2025-05-14, 21:55
Medlem
Jag har kollat runt lite på nätet och sett att det tydligen ska finnas 850 kilo plutonium i England som tillhör oss.
Jag är lite osäker på om det finns kvar. Annars är vi väll en tid då vi kan göra oss av med det genom att sälja det till Polen eller Tyskland. Eller så kanske vi faktiskt själva ska bygga atombomber av det.
Finns det uppdateringar här jag inte hittat om plutoniumet eller kan det vara att vi snart har egna kärnvapen?

https://www.sverigesnatur.org/arkiv/har-ligger-850-kilo-svenskt-plutonium/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/slutforvar-av-plutonium_gs121484/
Citera
2025-05-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Jag har kollat runt lite på nätet och sett att det tydligen ska finnas 850 kilo plutonium i England som tillhör oss.
Jag är lite osäker på om det finns kvar. Annars är vi väll en tid då vi kan göra oss av med det genom att sälja det till Polen eller Tyskland. Eller så kanske vi faktiskt själva ska bygga atombomber av det.
Finns det uppdateringar här jag inte hittat om plutoniumet eller kan det vara att vi snart har egna kärnvapen?

https://www.sverigesnatur.org/arkiv/har-ligger-850-kilo-svenskt-plutonium/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/slutforvar-av-plutonium_gs121484/

Tror inte Sverige har förmåga att bygga egna längre. Kompetens finns inte
Citera
2025-05-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Kompetens finns på nätet, det är bara att smälla ihop några bomber i en välutrustad verkstad.
Citera
2025-05-14, 22:26
Medlem
sommarlovs avatar
Våra rester från kärnkraftsverken innehåller säkert så mycket, som vi inte själva kan bearbeta.
Det plockas ut och återförs till bränslet och används igen.
Nu tror jag inte att det är den sorten som behövs till kärnvapen som det handlar om.
Citera
2025-05-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Våra rester från kärnkraftsverken innehåller säkert så mycket, som vi inte själva kan bearbeta.
Det plockas ut och återförs till bränslet och används igen.
Nu tror jag inte att det är den sorten som behövs till kärnvapen som det handlar om.

Fast i de länkar jag har läst rör det sig om 850 kilo plutonium och att problemet är att det är
Sådant plutonium som behövs som inte är radioaktivt och att de räcker att bygga 100 bomber av det. Dock vet man inte vad man ska göra av det då det inte går att använda i kärnkraft. Så det ligger där i någon förvaring undangömt. Dock är ju källorna politiker. Så kan vara att de har fel om begreppen osv.
Citera
2025-05-14, 22:34
Avstängd
Severlohs avatar
Och vad fan gör det i England? Jävla cuckade förrädarpolitiker.
Citera
2025-05-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Och vad fan gör det i England? Jävla cuckade förrädarpolitiker.

Tydligen har de gjort plutonium eller upparbetades det åt oss. Om det finns kvar vet jag inte. Men om jag har fattat det rätt kan vi hämta det och sedan bygga bomber av det. Tror inte England eller USA har något emot att vi står för säkerheten i EU. Kan ju övriga nordiska länder stå för kostnaderna av infrastruktur i Sverige mm för att få vara under vårat skydd av kärnvapen.
Senast redigerad av Malew 2025-05-14 kl. 22:57.
Citera
2025-05-14, 23:15
Avslutad
Varför skulle det vara kvar? Jag tror att England redan skulle gjort kärnvapen av det isåfall redan själva, tror du inte det?
Citera
2025-05-14, 23:19
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fast i de länkar jag har läst rör det sig om 850 kilo plutonium och att problemet är att det är
Sådant plutonium som behövs som inte är radioaktivt och att de räcker att bygga 100 bomber av det. Dock vet man inte vad man ska göra av det då det inte går att använda i kärnkraft. Så det ligger där i någon förvaring undangömt. Dock är ju källorna politiker. Så kan vara att de har fel om begreppen osv.

VA...?!?
Sorry, men din text är lika logisk som en honkatt som först gjort könsbyte och sedan definierar sig som Baskervilles Hound.

Plutonium som inte är radioaktivt...?!

Förtydliga vad du menar, så vi förstår "problemet".
Har du läst detta någonstans?
Men inte ens förstått så pass att du kan förklara din fundering?
Länk?

Vet du hur en atombomb fungerar?
Att principen bygger på ett radioaktivt ämne ?
Skit samma om det är Utan eller Plutonium, ämnet måste vara radioaktivt !!
Citera
2025-05-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
VA...?!?
Sorry, men din text är lika logisk som en honkatt som först gjort könsbyte och sedan definierar sig som Baskervilles Hound.

Plutonium som inte är radioaktivt...?!

Förtydliga vad du menar, så vi förstår "problemet".
Har du läst detta någonstans?
Men inte ens förstått så pass att du kan förklara din fundering?
Länk?

Vet du hur en atombomb fungerar?
Att principen bygger på ett radioaktivt ämne ?
Skit samma om det är Utan eller Plutonium, ämnet måste vara radioaktivt !!

Länkarna finns. Jag tror du behöver läsa mer på vad orden betyder och vad det innebär

Det här kan vara en bra länk för dig att börja med. Så du blir medveten om hur mycket du själv behöver läsa på för kommande diskussion.

https://m.youtube.com/watch?v=4FGnb2lgPBA&t=24s&pp=ygUZVGhlIER1bm5pbmcgS 3J1Z2VyIEVmZmVjdA%3D%3D

Det jag syftar på om radioaktiv är att den radioaktiva strålningen i huvudsak utgörs av alfastrålning, som inte tränger genom huden, är plutoniet farligt i första hand om det hamnar i kroppen. De andra ämnena dör du direkt av om du utsetts för strålningen. Du kanske ska läsa länkarna först, så kan vi diskutera imorn.
Citera
2025-05-14, 23:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Kompetens finns på nätet, det är bara att smälla ihop några bomber i en välutrustad verkstad.

Det lär inte bli så mycket kvar av den där verkstaden då…
Citera
2025-05-15, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Jo det finns kompetens och material för att bygga egna kärnvapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in