2025-05-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Kosovo albaner har inte bortgifte längre

Fast hur såg det ut 1997?
Citera
2025-05-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joggyboll
Fast hur såg det ut 1997?

Rätt säker på att albaner inte gifte bort sina 8 åringar i Sävsjö 1997

Hade hon varit 15 år kurd i Malmö 1997 så kanske

Men nej den teorin tror jag man kan lägga ner helt
Citera
2025-05-26, 22:14
Medlem
Kollade på läckbergs Kriminalare ”glaskupan” idag och tänkte direkt på Jasmina fallet känns som hon inspirerats lite
Citera
2025-07-28, 23:40
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Vart bodde Jasmina och vart sågs hon sista gången lekandes vid en grusgrop i närheten? Vill ngn länka på en karta?

https://ibb.co/Jwff9T05 Karta från Veckans Brott.
Citera
2025-08-01, 23:32
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Kollade på läckbergs Kriminalare ”glaskupan” idag och tänkte direkt på Jasmina fallet känns som hon inspirerats lite
Också sett Glaskupan.
Ha för mig att Läckberg hämtat inspiration från Jasmina-fallet.
Citera
2025-08-21, 22:10
Medlem
Jag har precis läst ut Sävsjöflickan och ska ärligt säga att jag knappt kände till fallet alls innan jag började läsa boken.

Den är besynnerlig, måste säga att den är intressant och välskriven och lätt att hänga med i fram tills Jasmina försvinner.

Då tycker jag plötsligt att boken blir rörig och osammanhängande med många lösa trådar. Även om dagen Jasmina försvinner beskrivs mycket detaljerat känns det ändå så svävande och ofullständigt.

Och många frågor:
Varför är det så oklart hur det egentligen gick till när Jasmina försvann?

Mamma Florije berättar en version om den 28 juli 1997 hos Malou i ett program från mars 2020. Där Malou dessutom två gånger säger att Jasmina försvann när hon var ute och lekte med kompisar I slutet på året har Florije gjort en kovändning och säger att hon hela tiden sagt att Jasmina försvann från lägenheten, men ingen lyssnat på henne. Och missförstånden då berott på språkförbistringar.

Hennes man pratade ju utmärkt svenska redan 1997, varför såg han inte till att rätt detaljer om försvinnandet kom fram? Och i programmet från mars 2020, kunde väl Florije berättat den korrekta versionen som sedan kom fram i boken.

Andra intressanta detaljer är att i boken åt Jasmina en äggmacka till frukosten sista morgonen innan hon försvann. Hos Malou berättar mamma att hon inte ville äta något. I boken pratas det om att Jasmina var ledsen när hon vaknade pga en mardröm. I tv-soffan berättar mamma att hon aldrig hann fråga J varför hon var ledsen när hon vaknade. Inga gäster, tvättstuga, moussaka eller avdomnande ben nämns hos Malou. Istället var det bara pappa Rexhep som kom hem på lunchrasten. Besöket i affären har också vissa detaljer som inte överensstämmer med tidigare berättad version.

Och alla dessa märkliga händelser utan förklaringar i boken. Varför sov mamma F så tungt, vad hade hänt med med hennes ben? Och Malins moster som stängde igen dörren framför näsan på Florije? Och Malins pappa, som stirrar mot familjens fönster på natten? Och säger till Rexhep att Jasmina aldrig kommer komma hem? Vem är den märkliga Rut som hjälper till att leta första kvällen men tydligen inte bor i Sävsjö? Och Jasminas klädbyte? Och kläderna som plötsligt kom fram i det nya huset? Och J:s halsband som skickades till familjen något år efter försvinnandet.
Citera
2025-08-22, 23:46
Medlem
Hur gick det med den utländske mannen som dömdes?
Citera
2025-08-30, 19:59
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice2.0
Jag har precis läst ut Sävsjöflickan och ska ärligt säga att jag knappt kände till fallet alls innan jag började läsa boken.

Den är besynnerlig, måste säga att den är intressant och välskriven och lätt att hänga med i fram tills Jasmina försvinner.

Då tycker jag plötsligt att boken blir rörig och osammanhängande med många lösa trådar. Även om dagen Jasmina försvinner beskrivs mycket detaljerat känns det ändå så svävande och ofullständigt.

