2025-06-06, 14:01
Medlem
GustavAdams avatar
Katarina Barrling journalist reflekterar i en artikel i nationaldagens SvD över innehållet i Bo Wennström, professor emeritus i rättsvetenskap och polisforskare bok ”Att vända bort blicken: Om underminering – dess filosofi, politik och praktik”.
I boken beskrivs hur kriminalitet, parallella strukturer och främmande makt underminerar Sverige, ja redan har underminerat landet, därtill hjälpt av vår benägenhet att gång på gång vända bort blicken från problemen.

Sammanfattningsvis står följande:

Det svåraste hindret ligger kanske ändå i den svenska mentaliteten, och vägran att erkänna att människor frivilligt kan välja ondska. I stället fylls svenskans ordförråd på med förmildrande terminologi. Kontraktsmord kallas ”skjutningar”. Människor ”rekryteras”, och ”radikaliseras”, ungdomar ”dras in” i kriminalitet. Ingenstans finns något ansvarigt subjekt, förutom ”samhället” då.

Följaktligen fortsätter svaren att handla om fler sociala insatser och mer resurser från ”samhället”. Visserligen har det skett förändringar under senare år, som straffskärpningar och större fokus på brottsoffren. Men Wennström menar att något verkligt paradigmskifte ändå inte ägt rum. Benägenheten att se också brottslingen som ett offer, för utanförskap och andra samhälleliga missförhållanden, den verkar sitta lika fast i det svenska sinnet som sommarens jordgubbar och glasskiosk. Också den en struktur att exploatera, för den internationella mångmiljardindustri som underminerar Sverige.

Jag får nog ta och läsa Wennströms bok, för det känns som det är i den riktningen ljuset ska riktas.
Svenne Banan (jag) måste släppa sargen och våga stå upp för det svenska samhället med tillit och samhörighet och samtidigt fördöma klansamhället, hot och våldsverkan, infiltration, utpressning och maffiastruktur.
Vi kanske ska börja i den änden att vi offentligt skriver i media om att det är Svenne Banans ynka knarkköp för några hundringar varje vecka är det som håller den grova kriminaliteten igång i landet.
Den senaste sprängningen i Tumba där en mamma och ett barn skadades beror i grund och botten på att Svenne B har köp knark av någon i ett gäng som känner sig kränkta av/konkurrerar med ett annat drog-gäng.

Någon som tänker lika som jag?
Eller kanske har helt motsatt uppfattning?
Citera
2025-06-06, 14:12
Medlem
7hhhs avatar
Jag är stolt att kunna bidra till skjutningarna och sprängningarna. Med tanke på polisens och politikernas motstånd mot cannabis så förstår jag att det är den här situationen vi vill ha, så då är det mitt ansvar som medborgare att stötta polisen och politikernas beslut. Bra jobbat alla inblandade, och du mamma och barn som blev skadade, ni är rasister och hela samhället önskade att ni gick åt i explosionen. Hora med hennes horunge.
Citera
2025-06-06, 14:42
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Jag ger staten men än gärna 100kr/g eller till och med 200kr för lagligt gräs som är kontrollerat, taxerat och reglerat. Vi är väldigt många som håller med om detta.

Men eftersom politikerna är bakåtvända och inser inte att de sabbar det för hela samhället genom att inte ta över 90% av marknaden från kriminella och få in en stor jäkla summa som kan gå till bättre saker i samhället, fria upp polisen till att pyssla med grövre brott och minimera gängens dragkraft till barn och unga genom att en stor inkomstkälla försvinner.

Ja då har jag inga problem med att stötta kriminella eftersom vi kör hårt mot hårt.
Legalisera och jag ser till att stötta staten med ett par tusen i månaden, annars får de andra pengarna helt enkelt.
Enkel matematik.
Citera
2025-06-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Jag ger staten men än gärna 100kr/g eller till och med 200kr för lagligt gräs som är kontrollerat, taxerat och reglerat. Vi är väldigt många som håller med om detta.

Men eftersom politikerna är bakåtvända och inser inte att de sabbar det för hela samhället genom att inte ta över 90% av marknaden från kriminella och få in en stor jäkla summa som kan gå till bättre saker i samhället, fria upp polisen till att pyssla med grövre brott och minimera gängens dragkraft till barn och unga genom att en stor inkomstkälla försvinner.

Ja då har jag inga problem med att stötta kriminella eftersom vi kör hårt mot hårt.
Legalisera och jag ser till att stötta staten med ett par tusen i månaden, annars får de andra pengarna helt enkelt.
Enkel matematik.
Just så.
Citera
2025-06-06, 14:47
Medlem
Som föregående poängterat, låt Svenne Banan köpa sina droger på laglig väg. Om det är någon som har blod på händerna så är det politiker som fortsätter säga nej till detta.
Citera
2025-06-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Som föregående poängterat, låt Svenne Banan köpa sina droger på laglig väg. Om det är någon som har blod på händerna så är det politiker som fortsätter säga nej till detta.

Det är lite naivt tro att kriminaliteten försvinner bara för att droger blir gratis till alla. De kriminella kommer hitta andra kriminella sätt att tjäna grova pengar och har redan gjort det också.

