2025-06-23, 09:17
  #1
Medlem
Upplyftens avatar
Jag kan örfila med själv varför jag inte tidigare tog klivet till elektrisk efter att ha suttit på en bensinmoppe att pendla till jobbet med.

Lite siffror :

En full tank för mitt 1,55kwh batteri kostar 5:- (En full tank 6 liter bensin = ganska precis 100:-)

Räckvidd el = 5 mil . Kostnad 1:- mil . Räckvidd Bensin 12-15 mil = 6,70 :- /mil


Elmoped : Det finns 2 rörliga delar i elmotorn . Statorn och rotorn . Den bara rullar på till något katastrofalt händer och den går bara sönder, även då finns nya motorer att enkelt byta på verkstad. Det finns inget att serva i själva motoren. det är inte den som går sönder i första hand utan oftast går kontrollboxen i kras och den är lika enkel att byta

Bensinmoped : Har humör efter väder och temperatur. Bensinen används inte lika effektiv , har mindre verkningsgrad. Låter, luktar och kräver olja och regelbunden service hos verkstad för att få stämpel i servicehäftet

Service för en elmoped betyder byta bromsklossar,däck och hålla reda på att rulllager rullar som de ska. Det finns ingen påbjuden service för varken motor eller kontrollbox

Hur mycket man kan spara där kan var och en räkna ut.


Åkupplevelse :

Elmoppen surrar lite men det ljudet dränks av däckljud mot asfalten. Det är som att sitta på en magisk matta som med elmotorn svarar linjärt omedelbart vid gaspådrag hela vägen till topphastighet. Kläderna luktar inte avgaser längre. Ingenting vibrerar eller låter mekaniskt jobbigt i längden.

Kraft : Elmoppen har betydligt mer bottendrag , är betydligt smidigare och skapar ingen uppmärksamhet eftersom den är tyst , jämför det med en stinkande bensinmotor som de flesta tycker är jobbigt att lyssna på i stadsmiljö.
Bensinmoppen behöver ett viss varvtalsband för att fungera optimalt , något som nästan aldrig sker i stadskärnor eller på cykelvägar. Mycket start och stopp höjer bensinförbrukningen och förpestar städerna.

Alla borde byta till elektrisk moped ifall man nu går och är i valet och kvalet. Speciellt dem som kanske har 10-15 kilometer att pendla till jobbet och ha friheten att slippa den (dyrare) kollektivtrafiken som tar längre tid

Ni som har elmopeder - Vilka fördelar/nackdelar har ni hittat ?
Den enda nackdelen för mig är att batteriet tar 5 timmar att ladda från 20% till 100%
Men å andra sidan så kan jag ta in mopeden i lägenheten så jag behöver aldrig oroa mig att den ska bli stulen ute på gården. Det hade aldrig gått med en bensinare då dom luktar
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-23 kl. 09:20.
Citera
2025-06-23, 09:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag kan örfila med själv varför jag inte tidigare tog klivet till elektrisk efter att ha suttit på en bensinmoppe att pendla till jobbet med.

Lite siffror :

En full tank för mitt 1,55kwh batteri kostar 5:- (En full tank 6 liter bensin = ganska precis 100:-)

Räckvidd el = 5 mil . Kostnad 1:- mil . Räckvidd Bensin 12-15 mil = 6,70 :- /mil


Elmoped : Det finns 2 rörliga delar i elmotorn . Statorn och rotorn . Den bara rullar på till något katastrofalt händer och den går bara sönder, även då finns nya motorer att enkelt byta på verkstad. Det finns inget att serva i själva motoren. det är inte den som går sönder i första hand utan oftast går kontrollboxen i kras och den är lika enkel att byta

Bensinmoped : Har humör efter väder och temperatur. Bensinen används inte lika effektiv , har mindre verkningsgrad. Låter, luktar och kräver olja och regelbunden service hos verkstad för att få stämpel i servicehäftet

Service för en elmoped betyder byta bromsklossar,däck och hålla reda på att rulllager rullar som de ska. Det finns ingen påbjuden service för varken motor eller kontrollbox

Hur mycket man kan spara där kan var och en räkna ut.


Åkupplevelse :

Elmoppen surrar lite men det ljudet dränks av däckljud mot asfalten. Det är som att sitta på en magisk matta som med elmotorn svarar linjärt omedelbart vid gaspådrag hela vägen till topphastighet. Kläderna luktar inte avgaser längre. Ingenting vibrerar eller låter mekaniskt jobbigt i längden.

