• 2
  • 3
2025-06-06, 09:13
Medlem
Så läckte till slut rapporten som visar det som många misstänkt: Imane Khelif är en man.

Jag har följt det här caset, inte för att jag är överintresserad av idrott. Men vilka beslut som fattas i de här frågorna kommer vara vägledande inför framtiden. Vi ser en transrörelse som försöker flytta fram sina positioner genom att förminska betydelsen av biologiskt kön. De vill i princip slå in en kil i damidrotten som innebär att en snubbe i peruk, eller som i det här fallet, en person med XY-kromosomer ska få spöa skiten ur kvinnor. Det är ingen liten sak att kvinnor ska snuvas på ära, medaljer och pris/sponsorpengar för att de här transaktivisterna ska vara nöjda.

Att låta män rollspela kvinnor inom idrott är en radikal förändring som knappt tillåts kritiseras. Frågan blir också reducerad till att handla om något "kulturkrig". Ja, i så fall är det ett kulturkrig som har startats och utkämpas av transaktivister. Ett krig mot verkligheten skulle jag snarare kalla det. Normala människor reagerar ju bara på deras galenskap. Det är inte att kriga.
Citera
2025-06-06, 10:53
Medlem
Brottargalnings avatar
Har inte läst alla rapporter men tror knappast det handlar om en transperson utan snarare en biologiskt född kvinna som haft lite avvikande genetik.

Särskilt med tanke på att hon är från Algeriet där allt HBT-Q är olagligt och sådant folk brukar mördas så tror jag knappast befolkningen skulle acceptera Imane Khelif.
Citera
2025-06-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Har inte läst alla rapporter men tror knappast det handlar om en transperson utan snarare en biologiskt född kvinna som haft lite avvikande genetik.

Särskilt med tanke på att hon är från Algeriet där allt HBT-Q är olagligt och sådant folk brukar mördas så tror jag knappast befolkningen skulle acceptera Imane Khelif.
Khelif har troligtvis fötts med yttre könsdelar som mer liknar en kvinnas eller som är öppna för tolkning, och därmed har han vuxit upp som ett flickebarn.

Om jag tolkat rapporten rätt så är han i alla fall en man då han har XY-kromosomer och testiklar inuti kroppen som producerar testosteron. Från ett prestationsperspektiv tycker jag därför det är rimligt att han tävlar mot andra män för att det ska vara rättvist. Sedan om han vill gå runt i en klänning på fritiden är en helt annan sak som inte borde angå någon annan.

Anledningen att folk inklusive jag nämner transrörelsen är för att det är samma rörelse som tidigare försvarat idrottare som Lia Thomas eller Laurel Hubbard som idag försvarar fuskaren Khelif. Man bortser helt från rättviseaspekten av idrott för att driva en politisk agenda.
Citera
2025-06-06, 18:25
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyenaedition
Khelif har troligtvis fötts med yttre könsdelar som mer liknar en kvinnas eller som är öppna för tolkning, och därmed har han vuxit upp som ett flickebarn.

Behöver inte vara direkt så, finns ett tidigare känt fall inom löpningen, Caster Semenya. Semenya är född som en biologisk kvinna men hon har en genetisk avvikelse som leder till att hennes kropp producerar lika mycket testosteron som en man.

Kommer nog alltid finnas ett fåtal genetiska undantag som dyker upp då och då inom idrotten, det ska inte blandas ihop med transrörelsen där folk byter kön, det är helt olika frågor oavsett om transpersoner ställer sig bakom Imane eller inte.
Citera
2025-06-07, 10:15
Moderator
Mappings avatar
Rubrik uppdaterad, utgången rubrik: "OS-guldmedaljören i damernas boxning är en man"
/Mod
Citera
2025-06-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Behöver inte vara direkt så, finns ett tidigare känt fall inom löpningen, Caster Semenya. Semenya är född som en biologisk kvinna men hon har en genetisk avvikelse som leder till att hennes kropp producerar lika mycket testosteron som en man.