Men visst är det så. De som drogar mycket har svårt att ha vanliga jobb och ett vanligt liv, så drogerna skapar i sig kriminalitet. Skulle man välja mellan ett helt drogfritt samhälle och ett samhälle där droger är gratis till alla, vilket tror du blir ett bra samhälle utan någon som helst våld och kriminalitet?
Citera
2025-06-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är lite naivt tro att kriminaliteten försvinner bara för att droger blir gratis till alla. De kriminella kommer hitta andra kriminella sätt att tjäna grova pengar och har redan gjort det också.

Men visst är det så. De som drogar mycket har svårt att ha vanliga jobb och ett vanligt liv, så drogerna skapar i sig kriminalitet. Skulle man välja mellan ett helt drogfritt samhälle och ett samhälle där droger är gratis till alla, vilket tror du blir ett bra samhälle utan någon som helst våld och kriminalitet?
Ett drogfritt samhälle är en utopi så det är en ointressant tankelek.

Och få tror nog att kriminalitet försvunnit vid en legalisering, men då hade iallafall många sluppit bidra till den.
Citera
2025-06-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ett drogfritt samhälle är en utopi så det är en ointressant tankelek.

Och få tror nog att kriminalitet försvunnit vid en legalisering, men då hade iallafall många sluppit bidra till den.

Varför skulle ett drogfritt samhälle vara en utopi som är omöjlig? Jag lever i många olika "bubblor" där folk inte använder några droger överhuvudtaget. Med det menar jag att jag känner väldigt många människor som inte är drogberoende och de har nästan allihopa ett bra liv och bra ekonomi.

Ni som missbrukar droger måste inse att fortfarande är de stora flertalet människor i landet drogfria och har ej några drogproblem.

Så det är därför som samhället överhuvudtaget fungerar, det är för att drogmissbrukare är en liten minoritet i befolkningen.
Citera
2025-06-06, 15:02
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Nej de kriminella vill inte ha ett vanligt kneg, så är det.
Det kan dock inte få vara grundbulten till att vårt samhällssystem ska få fortsätta att raseras.

"De som drogar mycket" - hur många är det och hur mycket handlar de för i veckan?
Större delen av drogsäljarnas inkomster kommer väl från Svenne Banan. Han som går till jobbet dagligen men som råkar åka på oanmält "piss-prov" och får en varning för missbruk.

Droger ska inte vara gratis till alla, men om vuxna kan få köpa t.ex Cannabis på statsägda Apoteket så skulle stor del av den illegala drogmarknaden försvinna.
Lagom pris på spriten på Bolaget tog knäcken på lastbilsförsäljningen av dålig Polsk Vodka, så troligen blir det lika dant med cannabis-försäljningen.
Barn upp till 25 år ska inte pyssla med droger alls. Deras hjärna är under utveckling till dess och den blir störd av droganvändande.
Citera
2025-06-06, 15:06
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Varför skulle ett drogfritt samhälle vara en utopi som är omöjlig? Jag lever i många olika "bubblor" där folk inte använder några droger överhuvudtaget. Med det menar jag att jag känner väldigt många människor som inte är drogberoende och de har nästan allihopa ett bra liv och bra ekonomi.

Ni som missbrukar droger måste inse att fortfarande är de stora flertalet människor i landet drogfria och har ej några drogproblem.

Så det är därför som samhället överhuvudtaget fungerar, det är för att drogmissbrukare är en liten minoritet i befolkningen.
Här kan man ju väga in en rättvisefråga också.
Ska de som aldrig använt droger behöva betala , via skattsedel, för det vårdbehov som uppstår hos de som använder droger?
Det blir dock lite delikat detta för frågeställningen kan tillämpas på mycket.
Ska jag som inte åker slalom betala för benbrotten i Åre?
Eller jag som inte äter burgare och flottig pizza mer än två gånger om år behöva sponsra tjock-Kalles diabetesmedicin?
Citera
2025-06-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Nej de kriminella vill inte ha ett vanligt kneg, så är det.
Det kan dock inte få vara grundbulten till att vårt samhällssystem ska få fortsätta att raseras.

"De som drogar mycket" - hur många är det och hur mycket handlar de för i veckan?
Större delen av drogsäljarnas inkomster kommer väl från Svenne Banan. Han som går till jobbet dagligen men som råkar åka på oanmält "piss-prov" och får en varning för missbruk.

Droger ska inte vara gratis till alla, men om vuxna kan få köpa t.ex Cannabis på statsägda Apoteket så skulle stor del av den illegala drogmarknaden försvinna.
Lagom pris på spriten på Bolaget tog knäcken på lastbilsförsäljningen av dålig Polsk Vodka, så troligen blir det lika dant med cannabis-försäljningen.
Barn upp till 25 år ska inte pyssla med droger alls. Deras hjärna är under utveckling till dess och den blir störd av droganvändande.

Jag har noterat att de som inte börjar med droger före 20 års ålder kommer aldrig att börja med droger. Man kan säga att 100% av drogmissbrukarna började i tonåren eller tidigare med någon eller några droger.

Så förslaget att inte få börja med droger före 25 år kommer att vara ruggigt effektivt om man bara hade kunnat följa den regeln.
Citera
2025-06-06, 15:20
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Tar man det vanliga redan i tråden förekommande argumentet att legalisering inte hjälper utan de börjar med annan kriminalitet då, så borde de väl vara jävligt tacksamma att jag köper lite röka så de kriminella inte behöver börja med sexhandel med småbarn eller sälja stulna transplantationsorgan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in