2025-05-22, 18:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej din korkade jävel. Det finns en minoritet svennar, främst männen, som producerar en majoritet av det här landets välstånd. Kommun och HR kärringar och sparkcykelprogrammerare producerar ingenting.
Till skillnad från dig har jag både barn och föräldrar, som tas hand om av kommunalanställda på dagis och äldreboende. Totalt 1.3M pers varav du själv känner några, de kallas lärare i den högstadieskola du går i. I just ditt fall har de dock gjort ett dåligt jobb.
Citera
2025-05-22, 18:50
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Vad kostar en bilbyggare i Kina vs Sverige per månad?
Citera
2025-05-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Till skillnad från dig har jag både barn och föräldrar, som tas hand om av kommunalanställda på dagis och äldreboende. Totalt 1.3M pers varav du själv känner några, de kallas lärare i den högstadieskola du går i. I just ditt fall har de dock gjort ett dåligt jobb.

Ja för att alla kommunalanställda är lärare och vårdare.

Svennars arrogans är påväg att bli vår allas ekonomiska undergång. En minoritet av svenskarna producerar en majoritet av landets välstånd, och den övriga delen bara tittar på och parasiterar. Och precis så går det till även på stora bolag som Volvo cars.

Sen sitter blekfeta svenner som dig på fikat och raljerar över hur korkade kineser är och hur förträffliga människor svenska är. Verkligheten kommer ikapp och ni förstör allt era förfäder jobbade så hårt för att bygga upp. Skäms tamejfan.
Citera
2025-05-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är en riktig iakttagelse. För 5 år sedan skulle jag byta bil. Jag gick för första gången till Bilia eftersom Volvo vann Årets bil. Gick runt och baxnade över priserna, ganska liten XC40 470.000 kr, en mer normal Volvo 550.000 kr. Kostade inte en Volvo V70 combi 270.000 kr ganska nyligen? Volvo var ju Svensson-bilen nummer ett?

Noll rabatt på bilia så jag gick till BMW och fick en välutrustad X3 3.0 för ett lägre pris än XC30, BMW är bättre och större på absolut allt.

Konceptet med lyx-Volvo har dock fungerat i Kina och USA där de säljer men i Sverige är de på väg bort, och det kan inte vara bra eftersom Volvo förknippas med allt som är svenskt t.ex säkerhet och hållbarhet.

Sverige är en alldeles för liten marknad för att någon med vinst skulle kunna producera en bil med speciell svensk prägel. Finns inte på kartan. Volvo är nu mera och måste fortsättningsvis vara en bil i premiesegmentet.

Glöm PV, Amazon, 140, 240, 740. Det är svunna tider som inte kommer tillbaka.
Citera
2025-05-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Svenska staten ska såklart inte köpa företag. Vill staten att företag och tillverkning ska finnas i Sverige får de förbättra förutsättningarna för företagande dvs sänka skatter och minska regleringar.
Varför inte? De största länderna hjälper sina egna bilmärken i svåra tider. Detta gäller Kina, Tyskland och USA. Det är inget ovanligt att länder inser värdet av att rädda sin inhemska bilproduktion och gör allt möjligt för att hålla dem vid liv. Att regeringen övergivit Volvo vid kritiska ekonomiska tillfällen är något som Sverige nu får sota för, speciellt med de senaste nyheterna om att Geely vill flytta bilprojekt till Kina.

Volvo är ett ineffektivt företag och har varit det i flera år. Många onödiga möten, dålig struktur/processer, klen/dålig/negativ företagskultur (folk går som zombies i hallarna...tänk "thousand yard stare") men också kompetensbrist (framförallt på mjukvarusidan). Förseningen av plattformen spa2 med tre år på grund av mjukvarufel är ett tydligt tecken på kompetensbristen som förmodligen kommer bära med sig fel i många år till och i många fler projekt. Jag är säker att de periodiska varslen som existerat med jämna mellanrum inte gjort saken bättre.

Sedan är det tveksamt ifall Kineserna kommer göra det mycket bättre. Kineser tillverkar saker snabbt, men deras kvalitet är inte bra nog. Kvalitet kostar tid och pengar, så enkelt är det.
Här är ett färskt exempel från Xiaomi.
Senast redigerad av Zexima 2025-05-22 kl. 22:56.
Citera
2025-05-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla

En bilbyggare i Chengdu där Volvo har sin fabrik tjänar ca 5000 RMB (ca 6600 SEK) per månad.
Inte uppdaterad på svenska villkor men kan tänka mig att det ligger mellan 28 000 - 32 000 men nu spekulerar jag.

Men anledningen till att man har tillverkning i Kina är inte enbart pga lönekostnaden.

Dock rör frågan tjänstemän i Sverige vilka är de som ligger mest illa till
Citera
2025-05-22, 23:41
Medlem
glimmandes avatar
Svenska staten hade varit Volvos död.

En stor fördel med Geely är att Volvo kan ta del av Kinas kunnande inom elbilar och får tillgång till den kinesiska marknaden. Förra året fick de säljrekord i totalt sålda bilar. Hade aldrig hänt om de varit självständiga eller ägda av nåt trött västerländskt bilmärke.
Citera
2025-05-22, 23:42
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla

Först måste du flytta fabriken till Kina vilket kostar 100 miljarder. Sedan kan du anställa en kines lite billigare. Kommer bli en bra affär.

Det jobbar 23000 personer på VCC varav 6500 i fabriken. Det är gänget på kontoret som ska bantas.
Citera
2025-05-23, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Tillverkningen tror jag blir kvar så länge tullarna finns kvar.
Utvecklingen kommer att flyttas.
Det låter helt osanolikt.... Geelys köpte ju Volvo för just deras förmåga att utveckla tekniken till nya bilar...

Så sent som förra året då jag senast hade uppdrag på VCC mjukvaru-utveckling så skapade vi tekniken till Geelys övriga plattformar.
Citera
2025-05-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Volvo är ett internationellt företag som inte har nått med Sverige att göra, varför skulle svenska staten lägga sig i vem som äger företag? Vi är ju som tur är inte kommunister.
Grundat i Sverige, huvudkontoret ligger i Gbg samt utvecklingen av bilarna görs i Gbg och såvitt jag vet ligger Gbg just i Sverige! Så bara för att det är ett multinationellt företag innebär det inte att det inte är kopplat till Sverige.
Citera
2025-05-23, 02:18
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
En bilbyggare i Chengdu där Volvo har sin fabrik tjänar ca 5000 RMB (ca 6600 SEK) per månad.
Inte uppdaterad på svenska villkor men kan tänka mig att det ligger mellan 28 000 - 32 000 men nu spekulerar jag.

Men anledningen till att man har tillverkning i Kina är inte enbart pga lönekostnaden.

Detta har inget med bilbyggarna att göra utan research and development. Trötta svenskar som gärna jobbar hemma och inte kan leverera ens en bil som fungerar trots 3 år gått dvs EX90. Inte konstigt gulingarna tröttnat och tur är väl det. Tar hem detta till Kina så det kommer ut bilar som fungerar och i tid.
Citera
2025-05-23, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Sedan är det väl den totala länekostnaden som är intressant i sammanhanget.

Just i fallet med Volvo Cars blir det nog närmare att jmf. lönekostnad/effektivitet. Jag misstänker att det är på den fronten den kinesiska ägaren är irriterad. Utvecklingsavd. levererar inte i tid. Det låter som att det som är problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in