2025-05-23, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Män är farligare för kvinnor än björnar.

Att det är vanligare att män attackerar kvinnor än björnar innebär inte att björnar är farligare. Du hävdade det där i björn vs man tråden men alla dina källor avfärdades:

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Jo, jag förstår grundprincipen alldeles utmärkt. Det är fullt förståeligt att kvinnor väljer björn istället för man utifrån ett rent emotionellt perspektiv men inte ifrån ett rationellt perspektiv. Det fattar vem som helst. Men det emotionella perspektivet är problematiskt för det är frikopplat ifrån rationell analys. Sedan måste du förstå att grundprincipen frigör dock inte dig ifrån kritik när du börjar göra uttalanden som du inte kan försvara. Detta verkar du inte förstå.

Så när du säger saker som: ''Män är farligare än björnar'', och jag kritiserar det uttalandet så verkar du inte riktigt förstå att det inte är grundprincipen som jag talar om. Jag talar då om ditt specifika uttalande.

Dessutom måste du förstå att det är trådskaparen som sätter den röda tråden för tråden i någon mån och ifall trådskaparen börjar prata om siffror och risk så är det helt orimligt att inte andra får börja applicera statistiskt resonerande. Risk är ett statistiskt koncept. Att då förvänta sig att män inte ska få komma med statistiska comebacks är helt oacceptabelt.

Detta var min första kritik och det finns inga odrägligheter i hur jag bemötte dig. När du blev otrevlig senare dock så fick du en box tillbaka och då tappade du det. Behandla såsom du själv vill bli behandlad. Att kalla någon för autist minskar din trovärdighet på det här forumet:

De här siffrorna ger inget stöd för ditt uttalande att män är farligare än björnar. Siffrorna visar på att det är vanligt med våld mot kvinnor. Jo, jag förstår att siffror som dessa givetvis kan influera hur kvinnor svarar på frågan björn vs man. Men källan bestyrker inte ditt påstående vilket är det jag vände mig mot. Som vanligt försöker du trolla bort korten här. Jag ser allt.

Massiv undercoverage bias och selektionsbias i urvalet. En stor andel kvinnor använder inte ens tiktok. Alla kvinnor hade inte lika stor chans att delta så redan där har du ett problem. Hur stor andel av kvinnor använder inte tiktok? Runt 35-50 % säkert, någonstans i det spannet, du har alltså massiv undercoverage bias så urvalet är inte ens representativt för kvinnor. Inte heller ger denna källa något stöd för att män är farligare än björnar.

''The World Health Organization states that one in three women face sexual or physical violence in their lifetime.[15] In contrast, there have been 664 bear attacks over fifteen years with most being non-fatal, which means bear attacks are far less common''.

Källan håller med mig. Det är ovanligare med björnattacker. Inte någonstans står det dock att män är farligare än björnar. Inte heller wikipedia källan ger stöd för det du säger.

Artikeln tar upp att många män missar poängen. OK, fine, hur relaterar detta till ditt obestyrkta påstående att män är farligare än björnar? Just det, inte på något sätt alls.

Så alla dina artiklar kan nu avfärdas och du har inga belägg för det du säger. Du har därmed förlorat diskussionen .

Inte någon av källorna ger stöd för detta uttalande som du har gjort här:

Dina makttekniker och fokusförflyttningstekniker fungerar inte på mig. Diskussionen är avslutad.

Eftersom du gillar att hitta på saker. Så avslutar jag här.
Citera
2025-05-23, 01:39
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Kvinnor är överlägset bättre än män på att föda barn och att shoppa kläder på rea.
De är också bättre lämpade att arbeta på förskolor. Kvinnor har också ett yrke som ingen man haft och det är att hålla reda på tiden som fröken Ur.
Senast redigerad av Hallbarhetnolla 2025-05-23 kl. 01:41.
Citera
2025-05-23, 02:38
Medlem
Klassisk fokusförflyttning

När du blir pressad så vräker du ur dig en massa motkritik. Men låt oss systematiskt gå igenom allt, punkt efter punkt. Vi börjar med en sak och sedan fortsätter vi. Jag är på om du är på.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Män har historiskt varit överrepresenterade bland de synliga “presterarna”, men det är inte samma sak som att de “överpresterat” i förhållande till sitt kön. Kvinnor har, som Merapi, Jenny9 m fl påpekat för dig, ofta undertryckts och hindrats från att prestera på samma villkor.

Det finns en överrepresentation av män som har överpresterat om man ser tillbaka historiskt.
När jag säger överprestera så syftar det på en person som presterar bättre eller uppnår mer än vad som vanligtvis förväntas, ofta på grund av hög ambition eller press från omgivningen. Jag talar om stora bedrifter.

