Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Det här med att hålla på och räkna titlar är ganska nytt. Förekom inte för bara 10-15 år sedan att det tjafsades om antal titlar, medaljer osv. Visst att klubbar och fans alltid varit stolta över historik men vem fan startade egentligen det här med titeltjafs?
Tycker inte man skall skriva om historien pga ovan nämnda trend. Sedan om det borde göras av andra skäl så kan det vara ok, om motiveringen är stark nog. Men jag tycker nog det är bra som det är. De som vann de åren vann ju. Tämligen ointressant vad gulden de åren formellt kallas. Självklart bör titelrjafsarmaffian räkna dom.
Tillägg: 1924/25 och 1925 är dock svårlöst, men spelades serien med förutsättningen att ett slutspel väntade så är seriesegern inget värd. (På samma sätt som på 80-talet)
Det finns såklart en poäng i att det är rätt meningslöst att diskutera titlar då det inte säger något om idag, men dock vill jag ändå slå ett slag för att historia ändå har ett visst identitetsskapande värde. Exempelvis tror jag inte att Hammarbys lag 1982 skulle få någon kultstatus om de kommit femma i division 2, eller att Malmös lag 1979 skulle vara ihågkomna idag om de åkt ut i åttondelen i Europacupen 1978/79.