Kommer nog alltid finnas ett fåtal genetiska undantag som dyker upp då och då inom idrotten, det ska inte blandas ihop med transrörelsen där folk byter kön, det är helt olika frågor oavsett om transpersoner ställer sig bakom Imane eller inte.

Jag har läst på om Semenya, och även i hennes fall är det så att hon har XY-kromosomer. Hon saknar livmoder och äggledare, och menstruerar inte. Hon har interna testiklar.
Jag hittade en bra artikel för vidare läsning:
https://www.letsrun.com/news/2019/05...y-chromosomes/

Citat:
The crazy thing about the Semenya case is that even though intersex births like Semenya’s are extremely rare it’s believed that all three of the medallists in the 2016 Olympic women’s 800 – Caster Semenya, Francine Niyonsaba and Margaret Wambui — are intersex. Yes, all three. If that doesn’t make you understand from a simple odds perspective that there needs to be a limit on testosterone in women’s sports, then I don’t know what will. Of course, common sense also tells us that most human beings that have XY chromosomes gain a huge advantage in sports once they hit puberty, mainly due to increased testosterone levels.

Semenya är man till den graden att det är en teoretisk möjlighet att det är hennes interna testiklar som man tagit sperma från för att sedan inseminera hennes fru. Detta är såklart spekulativt från min sida, men som sagt helt möjligt i teorin. Jag vill bara försöka illustrera en poäng, och det är att biologiska kvinnor inte har en "flickpung" som kan göra andra kvinnor på smällen.
Citera
2025-06-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyenaedition
Jag har läst på om Semenya, och även i hennes fall är det så att hon har XY-kromosomer. Hon saknar livmoder och äggledare, och menstruerar inte. Hon har interna testiklar.
Jag hittade en bra artikel för vidare läsning:
https://www.letsrun.com/news/2019/05...y-chromosomes/

Semenya är man till den graden att det är en teoretisk möjlighet att det är hennes interna testiklar som man tagit sperma från för att sedan inseminera hennes fru. Detta är såklart spekulativt från min sida, men som sagt helt möjligt i teorin. Jag vill bara försöka illustrera en poäng, och det är att biologiska kvinnor inte har en "flickpung" som kan göra andra kvinnor på smällen.

Semenya mfl. är inte män eller kvinnor, de är just "intersex", vilket faktiskt är ett tredje biologiskt kön som inte finns i juridisk form. En person som är "intersex" kan ha XY, XX, XYX, XXX, XYY samt även upp till pentas (X måste finnas, för däri finns livsnödvändiga instruktioner). En person kan vara XX och ändå ha penis och testiklar helt utvecklade. Samtidigt kan en person med XY inte ha någondera utvecklat. En person kan bokstavligen vara man och kvinna samtidigt (XYXX). Biologin definierar inte kön, det är vi människor som gör den åtskillnaden.

Fakta är att det har visat sig rätt vanligt att personer med NPF och andra mildare tillstånd har avvikande kombinationer av X och Y. Så vi har en hel population med personer som faktiskt inte kan definieras som varken män eller kvinnor enligt den genetiskt juridiska definitionen.

Läsvärd fakta för Flashbacks könshatare: https://genetic.org/variations/

(Nu får vi göra åtskillnad på dessa genetiska mutationer och den sk. "könsdystopi" som härjar i Sverige. DOCK kan det också vara så att en del som faktiskt har så låga testosteronhalter att de känner sig mer som kvinna än man kan ha fler X än Y)

Därför måste vi göra som det står i din artikel: Vi vet att testosteron påverkar muskelmassa och uthållighet till den grad att vi redan idag har maxhalter av hormonet även för män (testosterondoping är totalförbjudet). Den stora frågan kan således lösas av att helt enkelt sätta en maxnivå på testosteron för att kunna deltaga i damidrotten, och det gäller även damer som har XX och fullt utvecklat underliv. Man skulle även kunna lägga till en klassning för de som har en mellannivå av testosteron.