Jag har inte påstått att män har en fördel här tack vare sin könstillhörighet, återigen, du tolkar mig på ett medvetet felaktigt sätt. Jag syftar på att män är det kön som sticker ut historiskt. Du behöver inte förklara mig varför det var så för det har ingen relevans för min poäng eller mitt resonemang. Min poäng var att även om män inte har en könsfördel så minns vi resultaten. Jag minns inte kärringen som blev förtryckt och som inte uppnådde något men Einstein minns jag, väldigt väl.

Citat:
Visa oss då hur man inhämtar kunskap på ett korrekt sätt. Jag har hittills inte märkt att du gör det. Kunskaper får du definitivt inte från manosfärens bloggar.

Trams och påhitt. Jag tog en videosnutt ifrån F&F. Det innebär inte att jag inhämtar min kunskap ifrån dem.

Du gillar att tramsa men jag tror inte du är så självsäker egentligen men det är jag .

Låt oss höja insatsen nu rejält på våra konversationer:
Jag skickar ett mejl till Medlingsinstitutet där jag frågar dem om min eller din tolkning är korrekt. Vi kommer ta reda på ifall deras rapport slår fast kausalitet mellan kön och löneskillnad eller inte. Har du fel så avlägsnar du dig ifrån den här tråden eller det här forumet permanent och kommer aldrig tillbaka. Har jag fel så avlägsnar jag mig ifrån den här tråden eller det här forumet permanent och kommer aldrig tillbaka.

Är du på eller ska du fega ur?

Citat:
Kan helt enkelt bero på att myndigheterna har rätt och du fel.

Citat:
Har du instruerat din ChatGPT att skriva all denna högtravande skitnödiga text åt dig? Förstår du ens innehållet i texten som du klistrat in?

Nej, jag behöver inte ChatGPT men det gör onekligen du. Jag skrev ihop det på egen hand utifrån mina egna reflektioner.

Citat:
Du glömde förstås att nämna Maria Ahlsén och Jessica Norrbom för arbetet med boken och podcasten Frisk utan flum. De fick också pris som årets folkbildare 2021. Samma år som Jacob. Är det för att de är kvinnor som du ignorerar deras betydelse inom folkbildning?

Nej, du ignorerar det sammanhang som jag skrev min text i. Guidol är ett exempel på en auktoritet, jag hade lika gärna kunna valt någon annan, såsom Maria Ahlsén, min poäng var att man inte kan anta att någon har rätt bara för att den är en auktoritet inom ett visst område. Det var min poäng.

Citat:
Det fanns många framstående kvinnor inom diverse områden

Irrelevant kommentar. Jag har aldrig ifrågasatt det.

Citat:
Mina kommentarer till dina 18 punkter av misogynt trams i #9904 kan du läsa i punkter 1 - 7, punkter 8 - 15 och punkter 16 -17.

Vilken av punkterna har du slagit hål på? Hur ska du kunna slå hål på mina egna upplevelser? Jag har ju inte hävdat att min upplevelser är en objektiv sanning så redan där förlorar du. Du kan komma med forskning om jag hävdar att en viss punkt utgör objektiv sanning men för vilken punkt har jag gjort detta? Du kan inte ta mina upplevelser ifrån mig. De har monopol på. Mina egna upplevelser har jag rätt till. Dessutom har du tolkat in kausalitet i vissa av punkterna även fast jag syftade på association. Så nej, tyvärr. Vilken av punkterna har du ett problem med? Säg vilken, peka ut den, så går vi igenom punkten systematiskt. Sedan tar vi nästa och nästa. För det du gör nu är en slags ''gish gallop taktik'' där du bara öser mig med saker men jag lovar dig att du kommer förlora varje gång om vi systematiskt går igenom en punkt i taget utan halmgubbar.

Citat:
Män har naturligt mer makt än kvinnor.

Absolut, detta har jag redan förklarat. Behöver vi inte gå igenom igen.

Citat:
Inte enligt vad du skrivit i andra inlägg:

Det där är inget annat än en semantisk kritik som jag enkelt kan plocka isär.

Förklaring:

Män har mer naturlig makt på ett grundligt, övergripande plan. Totalt sätt, ja. Det är min övertygelse.
Men det innebär inte att kvinnor inte har mer ''naturlig makt'' i vissa situationer i en social kontext när det gäller vissa sexuella situationer där det råder sociala konstruktioner som respekteras och upprätthålls.

