2025-05-17, 08:28
Medlem
IRMEs avatar
Hej,

Dags att skaffa en ny dator. Sist var kring 2017 tror jag, har uppgraderat med en SSD, men inget mer tror jag.

Lite av det jag har nu
Citat:
Processor : AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor 3.20 GHz
Minne : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Grafikkort : NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (6 GB)
Moderkort : ASUS PRIME B350-PLUS

Det börjar gå trögt med lite nya spel, även om jag inte är kräsen. Civ VII tar evigheter att ladda så det spelar jag inte så mycket - jag har klarat en match. Marvel rivals går, men det är precis lite för långsamt för att jag ska vilja spela, (i synnerhet när Strange öppnar en portal, då dör jag av att datorn inte klarar av ). Nu kommer semestern snart och jag vill spela lite oblivion tänkte jag, kan också vara bra att säkra inför kommande år framöver.

Hur som helst, frågan är väl. Bör jag bygga själv eller köpa ett paket? Ovan byggde jag själv, och det är väl inga större problem. Men tjänar man något på det idag, och i så fall - hur mycket, eller tjänar man något på att kunna välja bort olika saker osv?

Min budget är ändå upp mot 30 så jag borde ju kunna få något bra oavsett, men jag funderar på hur som är bäst att gå tillväga.

En annan fråga - hur gör ni för att hålla er ajour med vilka komponenter som är bra osv? Var läser ni? Här???
Citera
2025-05-17, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Hej,

Dags att skaffa en ny dator. Sist var kring 2017 tror jag, har uppgraderat med en SSD, men inget mer tror jag.

Lite av det jag har nu

Det börjar gå trögt med lite nya spel, även om jag inte är kräsen. Civ VII tar evigheter att ladda så det spelar jag inte så mycket - jag har klarat en match. Marvel rivals går, men det är precis lite för långsamt för att jag ska vilja spela, (i synnerhet när Strange öppnar en portal, då dör jag av att datorn inte klarar av ). Nu kommer semestern snart och jag vill spela lite oblivion tänkte jag, kan också vara bra att säkra inför kommande år framöver.

Hur som helst, frågan är väl. Bör jag bygga själv eller köpa ett paket? Ovan byggde jag själv, och det är väl inga större problem. Men tjänar man något på det idag, och i så fall - hur mycket, eller tjänar man något på att kunna välja bort olika saker osv?

Min budget är ändå upp mot 30 så jag borde ju kunna få något bra oavsett, men jag funderar på hur som är bäst att gå tillväga.

En annan fråga - hur gör ni för att hålla er ajour med vilka komponenter som är bra osv? Var läser ni? Här???

Jag konfigurerade min dator på Inet, sen fick dom sätta ihop den.
Tror det kostar typ 700kr och då har du garantier med mera, klart värt det.
Kan varmt rekommendera inets datorbyggare, kan inte bli fel då: https://www.inet.se/datorbyggare
Citera
2025-05-17, 08:39
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Hej,

Lite av det jag har nu

Ja du kan tjäna drygt 10k på at bygga själv, färdiga stationära datorer kan vara rena scamen från visa sidor, om man jämför med att bygga själv.

En bra sida är: https://komponentkoll.se/

Där kan du slänga ihop dina komponenter och få filtrerat med de billigaste produkterna från olika sidor.
Citera
2025-05-17, 08:43
Medlem
Ärligt så har jag inte sett att datorbyggare pratat om att man bygger billigare själv, så jag har faktiskt ingen aning om hur mycket man tjänar på det. Det beror givetvis helt och hållet på vad slutresultatet blir, då börjar man kunna jämföra lite.

De allra flesta som bygger sin dator gör det för att de vill själva välja vad de kompromissar med om ens något, dvs många byggen blir väldigt dyra men man får sin starka maskin som kommer att klara många år.

På köpmarknaden är det ofta kompromisser och enklare datorer som finns att välja på och prissättningen blir därefter.

Det finns många som försöker bygga bra speldatorer om det är nu det enda du vill använda datorn till, så du bör kunna finna en optimal dator till ett bra pris utan att bygga själv. Det är mer om man vill bygga en dator som ska klara flera olika arbetsuppgifter samtidigt som man bygger själv.

Då blir det dyrare maskiner

Svårigheten för dig verkar mer ligga i vad du behöver för prestanda. Vill du spela de allra senaste och mest resurskrävande spelen och med stora fina skärmar, är det bra om du bygger själv för då kan du välja värsta grafikkortet (vilket oftast är det som behövs då).
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-17 kl. 08:47.
Citera
2025-05-17, 08:47
Medlem
Helt klart bättre bygga själv.
Garantierna blir på komponentnivå och du får den hårdvara du vill ha.