Sedan: Det skriks rejält efter Paralympics i den här tråden. Det utan att skribenterna vet skillnad på begrepp som Para, special needs etc. Idrotten har både Paralympics (oftast bara somatiska fysiska skador) och Special Olympics (för IF och NPf). Intersex-personer och tillstånd som t.ex. Kleffners syndrom kan tävla i båda.
Citera
2025-06-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Semenya mfl. är inte män eller kvinnor, de är just "intersex", vilket faktiskt är ett tredje biologiskt kön som inte finns i juridisk form. En person som är "intersex" kan ha XY, XX, XYX, XXX, XYY samt även upp till pentas (X måste finnas, för däri finns livsnödvändiga instruktioner). En person kan vara XX och ändå ha penis och testiklar helt utvecklade. Samtidigt kan en person med XY inte ha någondera utvecklat. En person kan bokstavligen vara man och kvinna samtidigt (XYXX). Biologin definierar inte kön, det är vi människor som gör den åtskillnaden.

...

Därför måste vi göra som det står i din artikel: Vi vet att testosteron påverkar muskelmassa och uthållighet till den grad att vi redan idag har maxhalter av hormonet även för män (testosterondoping är totalförbjudet). Den stora frågan kan således lösas av att helt enkelt sätta en maxnivå på testosteron för att kunna deltaga i damidrotten, och det gäller även damer som har XX och fullt utvecklat underliv. Man skulle även kunna lägga till en klassning för de som har en mellannivå av testosteron.

Kön är i allra högsta grad biologiskt och binärt för människor och de flesta djur. Att det finns anomalier gör ingen skillnad eftersom det är missbildningar. Man kan ju kalla dessa missbildningar för intersex eller valfritt ord, men det är inte ett tredje kön. Det finns folk som föds med tre fingrar på varje hand, det betyder inte att påståendet att "människor har 10 fingrar" är fel. Att ha antingen XX eller XY-kromosomer är det normala. Att vi sedan väljer att hitta på ord för vissa anomalier och låter samtida politik eller tidsandan styra lagar och regler ser jag inte som vetenskap. Vad som står i ett pass eller vilket kön som en person identifierar sig med ursäktar inte att de fuskar i idrott.

Men åter till det där med testosteron. Nej, det räcker inte att bara sänka testosteronnivån för att det ska vara rättvist. Om Khelif under delar av sitt liv tränat med förhöjda nivåer av testosteron har han hunnit bygga upp en muskelmassa snabbare än sina kvinnliga medtävlande. Andra egenskaper som är förknippade med biologiska män är snabbare muskelfibrer, ett starkare skelett och en bättre s.k. "Q-angle". Om nu Khelif har alla eller delar av dessa egenskaper så är det min åsikt att han inte kan tävla mot kvinnor.

En annan aspekt är de tävlandes säkerhet. Boxning är redan från början en mycket farlig sport. Att då låta en man lappa till kvinnor i nyllet för att man valt att ha ett s.k. inkluderande regelverk ser jag som omdömeslöst. Har man XY-kromosomer behöver man inte tävla mot kvinnor. Det hade varit det enklaste sättet att lösa detta på.
Citera
2025-06-09, 18:47
Medlem
Många här och på sociala medier är så dumma i huvudet på ren svenska. Detta är ett jäkligt speciellt fall, hon har alltså manliga kromosomer och testiklar, men inget som syns. Född med vagina. Det är väldigt liten chans att hon själv vetat om detta. Ögonbrynen höjdes när hon hade högt testosteron, vilket såklart gjorde att detta uppdagades men folk som skriver, ja vi visste det, han är en man, han slår kvinnor, bla bla.