Citat:
Män hanterar vapen bättre än kvinnor.

Jag håller med, män hanterar vapen bättre än kvinnor.

Citat:

Jag satte dig på plats även i flera andra inlägg, t ex: (FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Nej, du satte mig inte på plats överhuvudtaget . Men jag kan inte bemöta hur mkt kritik som helst. Mitt föreslag är att vi systematiskt går igenom saker. En sak i taget.

Citat:
Det var då ett jävla tjat om löneskillnader. Fråga nu din ChatGPT följande:

”Han fick cancer på grund av det röda köttet” och ”Det finns löneskillnad på grund av könet.” Vilket av dessa är korrekt?

Vad får du för svar? I slutet av svaret finns en sammanfattning:

• Påstående 1 är tveksamt eftersom det uttrycker ett direkt orsakssamband för en individ utan tillräckligt stöd.
• Påstående 2 är generellt korrekt och stöds av statistik och forskning.

Nu börjar du med dina ful knep igen. Jag skrev ''hypotetiskt''. Exemplet med det röda köttet var för att illustrera för dig att ditt ordval var ett kausalt påstående. Jag syftade inte på att rött kött de facto orsakar cancer i verkligheten. Det var bara för att illustrera absurditeten i att förneka ditt ordval som antyder kausalitet.

Dubbla måttstockar (logisk inkonsekvens och cherrypicking):
Nu använder du dessutom ChatGPT som ett facit. Nu får du ge dig. Antingen tror du på det ChatGPT säger JÄMT eller så gör du inte det. Lägg ner att använda ChatGPT som ett facit om du inte vill diskutera huruvida ChatGPT är ett facit eller inte. Om du tror på det ChatGPT säger utifrån din frågeställning så tvingas du anse att du hade fel om en massa saker som ChatGPT höll med mig om. Såsom att du exempel antydde att ålder är en faktor som direkt påverkar schackprestationen. Där höll inte ChatGPT med dig. Du kan inte välja vad du vill tro på att ChatGPT spottar ur sig.

Citat:
Det är dock mer korrekt med den här formuleringen: ”Statistiken visar att det finns löneskillnader mellan män och kvinnor som delvis beror på kön.

MI:s rapport visar att även efter att man har justerat för flera relevanta faktorer kvarstår en löneskillnad mellan kvinnor och män. Detta tyder på att kön, direkt eller indirekt, fortfarande påverkar lönenivåerna på den svenska arbetsmarknaden.

Du är statistiskt inkompetent. Grattis!

Kön slås inte fast som en orsaksfaktor i Mi:s rapport. Vad babblar du om?

Deras analys har missat massor med störfaktorer men du kan inget om statistik så är inte ett dugg förvånad att du inte kan se detta.

Fast du skrev att det finns en löneskillnad pga. kön. Är detta vad Mi kom fram till i sin rapport och är det den slutsatsen de drog? Nej. Ska jag mejla MI och fråga så får vi se vem som har rätt? För du ger dig tamefan inte. Du förstår inte ens det du läser. Men jag kanske ska mejla dem så får vi tyst på dig en gång för alla.

En av dina strategier är att kasta så mycket kritik som möjligt över din motståndare. Men låt oss systematiskt gå igenom allt. En punkt i taget.

Citat:
Av löneskillnaden mellan kvinnor och män återstår 4,8 procent som inte kan förklaras av utbildning, yrke eller andra kända faktorer – och den kan delvis bero på att kvinnor missgynnas i lönesättningen.

''Kan delvis bero på''. Haha!

Citat:
Nu är det slutdiskuterat. Om du fortfarande vill gagga om löneskillnader får du vända dig till en mer passande tråd eller skapa en ny tråd. Där kan du börja attackera dina meningsmotståndare och förstöra debatten med dina långa haranger om kausalitet, association, distributionsanalyser och kohortstudier eller annat icke tillämpbart som du hittar i din ”statistics for dummies”.

Jag bestämmer när det är slutdiskuterat. Du tror du kan sitta på det här forumet och hitta på en massa saker men det fungerar inte så. Alla anklagelser ska bemötas.

Låt oss börja: Vi är oeniga om tolkningen av Mi:s rapport. Låt oss se vem som har rätt om detta till en början. Shall we?

Om du vägrar att ta denna diskussion så kommer jag forcera den. Du kan inte sitta på det här forumet och bara skriva en massa skit och hitta på saker.

Vi börjar med medlingsinstitutets rapport. Redo eller ska du fly?

