2024-06-28, 13:38
Medlem
TELAVIV91s avatar
Var sugen på slackware, void och bsd tidigare tills jag insåg att de två första främst är hobby-os och bsd är det om det används för desktop. Valde sedan mellan Debian och Fedora och ämnar stanna hos Fedora tills vidare.
Vill inte bidra till fokuset på operativsystemet utan vill använda datorn till något vettigt istället.
Citera
2024-06-28, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Var sugen på slackware, void och bsd tidigare tills jag insåg att de två första främst är hobby-os och bsd är det om det används för desktop. Valde sedan mellan Debian och Fedora och ämnar stanna hos Fedora tills vidare.
Vill inte bidra till fokuset på operativsystemet utan vill använda datorn till något vettigt istället.

Klokt resonerat, att köra BSD på desktopen är helt meningslöst. Linux är både tekniskt, funktionsmässigt och prestandamässigt eoner bättre på en hemmadator.
Citera
2024-06-29, 17:51
Medlem
invandrar-leffes avatar
Nej ser inget som helst motiv utifrån mina behov att ge mig in där.
Jag har svårt att se varför någon "användare" skulle vilja göra det annat än om det handlar om att ägna sig åt att studera OS:et.
Citera
2025-01-14, 12:01
Medlem
freebsd har bättre "suspend sessions to ram" egenskaper än många linux distar.
Diskuterades igår på hacker news forumet-verkar många som höll med postaren där om det.
https://news.ycombinator.com/item?id=42662552
Citera
2025-01-14, 14:18
Medlem
Borde kanske inte räknas, men då jag kör pfsense hemma använder jag ju rent tekniskt freebsd. Kör även ZFS på en av mina desktop, dock med arch. Detta är ju egentligen Solaris påfund, men tror det sammankopplas tydligast med freebsd idag.
Citera
2025-01-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Är det någon som använder sig av FreeBSD för bruk här? Några åsikter om det isåfall?

Bortsätt från ens möjliga betänkligheter med BSD-lisensen gentemot GPL så hur väl tycker du att det funkar isf som en vanlig eller ovanlig användare i dagligt bruk?

Ja varje dag, på laptop, desktop och server. Funkar finfint.

GPL vs BSD license skiter jag fullständigt i.

ZFS stöd är underbart, tar en snapshot och skickar till servern för backups.
Jails är toppen för isolera tjänster och dylikt, de får alla sitt egna utrymme i zfs. Nu även med podman runtime så jag kan köra OCI containers.

Sen använder jag ports för paket och det är riktigt fett, gentoo är väll linux världens freebsd med sin pakethanterare. Men det finns binära paket för releases som installeras med pkg(8)

Att FreeBSD skulle vara långsammare än linux har nog mer att göra mer särskilda workloads. Nätverksstacken är snabbare än linux iaf och Netflix bl.a. kör FreeBSD-CURRENT på sina edge CDN maskiner med UFS som filsystem och skickar iväg datan med sendfile(2).
Senast redigerad av haschmorfar 2025-01-15 kl. 11:00.
Citera
2025-01-15, 19:30
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Borde kanske inte räknas, men då jag kör pfsense hemma använder jag ju rent tekniskt freebsd. Kör även ZFS på en av mina desktop, dock med arch. Detta är ju egentligen Solaris påfund, men tror det sammankopplas tydligast med freebsd idag.

Idag är det delat mellan Linux/Freebsd (OpenZfs) som blev aktuellt några år tillbaka. Samma kodbas. Däremot så är det mer fokuserat åt Linux hållet idag, vilket är ganska naturligt då det är långt mycket mer populärt att köra Linux än Bsd oavsett om det är i ett datacenter eller hemma i en garderob eller på en dator någon använder.
Citera
2025-05-17, 19:41
Medlem
Tydligen hostar whatsapp sina servers på Freebsd
Från google: The company uses XMPP server called ejabberd with a FreeBSD operating system.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in