Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Enligt evolutionsteorin är selekteras egenskaper som leder till överlevnad och fortplantning av det naturliga urvalet. Egenskaper som är vanliga och som syns i flera kulturer är sådana som har varit fördelaktiga för människans överlevnad och reproduktion under evolutionens gång, och därför blivit vanliga genom naturligt urval.
Men cirka 1 av 5 svenskar får diagnosen depression någon gång under livet. En tredjedel av gymnasielever har symptom på depression. Hur i hela friden kan depression, livströtthet och självmordstankar vara så vanligt, förklarat ur en evolutionär synpunkt?
Självmordstankar är förvisso någorlunda vanligt förekommande, men självmord är extremt ovanligt, just pga av vår överlevnadsinstinkt.
Otroligt få tar steget, att faktiskt
genomföra självmordet de fantiserar om, pga denna biologiska spärr. Många söker bara uppmärksamhet och bekräftelse.
Jag killgissar att 99% av alla självmordsbenägna aldrig begår något självmord.
F.ö så var det en väldigt nära anhörig till mig som begick självmord. Brukar inte dela med mig av så personliga detaljer.
Rätt säker på att det inte var avsiktligt att dö, utan ett rop på hjälp, som ingen hann besvara innan det var för sent.
Själv kunde jag inget göra, eftersom jag var bortrest.
Hon var ganska ung (vuxen) och hade nästan hela livet framför sig, och jag tänker ofta på henne.
Vetskapen att väldigt få självmordsbenägna faktiskt dör pga självmord gör det
ännu tyngre. Speciellt eftersom hon ville bli räddad.
Uppfattade inte ens att hon var självmordsbenägen, bara deprimerad. När jag pratade med henne var hon oftast glad.