Skrolla upp till min utmaning ovanför.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-23 kl. 03:06.
Citera
2025-05-23, 04:22
Medlem
Systematisk debunking, del 1 (försvar av påstående 1):

Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Egna observationer, objektiva observationer och/eller saker som män är bättre på än kvinnor:

1) De mest framstående uppfinnarna i världen av diverse saker är män.

Som du kan se i rubriken ovanför så delar jag med mig av egna observationer som är mer subjektiva och sedan en del objektiva observationer (fakta).

Mina egna upplevelser (rubrik) kan du inte ta ifrån mig och kan inte falsifieras. Tyvärr.

Jag sa aldrig att historien inte har haft duktiga kvinnliga uppfinnare. Det är inte heller kvantiteten av uppfinningar som är avgörande men det verkar du inte förstå. Vi talar om de mest framstående uppfinningarna.

Jag bad ChatGPT att nämna de 16 mest framstående uppfinningarna av uppfinningarna listade på din första lista (som du kan se nedanför) och uppfinningarna listade på min lista. Trots att min lista innehöll färre uppfinningar så valde ChatGPT enbart uppfinningarna ifrån min lista. Get rekt, din jävla manshatande pajas.

Här är bildbevisen:
https://postimg.cc/PpkkDHWp (kontextbild 1)
https://postimg.cc/0rbCSSNS (kontextbild 2)
https://postimg.cc/n94rmT9Z (kontextbild 3)
https://postimg.cc/N5PFHy5K (ChatGPT:s 16 val av uppfinningar).

Förnekar du det ChatGPT säger så är du logiskt inkonsekvent.

Så jävla ÄGD! Din manshatande mytoman.

Vi kan nu bocka av 1). SOLKLAR VINST!

1-0 till Pelle.

Ska vi nu utreda MI:s rapport så går vi igenom resterande 17 punkter sedan utan STRAWMAN tolkning ifrån din sida? Jag inväntar svar ifrån MI så får vi se vems tolkning som var korrekt. Din eller min. Jag kommer posta svaret här i tråden. Vem tror du har tänkt rätt ? Om jag har rätt, så är det 2-0 till mig.

Detta bådar inte gott för dig.

Du kommer få smaka på din medicin nu.

Min lista med manliga uppfinnare
1) Glödlampan
2) Telefonen
3) Ångmaskinen
4) Dynamiten
5) Elektriciteten
6) Vaccinet
7) Teleskopet (det moderna refraktorteleskopet)
8) Bilen
9) Parafallskärmen
10) Penicillinet
11) Röntgenmaskinen
12) Tryckpressen
13) Transistorn
14) Fotogenlampan
15) Radio
16) Pacemakern.

Din lista:
Citat:
Del 1. Uppfinningar gjorda av kvinnor

Chocolate chip cookies? For real? OK, du har Mcdonalds, mer framgångsrikt brand. Att du ens nämner chocolate chip cookies visar på din nivå.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-23 kl. 04:42.
Citera
2025-05-23, 04:46
Medlem
Citat:
Du är bara ett patetiskt litet troll med grandiosa vanföreställningar. Du har aldrig någonsin varit saklig och trevlig, inte ens i början. Det fetade i citatet ovanför beskriver dig till hundra procent.

Tomatkungen (en av de mest vettiga och sakliga debattörerna på FB) svarade på ditt inlägg för några månader sedan:

Du är som sagt ett troll som bara vill bråka och leva rövare i debatterna. Jag ställer samma fråga som Tomatkungen till dig:

När tänker du sluta trolla och börja diskutera sakfrågan/leverera dina egna åsikter i sakfrågan?

Var det inte sakfrågan vi ska diskutera? Du rabblade upp arton saker som män är bättre på än kvinnor (enligt dig). Ämnet handlar faktiskt om att nämna saker som kvinnor generellt är bättre på. Till exempel vighet, finmotorik.

Jag presenterar inga statistiska belägg om löneskillnader i denna tråd. Gör jag det är jag off-topic.

Du är fortfarande besatt av kausalitet och association.

Du medger alltså att du blivit kuggad i statistik och därför pekat ut ”felen” i lärarnas rättningar för att få MVG istället för IG? Du har säkert bölat som en femåring som inte tål att förlora och som alltid vill ha rätt.

Det är skillnader i ålder som avses, inte åldern i sig. Hur många gånger ska jag förklara för dig?

Skriv nu in i ChatGPT:

Det handlar inte bara om att färre kvinnor tävlar i schack, utan också om skillnader i bland annat träningstimmar, tävlingserfarenhet och ålder. Dessa faktorer påverkar prestationen direkt och är i sin tur kopplade till att färre kvinnor spelar schack på hög nivå. Antyder detta citat att skillnader i ålder är en kausal faktor?

