom ämnet.
Du hävdade att ingen konservativ kommun finns (jag är enig), men din anledning till denna slutsats var för mig lite märklig.
Med din slutsats att all fortskaffning etc. ska bära sig själv, kan jag bara förmoda vad du anser är ett konservativt samhälle (kommun i detta fall).
Jag tycker därför det är väsentligt för tråden att definiera just detta, eftersom det är rätt tydligt att det idag inte finns en konservatism i kommunerna: hur skulle den se ut? Vad innebär det för de olika socioekonomiska grupperna o s v?
Du talar i anakronistiska termer, men det är ju rätt ointressant hur vi kom hit. Du hävdar att jag är oförmögen att se ett annat samhälle, samtidigt som du fullständigt vrider ut och in på dig själv med pseudodebatter för att slippa redogöra för ett sådant samhälle själv.
Så: vi är inom ämnet.
Jag väljer att endast kommentar det jag fetat:
Privatbilismen och landsvägstransporter har under 1900-talet genom skatter finansierat transportinfrastrukturen, vilket är OK.
Det är inte OK när skatterna på detta trafikslag används till annat. Och det är inte OK när staten och dess kommuner bedriver trafik apartheid genom att hindra personer från att ta till jobbet med bil, medan man främjar framkomligheten för dom som valt det skattefinansierade färdmedlet (som samma bilister har finansierat).
Varför skall en person/buss som inte betalar fullt för sin bussresa till jobbet, kunna stoppa en bil med förare/passagerare som själv finansierar sin resa, (och bussresenärens).
Så ser det ut i Sverige där det ofta talas om "rättvisa". Det finns givetvis inget rättvist med kommunal trafikapartheid där människor behandlas olika beroende på om dom färdas på egna meriter eller via kommunal busstrafik.