2025-05-07, 20:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Det är försummelse, inte uppsåt.
Just precis! Det kan man bli dömd för, uppsåt behövs inte.
Man kan ändå dömas för exempelvis vållande till annans död, kroppskada eller framkallande av fara.
Citera
2025-05-07, 20:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
jag motiverade ju klart och tydligt varför det finns likheter mellan dessa båda fall

Nej. Du upprepade bara scenariot.

Jag noterar nu att du gått från "Helt jämförbart" till "finns likheter". Så du vet alltså att du hade fel och börjar backa. Bra så.

Edit:
Det allra roligaste med det hela är att du inte ens har några detaljer i din jämförelse. Det är helt absurt.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2025-05-07 kl. 20:56.
Citera
2025-05-07, 21:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Just precis! Det kan man bli dömd för, uppsåt behövs inte.

Snark. Det ÄR en sorts uppsåt, likgiltighetsuppsåt.
Citera
2025-05-07, 21:21
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Du upprepade bara scenariot.

Jag noterar nu att du gått från "Helt jämförbart" till "finns likheter". Så du vet alltså att du hade fel och börjar backa. Bra så.

Edit:
Det allra roligaste med det hela är att du inte ens har några detaljer i din jämförelse. Det är helt absurt.
I både TS hypotetiska exempel och i mitt exempel från verkligheten så är det en utomstående person som skadas av en trädgårdsmaskin/jordbruksredskap på en annan människas tomt. I mitt exempel blev det en juridisk dispyt som jag tyvärr inte minns utfallet på.

Där handlade det om vuxna människor i TS fall ett barn, det är mycket möjligt att TS inte skulle hållas ansvarig för ungen, det vet jag inte.

Andra i tråden har gett exempel på inbrottstjuvar som skadats men vad har du själv att komma med istället för att svara i stil med "du är dum"?
Citera
2025-05-07, 21:23
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Snark. Det ÄR en sorts uppsåt, likgiltighetsuppsåt.
Varför riktar du inte den invändningen till Torpareblod istället?
Citera
2025-05-07, 21:24
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rubrik korrigerad så att frågeställningen framgår, tidigare rubrik "Grannens barn skadar sig på min robotgräsklippare?".

/Mod
Citera
2025-05-07, 21:29
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?

Snart Sharialagar.
Offrens familjer kommer kräva öga för öga – tand för tand.
Citera
2025-05-07, 21:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
I både TS hypotetiska exempel och i mitt exempel från verkligheten så är det en utomstående person som skadas av en trädgårdsmaskin/jordbruksredskap på en annan människas tomt.

Men du MÅSTE förstå att vedklyvning och att köra en robotgräsklippare är så väsensskilt att det är i princip utvecklingsstört att jämföra dem

Bara lägg ner

Citat:
I mitt exempel blev det en juridisk dispyt som jag tyvärr inte minns utfallet på.

Är det då inte ytterligare absurt att använda den som jämförelse?

Citat:
det är mycket möjligt att TS inte skulle hållas ansvarig för ungen, det vet jag inte.

Det är mycket du inte vet. Det är 100 % säkert att TS inte hålls ansvarig, såvida han inte byggt om sin gräsklippare till något från Robot Wars.

Citat:
Andra i tråden har gett exempel på inbrottstjuvar som skadats

Då är de lika korkade som du.

Citat:
men vad har du själv att komma med istället för att svara i stil med "du är dum"?

Jag har redan gett min syn på det hela (som råkar vara den korrekta), vad pratar du om? Läs trådhistoriken om du är intresserad. Och kan läsa.
Citera
2025-05-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är självklart du som är ansvarig. Nu låter det hela rätt osannolikt, nästan så att gräsklipparen måste köra upp på nånting så att bladen exponeras för att det ska kunna hända.

Om grannes barn får för sig att köra huvet genom rutan och skada sig på glaset, är de hans fel då också eller?
Citera
2025-05-07, 21:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Varför riktar du inte den invändningen till Torpareblod istället?

För att även du helt felaktigt skrev att det inte var ett uppsåt. Är det svårt för dig att ta ansvar?
Citera
2025-05-07, 21:59
Medlem
Kan du visa att du lämnat in din robot på service varje år där det framgår att man testat alla säkerhetsfunktioner så har du en bra grund att stå på. Du är alltid ansvarig om någon skadas. Tänk motsvarande barn som drunknar i din pool som saknar staket. Olyckor kommer alltid att ske men man är skyldig att göra vad man kan för att förhindra att olyckan uppstår.
Citera
2025-05-07, 22:03
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
För att även du helt felaktigt skrev att det inte var ett uppsåt. Är det svårt för dig att ta ansvar?
Jag avslutar den här, låt oss säga, hmm intressanta "diskussionen " med dig och jag tackar för den fascinerande inblicken i en psykotisk människas tankegångar samt förvirrade och aggressiva försök till kommunikation.

God natt och jag hoppas att rösterna i ditt huvud låter dig vila en stund ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in