Skillnader i ålder är inte en kausal faktor men kan vara en indikator på andra kausala faktorer som träning, tävlingserfarenhet eller skillnader i tävlingslängd.

Om jag gör en mer förtydligande omformulering av mitt citat:

Det handlar inte bara om att färre kvinnor tävlar i schack, utan också om skillnader i bland annat träningstimmar, tävlingserfarenhet och åldersrelaterade mönster, såsom när spelare börjar tävla och hur länge de är aktiva. Dessa faktorer påverkar prestationen direkt…

Förstår du bättre nu?

Och nej, jag har inte bytt ut ”direkt” mot ”indirekt”.

Tack detsamma lupac! Du är en av de sakligaste och vettigaste skribenter på detta forum.

Denna tråden ger jag dock i sak inte mycket för. Både män och kvinnor behövs, kompletterar varandra. Det borde inte vara en tävling mellan könen. Utan ett samarbete. Men vissa kvinnohatare vill inte samarbete med kvinnor. Utan vill istället förlöjliga kvinnor, prata ner kvinnor, få kvinnor att se sämst ut. Detta syns tydligt i tråden.

Tex. Ger du en lång lista på vad olika kvinnor har uppfunnit. Riktigt bra saker som vid sidan av skribenten Trollkarlspelles lista över vad olika män har uppfunnit, tydligt visar hur fint män och kvinnor kompletterar varandra. Tom. när det kommer till uppfinningar. Men Vad en annan skribent, pellefjant då hänger upp sig på och rackar ner på är chocklate ship cookies........ Det är så uppenbart att dessa kvinnohatare griper efter allt de kan förlöjliga hos kvinnor. Tragiskt att se.

Tom. när de skriver listor över vad kvinnor är bäst på, så skriver de ner dåliga egenskaper. Som sagt. Tragiskt att se.

Båda könen behövs. Båda könen kompletterar varandra. Ingen av oss hade ens funnits om inte Båda könen fanns. Endast spermier kan inte göra nya människor. Endast ägg och livmoder kan inte skapa nya människor. Så tom. på den nivån behövs båda...

Och ser man på din och Trollkarlspelles listor över kvinnors uppfinningar och mäns uppfinningar, så ser man ju på båda listorna massor med uppfinningar vi alla är glada över att de finns.

Kvinnohatare i tråden borde svälja sitt hat och börja inse att kvinnor behövs. Och att kvinnor har bra många fler kvalitéer än att föda barn.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-05-23 kl. 05:10.
Citera
2025-05-23, 05:17
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Klassisk fokusförflyttning

När du blir pressad så vräker du ur dig en massa motkritik. Men låt oss systematiskt gå igenom allt, punkt efter punkt. Vi börjar med en sak och sedan fortsätter vi. Jag är på om du är på.
Jag är helt lugn och känner mig inte ett dugg pressad. Snarare är jag väldigt road av dina desperata utfall mot mig.

Citat:
Det finns en överrepresentation av män som har överpresterat om man ser tillbaka historiskt.
När jag säger överprestera så syftar det på en person som presterar bättre eller uppnår mer än vad som vanligtvis förväntas, ofta på grund av hög ambition eller press från omgivningen. Jag talar om stora bedrifter.

Jag har inte påstått att män har en fördel här tack vare sin könstillhörighet, återigen, du tolkar mig på ett medvetet felaktigt sätt. Jag syftar på att män är det kön som sticker ut historiskt. Du behöver inte förklara mig varför det var så för det har ingen relevans för min poäng eller mitt resonemang. Min poäng var att även om män inte har en könsfördel så minns vi resultaten. Jag minns inte kärringen som blev förtryckt och som inte uppnådde något men Einstein minns jag, väldigt väl.
Det är inte män som stuckit ut mer – det är historien som blundat för kvinnors bedrifter, vilket jag påpekat för dig i föregående inlägg.

Citat:
Trams och påhitt. Jag tog en videosnutt ifrån F&F. Det innebär inte att jag inhämtar min kunskap ifrån dem.
Då kan du tala om för mig var du inhämtar dina kunskaper. Dina så kallade statistikkunskaper har du definitivt fått från ”Statistics for Dummies”, så mycket vet jag. Men övriga kunskaper då?

Citat:
....
Är du på eller ska du fega ur?
Du sätter igång dina fåniga utmaningar var gång du blir trängd i ett hörn. Det är bara ett diskussionsforum, inte en tävling på liv och död.

