2025-05-06, 06:45
Medlem
Jag ska på semester till Karlskrona några dagar i sommar. Men jag vet inte riktigt var i Karlskrona jag ska resa till. Det finns så många fantastiska platser där. Ska jag välja Karlskrona centrum (Trossö), Hasslö, Aspö, Sturkö, Tjurkö eller Senoren? Vilka av dessa områden i Karlskrona resar de flesta på semester till?
Citera
2025-05-06, 07:46
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1999
Jag ska på semester till Karlskrona några dagar i sommar. Men jag vet inte riktigt var i Karlskrona jag ska resa till. Det finns så många fantastiska platser där. Ska jag välja Karlskrona centrum (Trossö), Hasslö, Aspö, Sturkö, Tjurkö eller Senoren? Vilka av dessa områden i Karlskrona resar de flesta på semester till?

Hej. Karlskrona är underbart på sommaren har bott där tidigare. Skulle säga Aspö på rak arm. Minns inte riktigt vart alla brukade semestra men Aspö känner jag starkt för.
Citera
2025-05-06, 07:53
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:

Annars är det schysst i centrum också kom jag på. Vad är planen? Jag drack varje dag i Karlskrona så minns det luddigt. Wämöparken gillar folk kommer jag på.. och att kvinnorna var mer utåtriktade.
Citera
2025-05-06, 08:16
Medlem
bema56s avatar
Har stått med husbil på Trossö nära centrum några gånger. Nära till allt och färjor till övriga öar.
Gott om ställplatser där
Citera
2025-05-06, 09:23
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Jag har bott i Karlskrona och kan stan en del. Här har du följande hotspots:

Trossö
Börja här! Det är på Trossö som själva Karlskrona centrum ligger. En fantastiskt fin liten stad. Att bo där är dock en annan historia, men Karlskrona är fint.

Marinmuséet
När du ändå är i krokarna, så kan du passa på att gå ut på Stumholmen och besöka Marinmuseet där. Trots att Karlskrona är en liten stad, så går det här Marinmuseet inte av för hackor.

Bryggarberget
Du vill ha fantastiska platser. Gå upp å Bryggarberget där du har en vy över hela stan. Superfin utkiksplats.

Gräsvik
Blekinge Tekniska Högskola ligger på Gräsvik och om du går bakom Högskolan så finns där en promenadstig längs vattnet som många inte känner till. Denna promenadstig ger dig helt fantastiska vyer.

Aspö
Jag har själv inte varit där trots att jag bott i Karlskrona, men du har en färja till Aspö som sägs vara rätt vackert.
Citera
2025-05-06, 10:33
Medlem
Citat:

Ta en rundtur m deras skärgårdsbåt och känn efter
Bo på Dragsö camping
Citera
2025-05-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Annars är det schysst i centrum också kom jag på. Vad är planen? Jag drack varje dag i Karlskrona så minns det luddigt. Wämöparken gillar folk kommer jag på.. och att kvinnorna var mer utåtriktade.

Wämö och andra dansställen har lagt ner. Så ingen partystad men fin miljö
Citera
2025-05-06, 11:35
Medlem
Paris24s avatar
Karlskrona är underbart charmigt, min dotter pluggade där. Man bör ta båtarna långt ut i skärgården och hoppa av och se alla gamla byggnadsverk, kanske bo på någon ö med bara sommarstugor några dagar och bara cykla och gå, vara 2 dagar inne i staden och prova restauranger, museet, ta kanalturen (stillsam...). Bra enkelt billigt semesterval, om vädret är bra.

Man kan ta en dag i Kalmar och en dag i Ronneby med magnifik park.
Citera
2025-05-06, 14:34
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Karlskrona är underbart charmigt, min dotter pluggade där. Man bör ta båtarna långt ut i skärgården och hoppa av och se alla gamla byggnadsverk, kanske bo på någon ö med bara sommarstugor några dagar och bara cykla och gå, vara 2 dagar inne i staden och prova restauranger, museet, ta kanalturen (stillsam...). Bra enkelt billigt semesterval, om vädret är bra.

Man kan ta en dag i Kalmar och en dag i Ronneby med magnifik park.

Brunnsparken i Ronneby är riktigt fin såhär på våren. Tyvärr håller hela Ronneby på att bli en no-go zon.
Bodde där ett litet tag i slutet av 90-talet när jag studerade på BTH. Sedan BTH försvann från Ronneby, Soft Center började syssla med annat än att inhysa IT-företag, så började en rejäl neråtgående spiral.
Citera
2025-05-06, 14:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Brunnsparken i Ronneby är riktigt fin såhär på våren. Tyvärr håller hela Ronneby på att bli en no-go zon.
Bodde där ett litet tag i slutet av 90-talet när jag studerade på BTH. Sedan BTH försvann från Ronneby, Soft Center började syssla med annat än att inhysa IT-företag, så började en rejäl neråtgående spiral.
Man kan gå gågatan en gång och äta en pizza sedan är Ronneby avklarat utöver parken. Karlskrona och Kalmar är bättre, mer att se.
Citera
2025-05-07, 08:47
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man kan gå gågatan en gång och äta en pizza sedan är Ronneby avklarat utöver parken. Karlskrona och Kalmar är bättre, mer att se.

Apropå mat i Ronneby, så har den gamla ägaren sålt och klappat igen Garlic House. Vet inte om någon köpt upp stället och driver det igen. Men den restaurangen var faktiskt riktigt OK.
Annars håller jag fullständigt med dig.
Vad man INTE skall göra i Ronneby är försöka sig på SPA i Ronneby brunn. Jag och tjejen var där och vi mer eller mindre visade långfingret åt stället innan vi drog därifrån.
Citera
2025-07-22, 15:04
Medlem
Alltså… om du ändå ska till Karlskrona så måste du typ obligatoriskt käka på Barnes Kebab. Det är inte ens ett tips, det är en livsregel. Saftigaste köttet du hittar i södra Sverige, såsen är sjuk (och ja, ta extra). Du kommer inte ångra dig, fett värt äter där alltid.

Och aa… angående vart du ska:
Om du vill ha lite liv, caféer, skärgårdsvibbar men ändå nära allt → Karlskrona centrum (Trossö).
Vill du mer bada, softa, ta det lugnt → Hasslö eller Sturkö är nice.
Aspö är mysigt men du måste ta färjan, så det blir mer “utflykt” eller så. Ronny unt Ragge ska spela nästa vecka! Fett ÖS blir det då
Senoren är fett lugnt, typ picknick och jordgubbsstånd vibes.
Tjurkö är lite mer natur och historiska grejer (typ gamla stenbrott).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in