Kraft : Elmoppen har betydligt mer bottendrag , är betydligt smidigare och skapar ingen uppmärksamhet eftersom den är tyst , jämför det med en stinkande bensinmotor som de flesta tycker är jobbigt att lyssna på i stadsmiljö.
Bensinmoppen behöver ett viss varvtalsband för att fungera optimalt , något som nästan aldrig sker i stadskärnor eller på cykelvägar. Mycket start och stopp höjer bensinförbrukningen och förpestar städerna.

Alla borde byta till elektrisk moped ifall man nu går och är i valet och kvalet. Speciellt dem som kanske har 10-15 kilometer att pendla till jobbet och ha friheten att slippa den (dyrare) kollektivtrafiken som tar längre tid

Ni som har elmopeder - Vilka fördelar/nackdelar har ni hittat ?
Den enda nackdelen för mig är att batteriet tar 5 timmar att ladda från 20% till 100%
Men å andra sidan så kan jag ta in mopeden i lägenheten så jag behöver aldrig oroa mig att den ska bli stulen ute på gården. Det hade aldrig gått med en bensinare då dom luktar
Batteriet är en typ av förbrukningsvara, hur många laddningar håller det och hur mycket kostar ett nytt?

Räkna på hur mycket ett batteribyte kostar , dela kostnaden med antalet laddningar det anses klara av, och sedan dela detta resultat med hur många mil du kommer på en laddning + kostnaden att ladda batteriet då förstås.
Då så ser du vad kostnaden blir/mil.

Även elmopeder kommer gå sönder,mycket elektronik som kan gå sönder bla.
Gashandtag,drivbox,batteri,laddare, diverse givare, sedan lager i elmotorn, kablar som kan överbelastas och skadas osv.
Hur mycket kostar tex en drivbox eller en laddare?
__________________
Senast redigerad av Cuttherope 2025-06-23 kl. 09:41.
Citera
2025-06-23, 09:29
  #3
Medlem
VoktorDodkas avatar
Drog bensinmoppen en halvliter bensin per mil?

Hur mycket billigare försäkring är det på elmoppen? Fungerar den verkligen i vinterslasket?
__________________
Senast redigerad av VoktorDodka 2025-06-23 kl. 09:36.
Citera
2025-06-23, 09:40
  #4
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Batteriet är en typ av förbrukningsvara, hur många laddningar håller det och hur mycket kostar ett nytt?


Även elmopeder kommer gå sönder,mycket elektronik som kan gå sönder, bla gashandtag,drivbox,batteri,laddare, diverse givare.
Hur mycket kostar tex en drivbox eller en laddare?


I mitt exempel :

Moped Super Soco (EU-Moped) köpt begagnad årsmodell 2021 . Har kört 45 km en gång för att testa kapaciteten, hade 10% kvar . Har haft i snart 1 år och den bara rullar på. Gjort dagligen 2-3 mil också i lätt regn och marskyla
Batterier är Panasonic-celler , som de flesta premium-elmoppar har . Den här moppen kostar 33 papp för 2025 års modell. Du får vad du betalar för. Billiga elmopeder har billigare battericeller.
Att batteriet är något av en snabb förbrukningsvara är en skröna, batterihälsan avtar inte speciellt mycket per år om det är kvalitetsbatterier.
Beräknar att kunna använda batterierna i minst 5 år till innan man ens funderar på att byta. Då kostar det en 7-8 papp

Kontrollbox ca. 2000:- Laddare 2300:-
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-23 kl. 09:52.
Citera
2025-06-23, 09:41
  #5
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Drog bensinmoppen en halvliter bensin per mil?

Hur mycket billigare försäkring är det på elmoppen? Fungerar den verkligen i vinterslasket?


0,4-0,5 /milen drar dom (tvåtaktare) med mycket start/stop/acceleration

Vet inte hur mycket en fyrtaktare drar, det är lite mindre.
Försäkringen har jag inte brytt mig om att teckna, då den är alltid antingen i min lägenhet eller låst med tre lås inkl. den elektriska anti-tjuv blockeringen som larmar och låser drivpaketet
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-23 kl. 09:44.
Citera
2025-06-23, 09:43
  #6
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
0,4-0,5 /milen drar dom (tvåtaktare) med mycket start/stop/acceleration

Vet inte hur mycket en fyrtaktare drar, det är lite mindre
Det är sjukt mycket, en lätt mc-skoter drar idag runt 0,2. Och en gammal 1100cc tung mc från mitten av 80-talet drar max 0,5.
Citera
2025-06-23, 09:47
  #7
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är sjukt mycket, en lätt mc-skoter drar idag runt 0,2. Och en gammal 1100cc tung mc från mitten av 80-talet drar max 0,5.