Citat:
Nej, jag behöver inte ChatGPT men det gör onekligen du. Jag skrev ihop det på egen hand utifrån mina egna reflektioner.
Klart att du gett din ChatGPT vissa instruktioner för att få ihop långa haranger av text med skitnödiga formuleringar som du försöker tillämpa på dina motdebattörer

Citat:
Nej, du ignorerar det sammanhang som jag skrev min text i. Guidol är ett exempel på en auktoritet, jag hade lika gärna kunna valt någon annan, såsom Maria Ahlsén, min poäng var att man inte kan anta att någon har rätt bara för att den är en auktoritet inom ett visst område. Det var min poäng.
Det fanns flera kvinnor som utsetts till årets folkbildare, men dem ignorerade du. Var det din poäng?

Citat:
Irrelevant kommentar. Jag har aldrig ifrågasatt det.
Jodå, det har du.

Citat:
Vilken av punkterna har du slagit hål på? Hur ska du kunna slå hål på mina egna upplevelser? Jag har ju inte hävdat att min upplevelser är en objektiv sanning så redan där förlorar du. Du kan komma med forskning om jag hävdar att en viss punkt utgör objektiv sanning men för vilken punkt har jag gjort detta? Du kan inte ta mina upplevelser ifrån mig. De har monopol på. Mina egna upplevelser har jag rätt till. Dessutom har du tolkat in kausalitet i vissa av punkterna även fast jag syftade på association. Så nej, tyvärr. Vilken av punkterna har du ett problem med? Säg vilken, peka ut den, så går vi igenom punkten systematiskt. Sedan tar vi nästa och nästa. För det du gör nu är en slags ''gish gallop taktik'' där du bara öser mig med saker men jag lovar dig att du kommer förlora varje gång om vi systematiskt går igenom en punkt i taget utan halmgubbar.
Läs mina inlägg igen. Dina egna upplevelser är ett uttryck för confirmation bias. Du observerar och kommer ihåg endast saker som bekräftar dina sexistiska fördomar.

Jag har inget problem med någon av punkterna. Var och en av dem har jag bemött med argument som har starkt stöd från forskning.

Citat:
Absolut, detta har jag redan förklarat. Behöver vi inte gå igenom igen.

Det där är inget annat än en semantisk kritik som jag enkelt kan plocka isär.

Förklaring:

Män har mer naturlig makt på ett grundligt, övergripande plan. Totalt sätt, ja. Det är min övertygelse.
Men det innebär inte att kvinnor inte har mer ''naturlig makt'' i vissa situationer i en social kontext när det gäller vissa sexuella situationer där det råder sociala konstruktioner som respekteras och upprätthålls.
Det var punkt 18 som jag lagt till som ditt påstående. Jag har inte påstått att män har mer naturlig makt än kvinnor. Det är du som påstår det och dessutom påstår du också motsatsen.

Citat:
Den enda ”naturliga makt” som män faktiskt besitter är den fysiska styrkan som de utövar direkt mot kvinnor, sätter bryskt dem på plats, gormar åt dem och kontrollerar deras sexualitet.

Mäns ”naturliga makt” är resultat av de patriarkala systemens normer, strukturer och sociala roller. Makt handlar alltså mer om inflytande, resurser och kontroll än om muskler.

Kvinnor och män var faktiskt mer jämlika i över 190 000 år, de levde i mindre grupper och samarbetade med varandra. Det är först när människan blev mer bofast, började odla och ackumulerade mer resurser som det uppstod mindre jämställdhet mellan könen. Med andra ord patriarkatet uppstod.

Allt detta får du läsa mer om i vetenskapliga studier som jag hänvisat till i tidigare inlägg.

Citat:
Jag håller med, män hanterar vapen bättre än kvinnor.
Jag har aldrig sagt att män hanterar vapen bättre än kvinnor. Det var punkt nr 19 som jag hade bemött. Är det din egen upplevelse eller objektiv observation?

Ditt påstående saknar vetenskapligt stöd.

Citat:
Nej, du satte mig inte på plats överhuvudtaget . Men jag kan inte bemöta hur mkt kritik som helst. Mitt föreslag är att vi systematiskt går igenom saker. En sak i taget.
Det gjorde jag faktiskt. Läs alla mina inlägg där jag krossade dina punkter med vetenskapligt väl underbyggda argument.

Citat:
...<babbel>
Om du ska fortsätta gagga om löneskillnader, då får du flytta diskussionen till en tråd som du själv skapar. För min del är den helt avslutad.
Citera
2025-05-23, 06:00
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Systematisk debunking, del 1 (försvar av påstående 1):
...
Vad barnslig du är! Det är ingen tävling om vilka uppfinningar som är mest framstående.

