Citat:
Ursprungligen postat av
Alice2.0
Jag har precis läst ut Sävsjöflickan och ska ärligt säga att jag knappt kände till fallet alls innan jag började läsa boken.
Den är besynnerlig, måste säga att den är intressant och välskriven och lätt att hänga med i fram tills Jasmina försvinner.
Då tycker jag plötsligt att boken blir rörig och osammanhängande med många lösa trådar. Även om dagen Jasmina försvinner beskrivs mycket detaljerat känns det ändå så svävande och ofullständigt.
Och många frågor:
Varför är det så oklart hur det egentligen gick till när Jasmina försvann?
Mamma Florije berättar en version om den 28 juli 1997 hos Malou i ett program från mars 2020. Där Malou dessutom två gånger säger att Jasmina försvann när hon var ute och lekte med kompisar I slutet på året har Florije gjort en kovändning och säger att hon hela tiden sagt att Jasmina försvann från lägenheten, men ingen lyssnat på henne. Och missförstånden då berott på språkförbistringar.
Hennes man pratade ju utmärkt svenska redan 1997, varför såg han inte till att rätt detaljer om försvinnandet kom fram? Och i programmet från mars 2020, kunde väl Florije berättat den korrekta versionen som sedan kom fram i boken.
Andra intressanta detaljer är att i boken åt Jasmina en äggmacka till frukosten sista morgonen innan hon försvann. Hos Malou berättar mamma att hon inte ville äta något. I boken pratas det om att Jasmina var ledsen när hon vaknade pga en mardröm. I tv-soffan berättar mamma att hon aldrig hann fråga J varför hon var ledsen när hon vaknade. Inga gäster, tvättstuga, moussaka eller avdomnande ben nämns hos Malou. Istället var det bara pappa Rexhep som kom hem på lunchrasten. Besöket i affären har också vissa detaljer som inte överensstämmer med tidigare berättad version.
Och alla dessa märkliga händelser utan förklaringar i boken. Varför sov mamma F så tungt, vad hade hänt med med hennes ben? Och Malins moster som stängde igen dörren framför näsan på Florije? Och Malins pappa, som stirrar mot familjens fönster på natten? Och säger till Rexhep att Jasmina aldrig kommer komma hem? Vem är den märkliga Rut som hjälper till att leta första kvällen men tydligen inte bor i Sävsjö? Och Jasminas klädbyte? Och kläderna som plötsligt kom fram i det nya huset? Och J:s halsband som skickades till familjen något år efter försvinnandet.
Också läst boken. Det skall tydligen komma ut en ny bok framöver. Hursom. Visst finns omständigheter som får en en att undra vad som är sanningen. En del hävdar att Jasmina lever nere i Kosovo eller något annat europeiskt land. Har man förhört dom här pojkarna vid sandhögen något mer?
Att maman höll inne? med den riktiga versionen (att Jasmina försvann i trappen) så många år är underligt. Det fanns många runt om henne som kunde ha översatt.
Det jag själv har "krävt" är att detta ärende skickas till Cold-Case gruppen för Västra Götaland (Göteborg). Bara då kan vi få reda vad som hände/hänt. Men Eksjö-polisen vägrar.