Jag har lite svårt att förstå varför Earth Bound har fått en sådan kultstatus och hur vissa svär vid spelet.
Som turordnings-jrpg är det ju absolut inget märkvärdigt alls, det finns mycket bättre spel i genren. Final Fantasy exempelvis.
Jag kör min första genomspelning nu, jag håller på med Earth Bound, efter det är planen att ta tag i Mother 3, men jag känner redan nu att Earth Bound är överskattat? Visst det är bra grafik - och det är lite småkul här och där med den roliga och knäppa storyn. Men samtidigt är det en excess i frustration över kassa kontroller, jobbiga och utdragna monologer som inte lätt kan skippas. Överdriven grindning för min/max : ing. Grinding är helt ok i min bok när man spelar old school jrps, men i detta så har de inte gjort det enkelt för spelaren direkt. Man har minimalt med item space, game over är bara en knapptryckning - eller en rngjesus bort. Och vill man spara spelet så får man ofta backtracka sjukt långt till närmaste telefon/hotell med total party wipe som mycket möjlig risk på köpet.
Jag är i tredje ”staden” (spökstaden) nu, jag maler på och jag ska ta mig igenom detta, men jag gör det inte helt lustfyllt ska sägas.
Vad är dina åsikter om Mother serien? Är den överskattad? Varför har den fått kultstatus egentligen? Det finns ju en hel uppsjö med jrpgs i från denna era som är minst lika bra eller bättre.
/hud