• 1
  • 2
2025-06-09, 11:30
Medlem
morgonstjaernans avatar
Har man själv någon som helst makt att tacka nej till att leva innan eller under ens livstid eller på vems villkor lever man egentligen?

Om någon gud bestämt omständigheterna för ens liv borde väl rimligtvis också den ställas till svars för följderna och konsekvenserna av ens liv gentemot omgivningen?
Citera
2025-06-09, 11:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ja det går att tacka nej
Citera
2025-06-09, 11:34
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja det går att tacka nej
Hur då? Självmord?
Citera
2025-06-09, 11:41
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Hur då? Självmord?

Blev lite annorlunda när du ändrade rubriken och frågeställningen från religion till livet.
Citera
2025-06-09, 11:44
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Har man själv någon som helst makt att tacka nej till att leva innan eller under ens livstid eller på vems villkor lever man egentligen?

Om någon gud bestämt omständigheterna för ens liv borde väl rimligtvis också den ställas till svars för följderna och konsekvenserna av ens liv gentemot omgivningen?
Att vi finns är ett resultat av den fria viljan, som Gud vill att vi ska ha. Det vill säga dina föräldrars fria vilja. Det är alltså inte Gud som har skapat dig, men Han har skapat människan. ”Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.” Vad du gör med ditt liv hör till din fria vilja. Men! Att ta livet av sig bryter mot det femte budordet, ”Du ska inte dräpa”. Bara Herren råder över liv och död. Alltså måste du göra något av ditt liv och leva. Givetvis är det dock så att den som älskar Gud och syndar, även mot livets gåva, ändå kan få förlåtelse.
Citera
2025-06-09, 11:55
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Hur då? Självmord?
Nej, för att ta sitt liv måste man födas först.
Din själ vill att du ska få erfarenheter och valde att födas! Givetvis är inte alla erfarenheterna positiva!
Citera
2025-06-09, 12:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Det är det ju ingen av oss som minns (vad jag vet), så OM vi faktiskt ställdes inför ett sådant val innan födseln verkar vi iaf ha glömt det.

Man kan ju leka med tanken på att det finns en massa ofödda själar som bara längtar efter att få leva på riktigt. (Iaf inte konstigare tanke än att det skulle finnas själar kvar efter döda.) Och så kommer en chans med en nytt embryo eller foster, och så blir det värsta huggsexan. JAG VILL! NEJ JAG! DET ÄR FAKTISKT MIN TUR NU! Och så håller de på tills någon själ vinner. Efter en kort tid är den dock tillbaks igen pga missfall eller abort... NEEEEEEEJJJ!!!! Tillbaks sist i kön.
Citera
2025-06-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är det ju ingen av oss som minns (vad jag vet), så OM vi faktiskt ställdes inför ett sådant val innan födseln verkar vi iaf ha glömt det.

Man kan ju leka med tanken på att det finns en massa ofödda själar som bara längtar efter att få leva på riktigt. (Iaf inte konstigare tanke än att det skulle finnas själar kvar efter döda.) Och så kommer en chans med en nytt embryo eller foster, och så blir det värsta huggsexan. JAG VILL! NEJ JAG! DET ÄR FAKTISKT MIN TUR NU! Och så håller de på tills någon själ vinner. Efter en kort tid är den dock tillbaks igen pga missfall eller abort... NEEEEEEEJJJ!!!! Tillbaks sist i kön.

Du menar att höjden av lycka är att födas på jorden, kanske i Nord Korea, eller Kongo osv. Tror snarare att det är ett straff. Det kanske är så att vi lever i helvetet utan att veta om det. En plats där det finns död och lidande och ett medvetande om döden.

Utveckla gärna hur du tänker?
Citera
2025-06-09, 14:14
Medlem
ooftaaas avatar
man kan ju alltid "tacka nej" till livet genom självmord, eller tja inte riktigt alltid. om du är tillfångatagen kan de ju hindra dig.

ultimat (existensiellt och metafysiskt) är det fritt, statens våld är det som är den överhängande tvångsfaktorn. du kan till exempel inte " tacka nej" om polisen vill ha en kroppsvätska från dig eller annat

det med guds ansvar, tänker att det är ju inte möjligt att tacka nej till att komma till världen, och det har inte med gud att göra (i alla fall inte den där allsgoda allmäktiga typen). det är ingens fel, med det kan defenitivt kännas tungt att bli "tvingad" (eller annars självmord)till det existensiella ansvaret vi alla till vår natur bär.
Senast redigerad av ooftaaa 2025-06-09 kl. 14:42.
Citera
2025-06-09, 14:18
Avstängd
TwoThousands avatar
Säger du nej kommer du att kastas på havet utav eld, det är den slutliga hållplatsen.
Citera
2025-06-09, 14:29
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Fel svar.
De kan säga det oavsett.
Det är så spännande med dramatiken här varje dag..

Inte kommer du bli sådär heller som jag ser de.

Men det är den slutliga hållplatsen för dom själar som inte klarade sig till himmelriket och evigt liv.

Vill du att ska ljuga för människor istället med smickrande lögner för att tillfredsställa dom?
Citera
2025-06-09, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Men det är den slutliga hållplatsen för dom själar som inte klarade sig till himmelriket och evigt liv.

Vill du att ska ljuga för människor istället med smickrande lögner för att tillfredsställa dom?

Du ska inte lägga dig i vad som är helvetet med de där.
De anser att allt är normalt punkt slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in