Jag tycker synd om henne, antagligen älskar hon boxning och kommer nu inte få lov att tävla. Vilket ÄR rätt, för hon har ett styrkeövertag pga dessa hormoner men ändå rätt unikt fall.

Här uttalar sig en tidigare motståndare som vunnit över henne, sunda tankar:

https://www.kimura.se/exklusivt-sver...-imane-khelif/

"Det blev väldigt mycket skriverier och spekulationer om det hela och nästan utvecklats till ett slags hat mot Imane. Tycker det varit en rätt osmaklig diskussion. Vilket inte är rätt då hon inte valt detta själv. Hon är född så här och hela sitt liv identifierat sig som kvinna och inte vetat om vad resultaten i dessa tester ska visa. Det är inte så att hon bytt kön och sedan börjat tävla i damboxning. Sedan förstår jag att det blir komplicerat med tanke på att hon har fysiska fördelar i ringen. Men det blir ju också väldigt olyckligt nu för Imane om det är så att hon inte får tävla. Hon är ju en idrottare som tar sin sport seriöst, jag såg ju hur mycket hon utvecklats sedan vår match. Jag vet ju själv hur mycket jag älskade boxning och hur jobbigt det skulle vara att inte få tävla."
Citera
2025-06-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Många här och på sociala medier är så dumma i huvudet på ren svenska. Detta är ett jäkligt speciellt fall, hon har alltså manliga kromosomer och testiklar, men inget som syns. Född med vagina. Det är väldigt liten chans att hon själv vetat om detta. Ögonbrynen höjdes när hon hade högt testosteron, vilket såklart gjorde att detta uppdagades men folk som skriver, ja vi visste det, han är en man, han slår kvinnor, bla bla.

Jag tycker synd om henne, antagligen älskar hon boxning och kommer nu inte få lov att tävla. Vilket ÄR rätt, för hon har ett styrkeövertag pga dessa hormoner men ändå rätt unikt fall.

"Det blev väldigt mycket skriverier och spekulationer om det hela och nästan utvecklats till ett slags hat mot Imane. Tycker det varit en rätt osmaklig diskussion. Vilket inte är rätt då hon inte valt detta själv. Hon är född så här och hela sitt liv identifierat sig som kvinna och inte vetat om vad resultaten i dessa tester ska visa. Det är inte så att hon bytt kön och sedan börjat tävla i damboxning. Sedan förstår jag att det blir komplicerat med tanke på att hon har fysiska fördelar i ringen. Men det blir ju också väldigt olyckligt nu för Imane om det är så att hon inte får tävla. Hon är ju en idrottare som tar sin sport seriöst, jag såg ju hur mycket hon utvecklats sedan vår match. Jag vet ju själv hur mycket jag älskade boxning och hur jobbigt det skulle vara att inte få tävla."

Vad gör personen kvinna om : genetiskt man, hög testosterinnivå, fenotypiskt ser ut som man?
Troligen ingen vagina, ingen uterus, inga ovarier. Troligen testiklar i buken.

Det är en man med fel under utvecklingen av penis. Tillhör manlig idrott.
Sedan får han klä sig som han vill i privatlivet.
Gifta sig med man eller kvinna, his free choice.
Citera
2025-09-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy

Han och många andra har vetat länge att han är en biologisk man med visa genetiska defekter. problemet är man har påskinnat att han är en kvinna och därför ska få boxa andra kvinnor. Det är fel och moraliskt förkastligt, av Boxaren ifråga, av förbundet, och av otaliga andra idioter.

De som släppte "nyheten"satt på allt matrial där man nu snarare kan säga det uppenbara, Det minst kontroversiella var att en Man spöade på kvinnor i boxningsringen, och det mer kontoroversiella var snarae konspiration att han var en kvinna, och alla jävla vänsterblivna som svalde det så enkelt och alla vänsterblivna som vägrar släppa konspiration...

https://lecorrespondant.net/docteur-...dimane-khelif/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in