2025-05-31, 19:53
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Har 4 usb hubbar utan egen strömförsörjning kopplade till min dator som är kopplade till ett antal externa hårddiskar med strömförsörjning.
Efter mitt senaste hd köp har systemet börjat funka sämre, problem med att få alla enheter att gå igång och några hubbar (tp-link har tom gått sönder).
Kan problemet vara att datorn och hubbarna har svårt att driva alla hårddiskar efter det senaste hd köpet trots att de är strämförsörjda och att jag måste plugga in ström till hubbarna?
Någon som har haft liknande problem?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-05-31 kl. 19:56.
Citera
2025-05-31, 21:34
Medlem
TheFinals avatar
Kolla energialternativen istället så inte datorn försöker stänga av usb-enheterna som är "inaktiva", de kan få såna saker för sig ibland.
Kan ha kommit med en uppdatering nyligen och kanske inte har specifikt med dina hubbar att göra.

Vissa kontrollers har flera portar på samma, så att portarna på din dator redan är en hub, och sen sätter du 1-2 hubbar till på den så kan det blir lite tokigt. Testa skifta runt vilka usb-uttag du använder - undvik att använda flera intill varandra. På en stationär pc t.ex. kan du ta ett uttag i toppen och ett längre ner o.s.v.

Ett tips utanför din fråga, kör inte externa diskar konstant, de är inte gjorda för det. De blir varmare och går sönder i förtid. Chucka dem (ta ut ur lådan) och sätt i en billig skrot-PC från marketplace för en femhunka och dela ut innehållet istället, bättre kylning och du förlänger livslängden på dem enormt.
Citera
2025-09-18, 11:41
Medlem
avcs avatar
Nu har jag iofs ingen nyare maskin än 2013, men hur lyckas du få usb att driva mer än en hårddisk till att börja med? Min ps3 orkar inte ens driva en 2.5" utan strömförsörjning.
Citera
2025-09-18, 13:14
Medlem
Kan bero på att moderkortets USBanslutningar inte klarar av att strömförsörja hur mycket som helst samtidigt, att det stänger ner uttag pga energiinställningar eller helt enkelt att nåt i kedjan blivit defekt, svårt att veta utan mer info.
Så här säger AI:
Du kan koppla USB-hubbar i en kedja upp till totalt sju nivåer, inklusive den ursprungliga USB-porten på din dator (root-hubben) och de sista hubbarna i kedjan. Vanligtvis är det alltså 5 extra hubbar utöver datorns port. Du kan teoretiskt ansluta upp till 127 enheter, men i praktiken bör du undvika att koppla för många enheter samtidigt för att undvika prestandaproblem, framför allt om du använder bussdrivna (passiva) hubbar.
Faktorer att tänka på
Strömbehov: Strömkrävande enheter kräver mer ström, och om hubben inte kan leverera tillräckligt kan det leda till problem. Överväg en hubb med egen strömförsörjning för att hantera detta.
Hastighet: Dataöverföringshastigheten delas mellan alla enheter som använder samma USB-anslutning. För många enheter eller en djup kedja av hubbar kan minska hastigheten avsevärt.
USB-standard: Vissa USB-standarder är mer generösa med sina begränsningar. Kontrollera att dina hubbar är kompatibla och certifierade för kaskadkoppling, särskilt om du använder en djup kedja.
Aktiva vs. passiva hubbar: Passiva (bussdrivna) hubbar kan ha begränsningar när de seriekopplas. För att undvika problem bör du välja aktiva hubbar (med egen strömförsörjning) om du kopplar ihop dem i en kedja.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-09-18 kl. 13:17.
Citera
2025-10-28, 22:39
Medlem
leolajbans avatar
En strömförsörjd USB-hub är helt klart att föredra.
Jag har själv haft problem med att driva en enda extern hårddisk direkt via USB, vilket gav dåliga läshastigheter.
Så fort jag skaffade en strömförsörjd USB-hub försvann problemen och hastigheterna blev betydligt bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in