Jag kan örfila med själv varför jag inte tidigare tog klivet till elektrisk efter att ha suttit på en bensinmoppe att pendla till jobbet med.
Lite siffror :
En full tank för mitt 1,55kwh batteri kostar 5:- (En full tank 6 liter bensin = ganska precis 100:-)
Räckvidd el = 5 mil . Kostnad 1:- mil . Räckvidd Bensin 12-15 mil = 6,70 :- /mil
Elmoped : Det finns 2 rörliga delar i elmotorn . Statorn och rotorn . Den bara rullar på till något katastrofalt händer och den går bara sönder, även då finns nya motorer att enkelt byta på verkstad. Det finns inget att serva i själva motoren. det är inte den som går sönder i första hand utan oftast går kontrollboxen i kras och den är lika enkel att byta
Bensinmoped : Har humör efter väder och temperatur. Bensinen används inte lika effektiv , har mindre verkningsgrad. Låter, luktar och kräver olja och regelbunden service hos verkstad för att få stämpel i servicehäftet
Service för en elmoped betyder byta bromsklossar,däck och hålla reda på att rulllager rullar som de ska. Det finns ingen påbjuden service för varken motor eller kontrollbox
Hur mycket man kan spara där kan var och en räkna ut.
Åkupplevelse :
Elmoppen surrar lite men det ljudet dränks av däckljud mot asfalten. Det är som att sitta på en magisk matta som med elmotorn svarar linjärt omedelbart vid gaspådrag hela vägen till topphastighet. Kläderna luktar inte avgaser längre. Ingenting vibrerar eller låter mekaniskt jobbigt i längden.
Kraft : Elmoppen har betydligt mer bottendrag , är betydligt smidigare och skapar ingen uppmärksamhet eftersom den är tyst , jämför det med en stinkande bensinmotor som de flesta tycker är jobbigt att lyssna på i stadsmiljö.
Bensinmoppen behöver ett viss varvtalsband för att fungera optimalt , något som nästan aldrig sker i stadskärnor eller på cykelvägar. Mycket start och stopp höjer bensinförbrukningen och förpestar städerna.
Alla borde byta till elektrisk moped ifall man nu går och är i valet och kvalet. Speciellt dem som kanske har 10-15 kilometer att pendla till jobbet och ha friheten att slippa den (dyrare) kollektivtrafiken som tar längre tid
Ni som har elmopeder - Vilka fördelar/nackdelar har ni hittat ?
Den enda nackdelen för mig är att batteriet tar 5 timmar att ladda från 20% till 100%
Men å andra sidan så kan jag ta in mopeden i lägenheten så jag behöver aldrig oroa mig att den ska bli stulen ute på gården. Det hade aldrig gått med en bensinare då dom luktar
Lite siffror :
En full tank för mitt 1,55kwh batteri kostar 5:- (En full tank 6 liter bensin = ganska precis 100:-)
Räckvidd el = 5 mil . Kostnad 1:- mil . Räckvidd Bensin 12-15 mil = 6,70 :- /mil
Elmoped : Det finns 2 rörliga delar i elmotorn . Statorn och rotorn . Den bara rullar på till något katastrofalt händer och den går bara sönder, även då finns nya motorer att enkelt byta på verkstad. Det finns inget att serva i själva motoren. det är inte den som går sönder i första hand utan oftast går kontrollboxen i kras och den är lika enkel att byta
Bensinmoped : Har humör efter väder och temperatur. Bensinen används inte lika effektiv , har mindre verkningsgrad. Låter, luktar och kräver olja och regelbunden service hos verkstad för att få stämpel i servicehäftet
Service för en elmoped betyder byta bromsklossar,däck och hålla reda på att rulllager rullar som de ska. Det finns ingen påbjuden service för varken motor eller kontrollbox
Hur mycket man kan spara där kan var och en räkna ut.
Åkupplevelse :
Elmoppen surrar lite men det ljudet dränks av däckljud mot asfalten. Det är som att sitta på en magisk matta som med elmotorn svarar linjärt omedelbart vid gaspådrag hela vägen till topphastighet. Kläderna luktar inte avgaser längre. Ingenting vibrerar eller låter mekaniskt jobbigt i längden.
Kraft : Elmoppen har betydligt mer bottendrag , är betydligt smidigare och skapar ingen uppmärksamhet eftersom den är tyst , jämför det med en stinkande bensinmotor som de flesta tycker är jobbigt att lyssna på i stadsmiljö.
Bensinmoppen behöver ett viss varvtalsband för att fungera optimalt , något som nästan aldrig sker i stadskärnor eller på cykelvägar. Mycket start och stopp höjer bensinförbrukningen och förpestar städerna.
Alla borde byta till elektrisk moped ifall man nu går och är i valet och kvalet. Speciellt dem som kanske har 10-15 kilometer att pendla till jobbet och ha friheten att slippa den (dyrare) kollektivtrafiken som tar längre tid
Ni som har elmopeder - Vilka fördelar/nackdelar har ni hittat ?
Den enda nackdelen för mig är att batteriet tar 5 timmar att ladda från 20% till 100%
Men å andra sidan så kan jag ta in mopeden i lägenheten så jag behöver aldrig oroa mig att den ska bli stulen ute på gården. Det hade aldrig gått med en bensinare då dom luktar
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-23 kl. 09:20.
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-23 kl. 09:20.