2025-02-13, 09:28
Medlem
Observerads avatar
Köpt en ny mobil då den gamla plötsligt dog. Dessvärre har jag glömt apple-id/lösenordet och för att återställa det måste jag använda tvåfaktorautentisering där numret till den bedrodda enheten är gammalt och som jag inte har tillgång till idag. Alla alternativ om återställning (verifieringskod, telefonsamtal etc) kräver det gamla numret.

Är det med andra ord kört? Att förlora allt på iCloud känns mindre kul. Jävligt dumt att jag inte skrivit ned alla lösenord/ändrat numret.
Citera
2025-02-13, 20:07
Medlem
pescadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Köpt en ny mobil då den gamla plötsligt dog. Dessvärre har jag glömt apple-id/lösenordet och för att återställa det måste jag använda tvåfaktorautentisering där numret till den bedrodda enheten är gammalt och som jag inte har tillgång till idag. Alla alternativ om återställning (verifieringskod, telefonsamtal etc) kräver det gamla numret.

Är det med andra ord kört? Att förlora allt på iCloud känns mindre kul. Jävligt dumt att jag inte skrivit ned alla lösenord/ändrat numret.

På webben?
https://iforgot.apple.com/?r=1&language=SE-SV
Citera
2025-02-15, 14:39
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pescador
På webben?
https://iforgot.apple.com/?r=1&language=SE-SV

Yes. Såg det sen efter mitt inlägg. Inte så farlig väntetid. Har läst att flera fått vänta fler veckor eller månader på återställning.
Citera
2025-05-26, 20:22
Medlem
Jag har en iphone och en ipad som är inloggade på samma apple-id. På ipaden finns mina sms som jag får till iphonen.

Jag loggar ut från apple-id på ipaden och ger bort den till en annan person. Mina sms verkar dock hängt med dit ändå.

I inställningar på telefonen kan jag fortfarande se ipaden som en av mina enheter. Jag tar bort sammankopplingen mellan iphonen och ipaden via inställningar på telefonen. Nu kan jag inte se ipaden mer bland mina enheter.

Frågan lyder; kan personen fortfarande se mina gamla sms på ipaden? Eller försvinner dom?
Citera
2025-05-27, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabriellaFransson
Jag har en iphone och en ipad som är inloggade på samma apple-id. På ipaden finns mina sms som jag får till iphonen.

Jag loggar ut från apple-id på ipaden och ger bort den till en annan person. Mina sms verkar dock hängt med dit ändå.

I inställningar på telefonen kan jag fortfarande se ipaden som en av mina enheter. Jag tar bort sammankopplingen mellan iphonen och ipaden via inställningar på telefonen. Nu kan jag inte se ipaden mer bland mina enheter.

Frågan lyder; kan personen fortfarande se mina gamla sms på ipaden? Eller försvinner dom?

När du loggade ut från ditt AppleID gjorde du då också en återställning av din iPad? Alltså raderade dess innehåll…? Om inte så är ju allt kvar i den…..

Här har du info om hur man ska göra inför t ex försäljning av sina Apple-produkter
https://support.apple.com/sv-se/guid...92a4d12/ipados
https://support.apple.com/sv-se/109511
Citera
2025-07-07, 16:45
Medlem
tjena.

jag aktiverade funktionen avancerad dataskydd på lur. när jag tycker på menyn inställningar är ikonen apple-id (högst upp) grå. jag kan inte gå vidare i menyn.

hur upphäver jag denna funktion?

tackar på förhand.
Citera
2025-07-09, 16:27
Medlem
jag har hittat funktionen som upphäver avancerad dataskydd. ni vet, när man tryckte på inställningar så var ikonen högst upp grå. det gick inte att komma in i menyn apple-kontot.

lösningen är att man klickar på inställningar - skärmtid - begränsa innehåll/integritet. scrolla sedan längst ner till rubriken ’tillåt ändringar av’: välj sedan ’tillåt’ i underrubriken ’konton’.
Citera
2025-10-23, 11:53
Medlem
Waiters avatar
Hej!

Jag har ett märkligt meddelande på min mors telefon. (Har själv ingen iPhone så jag är inte helt van vid programvaran.) Hon får upp ett meddelande från "Apple-ID-förslag" som säger

"Ändra telefonnummer för Apple-ID - Det telefonnummer som du använder med denna iPhone har nyligen ändrats. Uppddatera det betrodda telefonnummer som du använder med ditt Apple-ID så att du alltid har tillgång till ditt konto."

Klickar jag på "Ändra telefonnummer" så kommer det upp ett val mellan att byta till ett helt okänt nummer med start +46 76-317(...) som inte har med henne att göra (och inte ger några google-träffar) eller att "behålla" hennes sedan många år oförändrade nummer.

Det finns bara två registrerade enheter på hennes profil som båda tillhör henne.

Vad är det här? Var kommer det här nya numret ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in