Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Okej, vi har olika åsikter här. Jag, till skillnad från er, försöker inte gissa vad Ryssland vill eller inte vill, utan lyssnar på vad de faktiskt säger. Jag förstår att det är ett svårt koncept för svennar att greppa, ni älskar att knyta näven i fickan och vågar inte riktigt uttrycka det ni verkligen tycker och känner. Så när någon annan mer maskulin och rak kultur gör det så blir ni misstänksamma. Det är inget ni kan rå för.
Ryssland har uttryckt följande mål med kriget:
1. Befria den ryska befolkningen i Donbass och Donetsk. Det är i stort sett klart.
2. Införliva dessa regioner i den ryska federationen
3. Skapa en landsbrygga till Krimhalvön
4. Avnazifiering av Ukraina (vad det nu innebär)
5. Se till att Ukraina aldrig går med i NATO.
Och säkert något mer. Aldrig har de sagt att de vill ta över Ukraina och härska över ukrainare.
Ryssland har i stort sett lyckats med allt ovan. Steg 4 kanske behöver mer jobb, vad vet jag.
Problemet är att de bara "lyckats" med ovanstående så länge kriget fortsätter. Det är där du missförstår vad jag syftar till.
Så länge de inte slår ut den icke ockuperade delen av Ukraina som militärt fungerande stat, så kommer de aldrig att uppnå sitt slutmål, vilket förstås är att få till en fred med ovanstående slutlig politisk lösning.
Precis som för USA i Vietnam. De krossade nordvietnameserna på slagfältet, men fick inte slå ut Nordvietnam som militär spelare, varpå situationen blev ett evighetskrig. Vietnamkriget hade fortfarande varit en pågående konflikt idag, om samma politiska koppel suttit på som det gjorde 1965-1973.
Ryssland har alltså, i realiteten, bara två val. Antingen slår de ut Ukraina fullständigt, så att de kan genomföra ovanstående i praktiken, eller, så ger de upp försöken.