Citat:
Ursprungligen postat av
hyenaedition
Jag har läst på om Semenya, och även i hennes fall är det så att hon har XY-kromosomer. Hon saknar livmoder och äggledare, och menstruerar inte. Hon har interna testiklar.
Jag hittade en bra artikel för vidare läsning:
https://www.letsrun.com/news/2019/05...y-chromosomes/
Semenya är man till den graden att det är en teoretisk möjlighet att det är hennes interna testiklar som man tagit sperma från för att sedan inseminera hennes fru. Detta är såklart spekulativt från min sida, men som sagt helt möjligt i teorin. Jag vill bara försöka illustrera en poäng, och det är att biologiska kvinnor inte har en "flickpung" som kan göra andra kvinnor på smällen.
Semenya mfl. är inte män eller kvinnor, de är just "intersex", vilket faktiskt är ett tredje biologiskt kön som inte finns i juridisk form. En person som är "intersex" kan ha XY, XX, XYX, XXX, XYY samt även upp till pentas (X måste finnas, för däri finns livsnödvändiga instruktioner). En person kan vara XX och ändå ha penis och testiklar helt utvecklade. Samtidigt kan en person med XY inte ha någondera utvecklat. En person kan bokstavligen vara man och kvinna samtidigt (XYXX). Biologin definierar inte kön, det är vi människor som gör den åtskillnaden.
Fakta är att det har visat sig rätt vanligt att personer med NPF och andra mildare tillstånd har avvikande kombinationer av X och Y. Så vi har en hel population med personer som faktiskt inte kan definieras som varken män eller kvinnor enligt den genetiskt juridiska definitionen.
Läsvärd fakta för Flashbacks könshatare:
https://genetic.org/variations/
(Nu får vi göra åtskillnad på dessa genetiska mutationer och den sk. "könsdystopi" som härjar i Sverige. DOCK kan det också vara så att en del som faktiskt har så låga testosteronhalter att de känner sig mer som kvinna än man kan ha fler X än Y)
Därför måste vi göra som det står i din artikel: Vi vet att testosteron påverkar muskelmassa och uthållighet till den grad att vi redan idag har maxhalter av hormonet även för män (testosterondoping är totalförbjudet). Den stora frågan kan således lösas av att helt enkelt sätta en maxnivå på testosteron för att kunna deltaga i damidrotten, och det gäller även damer som har XX och fullt utvecklat underliv. Man skulle även kunna lägga till en klassning för de som har en mellannivå av testosteron.
Sedan: Det skriks rejält efter Paralympics i den här tråden. Det utan att skribenterna vet skillnad på begrepp som Para, special needs etc. Idrotten har både Paralympics (oftast bara somatiska fysiska skador) och Special Olympics (för IF och NPf). Intersex-personer och tillstånd som t.ex. Kleffners syndrom kan tävla i båda.