Ett råd är att läsa och ställa din fråga inne på Sweclockers forum, där huserar riktiga entusiaster och de är väldigt hjälpsamma.
https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad

Personligen när det gäller speldatorer överlag, så har AMD klättrat förbi Intel, så jag rekommenderar iaf ett bygge på AM5 plattformen och Ryzen 9800X3D, absolut bästa spelcpu idag.

Det kommer säkert flera förslag härifrån så småningom, jag kan också ge ett, men råder dig iaf att du
diskuterar förslagen på Sweclockers också, så får du lite fler inputs.

Ett förslag https://www.inet.se/lista/NR2in/forslag-amd
Senast redigerad av peckapecan 2025-05-17 kl. 09:05.
Citera
2025-05-17, 08:49
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Hej,

Lite av det jag har nu

För Oblivion behöver du inte så mycket som man har på en potatis/brödrost idag. Du har nytta av SSD-hårddisken då Oblivion använder minnet mycket. I övrigt är din dators specs overkill för ett 19 år gammalt spel.

Man kan kolla upp vilka specs som spel kräver på förpackningens baksida, eller modernare på steam eller utvecklarens hemsida. Sedan kan man kolla benchmarks. Se upp! Vissa spel kräver ibland specifik hårdvara.
Citera
2025-05-17, 08:56
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Svårigheten för dig verkar mer ligga i vad du behöver för prestanda. Vill du spela de allra senaste och mest resurskrävande spelen och med stora fina skärmar, är det bra om du bygger själv för då kan du välja värsta grafikkortet (vilket oftast är det som behövs då).

Ja, man hänger inte med längre riktigt. Jag kommer väl att vilja gamea åren framöver, inte så kräsen men man vill helst inte behöva köpa nytt hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Helt klart bättre bygga själv.
Garantierna blir på komponentnivå och du får den hårdvara du vill ha.

Ett råd är att läsa och ställa din fråga inne på Sweclockers forum, där huserar riktiga entusiaster och de är väldigt hjälpsamma.
https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad

Personligen när det gäller speldatorer överlag, så har AMD klättrat förbi Intel, så jag rekommenderar iaf ett bygge på AM5 plattformen och Ryzen 9800X3D, absolut bästa spelcpu idag.

Det kommer säkert flera förslag härifrån så småningom, jag kan också ge ett, men råder dig iaf att du
diskuterar förslagen på Sweclockers också, så får du lite fler inputs.

Gött, tack för tipsen. Jag har nog varit inne och kikat där förut, men nu var det nog upp mot 10 år sen... (Jag skrev och läste nog där för 20 år sen också, när man var ung och hängde med i vad som var bra)

Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
För Oblivion behöver du inte så mycket som man har på en potatis/brödrost idag. Du har nytta av SSD-hårddisken då Oblivion använder minnet mycket. I övrigt är din dators specs overkill för ett 19 år gammalt spel.
Tänkte ju mer på remaken såklart. Den behöver man ju lite mer för.

Citat:
Oblivion Remastered Recommended Specs
CPU: AMD Ryzen 5 3600X / Intel Core i5-10600K
RAM: 32 GB
GPU: AMD Radeon RX 6800XT / Nvidia RTX 2080
DirectX Version: 12
Storage: 125 GB (SSD Required)

Oblivion Remastered Minimum Specs
CPU: AMD Ryzen 5 2600X / Intel Core i7-6800K
RAM: 16 GB
GPU: AMD Radeon RX 5700 / Nvidia GeForce 1070 Ti
DirectX Version: 12
Storage: 125 GB (SSD Required)
Citera
2025-05-17, 08:58
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Jag konfigurerade min dator på Inet, sen fick dom sätta ihop den.
Tror det kostar typ 700kr och då har du garantier med mera, klart värt det.
Kan varmt rekommendera inets datorbyggare, kan inte bli fel då: https://www.inet.se/datorbyggare

Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja du kan tjäna drygt 10k på at bygga själv, färdiga stationära datorer kan vara rena scamen från visa sidor, om man jämför med att bygga själv.

En bra sida är: https://komponentkoll.se/

Där kan du slänga ihop dina komponenter och få filtrerat med de billigaste produkterna från olika sidor.

Ska kika på båda dessa - tack!

Men hur vet jag vilka komponenter som är bra???