Nya tvåtaktsmoppar är mekaniskt strypta enligt lag, och det innebär att när du kör dina 45 /kmh så är det på vansinniga varv då cvt:n aldrig kan växla upp .
Ännu värre på nya 25kmh/ moppar. Det är som att åka 45 eller 25 på ettans växel i en bil
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-23 kl. 09:49.
Citera
2025-06-23, 09:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
0,4-0,5 /milen drar dom (tvåtaktare) med mycket start/stop/acceleration

Vet inte hur mycket en fyrtaktare drar, det är lite mindre.
Försäkringen har jag inte brytt mig om att teckna, då den är alltid antingen i min lägenhet eller låst med tre lås inkl. den elektriska anti-tjuv blockeringen som larmar och låser drivpaketet
Låter mycket. Vår minsta bil drar 0.42 L/mil.
Men moppen drar nog 0.2-0.3L/mil iaf skulle jag tro, om den inte är vråltrimmad eller du är vrålfet, typ 140kg.
Citera
2025-06-23, 09:54
  #9
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
0,4-0,5 /milen drar dom (tvåtaktare) med mycket start/stop/acceleration

Vet inte hur mycket en fyrtaktare drar, det är lite mindre.
Försäkringen har jag inte brytt mig om att teckna, då den är alltid antingen i min lägenhet eller låst med tre lås inkl. den elektriska anti-tjuv blockeringen som larmar och låser drivpaketet

2 taktaren jag hade drog ~0.2-0.3
Citera
2025-06-23, 09:57
  #10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Låter mycket. Vår minsta bil drar 0.42 L/mil.
Men moppen drar nog 0.2-0.3L/mil iaf skulle jag tro, om den inte är vråltrimmad eller du är vrålfet, typ 140kg.


Det köpte jag också tills jag upptäckte att siffran 0,2 och 0,3 är under ideala omständigheter d.v.s. man åker i jämn hastighet på sommarfin raka.

Något helt annat i tät trafik i centrumkärnor med trafikljus och med rullen ständigt i botten för att komma vidare från stopp.
Ska man uppför backar och kör med kall motor som aldrig kommer upp i rätt drifttempartur bidrar det också
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-23 kl. 10:00.
Citera
2025-06-23, 10:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
I mitt exempel :

Moped Super Soco (EU-Moped) köpt begagnad årsmodell 2021 . Har kört 45 km en gång för att testa kapaciteten, hade 10% kvar . Har haft i snart 1 år och den bara rullar på. Gjort dagligen 2-3 mil också i lätt regn och marskyla
Batterier är Panasonic-celler , som de flesta premium-elmoppar har . Den här moppen kostar 33 papp för 2025 års modell. Du får vad du betalar för. Billiga elmopeder har billigare battericeller.
Att batteriet är något av en snabb förbrukningsvara är en skröna, batterihälsan avtar inte speciellt mycket per år om det är kvalitetsbatterier.
Beräknar att kunna använda batterierna i minst 5 år till innan man ens funderar på att byta. Då kostar det en 7-8 papp

Kontrollbox ca. 2000:- Laddare 2300:-
I ditt fall blir batterikostnaden ca 1.50kr/ mil.

1.50kr batterikostnad + 1kr/ mil i laddning? = 2.50kr/ mil, det är isåfall mycket bra.

Detta om du kör som du säger,och du byter batteri efter 7år till en kostnad av 7000kr.

Om jag räknat rätt,finns säkert någon som kan räkna bättre än mig.
Citera
2025-06-23, 10:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det köpte jag också tills jag upptäckte att siffran 0,2 och 0,3 är under ideala omständigheter d.v.s. man åker i jämn hastighet på sommarfin raka.

Något helt annat i tät trafik i centrumkärnor med trafikljus och med rullen ständigt i botten för att komma vidare från stopp.
Ska man uppför backar och kör med kall motor som aldrig kommer upp i rätt drifttempartur bidrar det också
Oj, känner genast att vår bil är rena sparbössan då, drar mindre bensin än en moppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in