Enligt historien är majoriteten av de mest revolutionerande uppfinningarna kopplade till män. Men det betyder inte att män är mer framstående uppfinnare än kvinnor. Snarare är det så att män haft betydligt större tillgång till både utbildning och finansiella resurser. Det fanns i princip inga kvinnliga ingenjörer före 1900, så hur skulle de kunna uppfinna bilar, motorer osv utan teknisk utbildning i bagaget? Kvinnor fick inte sina patent utfärdade i eget namn.

Kvinnor var utestängda från högre utbildning, vetenskap och patentväsende. De förväntades att ägna sig åt hem och barn - inte åt teknik eller forskning. Som gifta kvinnor hade de inte ens rösträtt.

Det bör även tilläggas att många kvinnor har uppfunnit eller upptäckt saker som tillskrevs män. Kvinnors uppfinningar har ofta varit lika banbrytande, men fått mindre erkännande.

Istället för att nedvärdera kvinnors prestationer borde du glädja dig åt att de bidragit till många fantastiska uppfinningar, t ex diskmaskinen, öl, chocolate chip cookies och rollatorn som gör livet mer underbart för oss människor.

Om dina ben blir skruttiga av hög ålder och behöver ta dig fram med rollator, skänk då en tacksamhetens tanke till svenskan Aina Wifalk, rörelsenedsatt på grund av polio.
Citera
2025-05-23, 09:49
Avslutad
Citat:
Vad barnslig du är! Det är ingen tävling om vilka uppfinningar som är mest framstående.

Enligt historien är majoriteten av de mest revolutionerande uppfinningarna kopplade till män. Men det betyder inte att män är mer framstående uppfinnare än kvinnor. Snarare är det så att män haft betydligt större tillgång till både utbildning och finansiella resurser. Det fanns i princip inga kvinnliga ingenjörer före 1900, så hur skulle de kunna uppfinna bilar, motorer osv utan teknisk utbildning i bagaget? Kvinnor fick inte sina patent utfärdade i eget namn.

Kvinnor var utestängda från högre utbildning, vetenskap och patentväsende. De förväntades att ägna sig åt hem och barn - inte åt teknik eller forskning. Som gifta kvinnor hade de inte ens rösträtt.

Det bör även tilläggas att många kvinnor har uppfunnit eller upptäckt saker som tillskrevs män. Kvinnors uppfinningar har ofta varit lika banbrytande, men fått mindre erkännande.

Istället för att nedvärdera kvinnors prestationer borde du glädja dig åt att de bidragit till många fantastiska uppfinningar, t ex diskmaskinen, öl, chocolate chip cookies och rollatorn som gör livet mer underbart för oss människor.

Om dina ben blir skruttiga av hög ålder och behöver ta dig fram med rollator, skänk då en tacksamhetens tanke till svenskan Aina Wifalk, rörelsenedsatt på grund av polio.
Faktum är att det var inte ens ”män” utan den stora gemensamma nämnaren var ”adel”. Den största gruppen som forskade och uppfann var adliga män, den näst största var adliga kvinnor.

Män och kvinnor som slet på gårdar och i gruvor 16 timmar om dygnet och aldrig hade fått lära sig att läsa eller skriva hade av naturliga skäl inte så stora möjligheter att göra banbrytande uppfinningar.
Citera
2025-05-23, 11:09
Medlem
Citat:

Grejen är att det du sysslar med överlag är att lägga ord i min mun, sedan bestrider du det jag säger (halmgubbe). När jag bemöter dig så citerar jag dig ordagrant för att undvika halmgubbar och jag är t o m så schysst att jag ofta låter ChatGPT tolka det du säger trots att ChatGPT har många brister. Trots att en av oss diskuterar ärligt medans den andra diskuterar oärligt så får du smisk.

Vad skrev jag? Jo, jag skrev detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
1) De mest framstående uppfinnarna i världen av diverse saker är män.

Du behöver väl för fan inte vara Einstein för att fatta att elektriciteten, glödlampan och dynamiten är mer framstående uppfinningar än chocolate chip cookie. De uppfinningar jag tog upp är generellt sätt BRA mycket mer imponerande.

Jag sa aldrig att män har en fallenhet för att uppfinna tack vare sin könstillhörighet heller.