Visst kan man kolla olika tester osv. men det känns svårt ändå.
Citera
2025-05-17, 09:07
Medlem
Citat:

Helt enkelt, nya spel kommer att kräva mer och mer av datorn. Det finns många som vill hänga på det allra senaste och spela det utan minsta lilla lagg.

De allra flesta har dock fastnat för ganska normala spel som även en liten laptop klarar av, så frågan är helt enkelt vad för typ av spel du tänkt dig att spela i framtiden.

Det beslutet kommer att utgöra skillnaden på om du behöver en dator för 15.000 kr eller 30.000 kr.
Citera
2025-05-17, 09:19
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Helt enkelt, nya spel kommer att kräva mer och mer av datorn. Det finns många som vill hänga på det allra senaste och spela det utan minsta lilla lagg.

De allra flesta har dock fastnat för ganska normala spel som även en liten laptop klarar av, så frågan är helt enkelt vad för typ av spel du tänkt dig att spela i framtiden.

Det beslutet kommer att utgöra skillnaden på om du behöver en dator för 15.000 kr eller 30.000 kr.

Vampire the masquerade bloodlines 2 - men det är väl en avlägsen framtid!!!

Nä men jag spelar gamla godingar, men jag vill även kunna spela de nya spelen, men jag har inget krav på att ha högsta egentligen. Men å andra sidan så har jag inte något problem att spendera mycket, men man vill ju inte hälla pengar i ett hål utan att få något heller.
Citera
2025-05-17, 09:25
Medlem
Citat:
Vampire the masquerade bloodlines 2 - men det är väl en avlägsen framtid!!!

Nä men jag spelar gamla godingar, men jag vill även kunna spela de nya spelen, men jag har inget krav på att ha högsta egentligen. Men å andra sidan så har jag inte något problem att spendera mycket, men man vill ju inte hälla pengar i ett hål utan att få något heller.

De flesta datorkomponenter har utvecklats ganska långsamt de senaste 10 åren, främsta undantaget är grafikkortet.

Så du kan vara ganska lugn i att välja dator och datorkomponenter, köpa eller bygga själv. Det enda du behöver vara orolig för är att du väljer fel prestanda. De som säljer datorer och datorkomponenter har tagit fram en mängd olika produkter för att nå fram till både de som bara surfar lite på några websidor (4 GB RAM) och de som vill mer med sin dator (32 - 64 GB RAM). Många andra komponenter skiljer sig åt på samma sätt. Storleken på hårddisken kan variera mellan 250 GB till 4000 GB och några är jättenöjda med sina 250 GB för då får operativsystem och webläsare plats, medan andra tycker 4000 GB inte räcker till och köper till extra hårddiskar utöver det.

Men själva datorkomponenterna i sig är bra kvalitet. Du ska lugnt kunna räkna med att en dator håller i 6 år utan att gå sönder även om du använder den dygnet runt. Uppstår problem så märker du det inom 1-2 månader och det täcker garantin.

Bygger du själv kan du använda prisjakt och andra websiter för att hitta absolut billigaste möjliga priset för varje komponent och kan då spara några tusenlappar, absolut.

Börja med att se vad datorbutiker som Inet och Komplett erbjuder. Komplett är ganska fokuserat på både sälja färdiga paket och datorkomponenter till folk som vill ha speldatorer.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-17 kl. 09:31.
Citera
2025-05-17, 09:46
Medlem
Carrocks avatar
Citat:

Det beror lite på vad du är ute efter, om du har en budget på 30k och bygger själv kan du få ett riktigt monster som kommer klara alla nya spel på högsta grafik. Detta kan du få för hälften också, bara att du kanske får uppdatera nåt om 5 år.

Börja med att kika över vilket grafikkort du vill ha, här är en ganska uppdaterad lista över de bästa just nu: https://www.tomshardware.com/reviews/best-gpus,4380.html

Och om du tex vill köra Intel core eller amd som CPU, där ska du vara uppmärksam så allt är kompatibelt. Intel core och amd har tex olika sockel så du väljer rätt moderkort, annars är det ingen konst direkt. Du kan ju alltid rådfråga forumet på komponetkoll eller sweclockers där sitter det riktiga nördar som oftast är behjälpliga. Det fina med komponetkoll är att du kan spara ditt bygge och sedan be andra kolla på det och om det ser ok ut. Eller rent av be någon annan sätta ihop ett bygge åt dig och bara ge den budgeten du har.

Men som sagt, för 30k kan du nog få det mesta när det kommer till gaming.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in