Och många frågor:

Mamma Florije berättar en version om den 28 juli 1997 hos Malou i ett program från mars 2020. Där Malou dessutom två gånger säger att Jasmina försvann när hon var ute och lekte med kompisar I slutet på året har Florije gjort en kovändning och säger att hon hela tiden sagt att Jasmina försvann från lägenheten, men ingen lyssnat på henne. Och missförstånden då berott på språkförbistringar.

Hennes man pratade ju utmärkt svenska redan 1997, varför såg han inte till att rätt detaljer om försvinnandet kom fram? Och i programmet från mars 2020, kunde väl Florije berättat den korrekta versionen som sedan kom fram i boken.

Andra intressanta detaljer är att i boken åt Jasmina en äggmacka till frukosten sista morgonen innan hon försvann. Hos Malou berättar mamma att hon inte ville äta något. I boken pratas det om att Jasmina var ledsen när hon vaknade pga en mardröm. I tv-soffan berättar mamma att hon aldrig hann fråga J varför hon var ledsen när hon vaknade. Inga gäster, tvättstuga, moussaka eller avdomnande ben nämns hos Malou. Istället var det bara pappa Rexhep som kom hem på lunchrasten. Besöket i affären har också vissa detaljer som inte överensstämmer med tidigare berättad version.

Och alla dessa märkliga händelser utan förklaringar i boken. Varför sov mamma F så tungt, vad hade hänt med med hennes ben? Och Malins moster som stängde igen dörren framför näsan på Florije? Och Malins pappa, som stirrar mot familjens fönster på natten? Och säger till Rexhep att Jasmina aldrig kommer komma hem? Vem är den märkliga Rut som hjälper till att leta första kvällen men tydligen inte bor i Sävsjö? Och Jasminas klädbyte? Och kläderna som plötsligt kom fram i det nya huset? Och J:s halsband som skickades till familjen något år efter försvinnandet.
Också läst boken. Det skall tydligen komma ut en ny bok framöver. Hursom. Visst finns omständigheter som får en en att undra vad som är sanningen. En del hävdar att Jasmina lever nere i Kosovo eller något annat europeiskt land. Har man förhört dom här pojkarna vid sandhögen något mer?

Att maman höll inne? med den riktiga versionen (att Jasmina försvann i trappen) så många år är underligt. Det fanns många runt om henne som kunde ha översatt.

Det jag själv har "krävt" är att detta ärende skickas till Cold-Case gruppen för Västra Götaland (Göteborg). Bara då kan vi få reda vad som hände/hänt. Men Eksjö-polisen vägrar.
Citera
2025-09-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Hur gick det med den utländske mannen som dömdes?

Ingen har väl ens dömts och friats ? Sist va väl Anders Eklund misstänkt då utredarna försökte binda han till Sävsjö vid aktuell tid
Citera
2025-09-14, 11:15
Medlem
Om du inte kände till fallet Jasmina tidigare är det fullt förståeligt om du inte hängde med. Att förstå allt genom att läsa boken endast en gång räcker inte. De flesta här har hängt med under många år och ägnat timmar åt fallet. Sätt dig in riktigt i försvinnandet så ska du se att saker och ting faller på plats.
Citat:
Ursprungligen postat av Alice2.0

Och många frågor:

Citera
2025-09-15, 11:43
Medlem
https://youtu.be/-tI9eeVnFB8?si=kLGOgar6Jd_xLcuL

Här kommer senaste klippet.
Citera
2025-09-15, 20:52
Medlem
JSelwyns avatar
Följt detta ärende i över ett decenium.

Har tittat på det senaste klippet.

Hyffsat bra uppdatering.

Men som det sägs i inslaget är det många motstridiga uppgifter. O det blir väl lätt så.

Det som slår mig dock är varför man inte tittar närmare på var hon faktiskt försvann?

Jasmina försvann inte vid Blåbärsvägen. Har pratat med grannar där som var ute och grillade. Ingen såg henne där eller i skogen.

Hade Jasmina gått iväg till sjön, så är jag nästan säker på att någon hade sett henne. Det är ändå ett antal hundra meter bort. Hon var välkänd i samhället och var ofta ute lekte/cyklade omkring.

Att hon försvann i trapphuset/källaren är inte helt omöjligt. Pappan kom hem strax efter att hon försvann. Hade hon blivit bortförd från gården, så hade pappan sett henne, där han kom hem gåendes från sin arbetsplats/besök hos kommunen.

Vet inte om jag uppfattade rätt: men stämmer det att CC-gruppen har tagit sig an Jasminas försvinnande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in