En modern, feministisk historieskrivning skiter jag i där man har försökt ''vara schysst mot kvinnor''. Jag kan resonera på egen hand och tänka själv. I den råa, traditionella och etablerade historiebeskrivningen så är det INGET snack om saken. Men jämför din fjantlista jämfört med min. Det är ett skämt att påstå att listorna är likvärdiga.

ChatGPT:s svar: https://postimg.cc/V0rxJKVk

Detta i kombination med mitt första svar gör det hela väldigt enkelt. Påstående 1 kvarstår utan några större problem:

Citat:

Jag bad ChatGPT att nämna de 16 mest framstående uppfinningarna av uppfinningarna listade på din första lista (som du kan se nedanför) och uppfinningarna listade på min lista. Trots att min lista innehöll färre uppfinningar så valde ChatGPT enbart uppfinningarna ifrån min lista. Get rekt, din jävla manshatande pajas.

Här är bildbevisen:
https://postimg.cc/PpkkDHWp (kontextbild 1)
https://postimg.cc/0rbCSSNS (kontextbild 2)
https://postimg.cc/n94rmT9Z (kontextbild 3)
https://postimg.cc/N5PFHy5K (ChatGPT:s 16 val av uppfinningar).

Nu är påstående 1 avklarat och du har inte lyckats ta kål på den punkten överhuvudtaget. Faktum är att det ChatGPT säger ger stöd för mina ord.

Vi kommer gå igenom allt systematiskt nu en gång för alla sedan kommer jag länka till allt i tråden så att alla kan se hur du kör med fulknep.

Denna punkt är vi klara med nu. Jag tänker inte diskutera den mer. Det vi väntar på nu är svar ifrån Medlingsinstitutet.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-23 kl. 11:24.
Citera
2025-05-23, 11:38
Medlem
Citat:
Klart att du gett din ChatGPT vissa instruktioner för att få ihop långa haranger av text med skitnödiga formuleringar som du försöker tillämpa på dina motdebattörer

Det är du som har satt ChatGPT på en piedestal men du klarar inte av ChatGPT:s svar när det visar sig att du har tänkt fel. Det finns ingen risk att jag manipulerar ChatGPT:s svar eftersom jag citerar dig ordagrant.

Citat:
Det fanns flera kvinnor som utsetts till årets folkbildare, men dem ignorerade du. Var det din poäng?

Helt irrelevant. Har ingen som helst relevans för min poäng. Min originalpoäng var, din oärliga dumskalle, att vi kan inte automatiskt anta i alla lägen att det som auktoriteter säger stämmer. Det är ett problematiskt förhållningssätt. Gudiol var ett exempel på en auktoritet.

Jag har aldrig påstått att fler män har blivit utsedda till årets folkbildare eller att män skulle ha en medfödd talang i det är sammanhanget heller. Återigen så ignorerar du kontexten för att försöka få in ett par ''cheap shots''.

Citat:
Jag har inget problem med någon av punkterna. Var och en av dem har jag bemött med argument som har starkt stöd från forskning.

Jodå, punkt 1 har nyss bemötts och du hade ingen giltig comeback så den punkten är avklarad och du förlorade på den.

Citat:
Om du ska fortsätta gagga om löneskillnader, då får du flytta diskussionen till en tråd som du själv skapar. För min del är den helt avslutad.

Nej, den är inte avslutad, jag kommer citera MI:s svar så att alla kan se att du har som vanligt resonerat galet. Vi kommer gå igenom allt nu riktigt noggrant för du kommer undan med för mycket oärligheter på det här forumet.

Givetvis vågar du inte slå vad för du vet att du är en äcklig lögnerska som hatar män.
Citera
2025-05-23, 12:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Faktum är att det var inte ens ”män” utan den stora gemensamma nämnaren var ”adel”. Den största gruppen som forskade och uppfann var adliga män, den näst största var adliga kvinnor.

Män och kvinnor som slet på gårdar och i gruvor 16 timmar om dygnet och aldrig hade fått lära sig att läsa eller skriva hade av naturliga skäl inte så stora möjligheter att göra banbrytande uppfinningar.
Ja, precis! Det var bara en pytteliten klick av människor som hade tillgång till högre utbildning och resurser. De hade både kunskap, tid och pengar till att forska och uppfinna.
Citera
2025-05-23, 13:08
Avslutad
Citat:
Ja, precis! Det var bara en pytteliten klick av människor som hade tillgång till högre utbildning och resurser. De hade både kunskap, tid och pengar till att forska och uppfinna.
Japp. Så alla kvinnor och män med adlig härstamning kan klappa sig på axeln över alla uppfinningar och upptäckter de gjort.

Resten är blaha blaha som inte tillfört mänskligheten ett dugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in