2025-06-26, 11:50
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Och för att förtydliga:
Du hävdade att ingen konservativ kommun finns (jag är enig), men din anledning till denna slutsats var för mig lite märklig.

Med din slutsats att all fortskaffning etc. ska bära sig själv, kan jag bara förmoda vad du anser är ett konservativt samhälle (kommun i detta fall).

Jag tycker därför det är väsentligt för tråden att definiera just detta, eftersom det är rätt tydligt att det idag inte finns en konservatism i kommunerna: hur skulle den se ut? Vad innebär det för de olika socioekonomiska grupperna o s v?

Du talar i anakronistiska termer, men det är ju rätt ointressant hur vi kom hit. Du hävdar att jag är oförmögen att se ett annat samhälle, samtidigt som du fullständigt vrider ut och in på dig själv med pseudodebatter för att slippa redogöra för ett sådant samhälle själv.

Så: vi är inom ämnet.

Jag väljer att endast kommentar det jag fetat:

Privatbilismen och landsvägstransporter har under 1900-talet genom skatter finansierat transportinfrastrukturen, vilket är OK.

Det är inte OK när skatterna på detta trafikslag används till annat. Och det är inte OK när staten och dess kommuner bedriver trafik apartheid genom att hindra personer från att ta till jobbet med bil, medan man främjar framkomligheten för dom som valt det skattefinansierade färdmedlet (som samma bilister har finansierat).

Varför skall en person/buss som inte betalar fullt för sin bussresa till jobbet, kunna stoppa en bil med förare/passagerare som själv finansierar sin resa, (och bussresenärens).

Så ser det ut i Sverige där det ofta talas om "rättvisa". Det finns givetvis inget rättvist med kommunal trafikapartheid där människor behandlas olika beroende på om dom färdas på egna meriter eller via kommunal busstrafik.
Citera
2025-06-26, 12:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag väljer att endast kommentar det jag fetat:

Privatbilismen och landsvägstransporter har under 1900-talet genom skatter finansierat transportinfrastrukturen, vilket är OK.

Det är inte OK när skatterna på detta trafikslag används till annat. Och det är inte OK när staten och dess kommuner bedriver trafik apartheid genom att hindra personer från att ta till jobbet med bil, medan man främjar framkomligheten för dom som valt det skattefinansierade färdmedlet (som samma bilister har finansierat).

Varför skall en person/buss som inte betalar fullt för sin bussresa till jobbet, kunna stoppa en bil med förare/passagerare som själv finansierar sin resa, (och bussresenärens).

Så ser det ut i Sverige där det ofta talas om "rättvisa". Det finns givetvis inget rättvist med kommunal trafikapartheid där människor behandlas olika beroende på om dom färdas på egna meriter eller via kommunal busstrafik.
Mig veterligen (i min kommun åtminstone) bekostas speedbumps (som exempel) av kommunen, medan Landstinget är de som subventionerar lokaltrafiken. Det är de som beställer, men också drar in den.

Så på vilket sätt menar du att dessa pengar används till annat (med reservation att det eventuellt fungerar annorlunda i just din kommun)?
Citera
2025-06-26, 12:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Kvarbli vid TS tema, som är att identifiera konservativa kommuner i Sverige - inte allehanda detaljer i det svenska samhällsskicket.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera
2025-06-26, 13:20
Avslutad
Vad tror vi om Kungsbacka?
Citera
2025-06-26, 13:31
Medlem
GusFrings avatar
Antagligen är det mer perifera och etniskt homogena regioner och kommuner som har kvar mest konservativa drag. Betyder dock inte att folk medvetet formulerar konservativa åsikter. Borgholms kommun på Öland? Mullsjö kommun i Jönköping hade annars högst barnafödande per kvinna (2,34) i Sveriges kommuner, 2023. Har inte grävt i varför: religion? Alla dessa låg över ersättningsnivå (2,1): Mullsjö, Malå, Gagnef, Torsås, Sävsjö, Svenljunga. Säkerligen är de värda att kolla närmre på, men det är också anmärkningsvärt att det enbart gällde 6 av 290 kommuner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in