2025-05-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Oftast i slutskedet när de bestämt sig för att anställa en individ.

Tänker att de åtminstone bör informera att det är en del av processen tidigt även om de ber om utdraget senare.
Citera
2025-05-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Tänker att de åtminstone bör informera att det är en del av processen tidigt även om de ber om utdraget senare.

Många gör kontroller utan att meddela personen. Innan dom erbjuder kontrakt kollar dom upp dig på verifiera eller liknande.
Citera
2025-05-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145

De företag som är seriösa informerar garanterat om detta.
Ofta skriver de även i deras annons om att en sådan kontroll kommer ske.

Axfood gör det till exempel.
Citat:
https://www.axfood.se/karriar/din-ka...-jobb-hos-oss/

Såhär skriver de i en av deras annons där de söker medarbetare
Citat:
För att ta reda på om just du är den vi söker så innehåller vår rekryteringsprocess både tester och intervjuer.
Vi gör även bakgrundskontroll vid samtliga rekryteringar. Läs mer: Så går det till när du söker jobb inom Axfood
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2025-05-03 kl. 15:57.
Citera
2025-05-05, 18:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Många gör kontroller utan att meddela personen. Innan dom erbjuder kontrakt kollar dom upp dig på verifiera eller liknande.

Tag ett utdrag och ser de rensar inte förrän efter 10 år. Lite surt pga fortkörning 3 ggr 9-12 km över skyltarna.

Ställer till det för jobbsökanden.
Citera
2025-05-05, 23:13
Medlem
Hej kära Flashback!

Jag vänder mig till er kunniga som sitter på mycket juridisk information om alla de företag som säljer ut våra personuppgifter!

Det är så att jag åkte fast för ett brott i slutet på Januari i år och fick mitt strafföreläggande den 24e Februari. Jag väntade tills sista dagen med att skicka in mitt godkännande i mitten på Mars.

Så till min fråga är, har domen vunnit laga kraft redan vid strafföreläggandet eller efter min påskrift i mitten på Mars? Och eftersom jag fick mitt strafföreläggande 24e Februari oturligt nog, så hinner jag inte ev inte skyddas med nya EU-lagen som kom 25e Februari? Tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet ifall Lexbase och liknande sidor lagligt får publicera min dom?

Mvh
Citera
2025-05-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witch-Hunt
Hej kära Flashback!

Jag vänder mig till er kunniga som sitter på mycket juridisk information om alla de företag som säljer ut våra personuppgifter!

Det är så att jag åkte fast för ett brott i slutet på Januari i år och fick mitt strafföreläggande den 24e Februari. Jag väntade tills sista dagen med att skicka in mitt godkännande i mitten på Mars.

Så till min fråga är, har domen vunnit laga kraft redan vid strafföreläggandet eller efter min påskrift i mitten på Mars? Och eftersom jag fick mitt strafföreläggande 24e Februari oturligt nog, så hinner jag inte ev inte skyddas med nya EU-lagen som kom 25e Februari? Tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet ifall Lexbase och liknande sidor lagligt får publicera min dom?

Mvh

Ett strafföreläggande vinner laga kraft när den misstänkte godkänner det.
Citera
2025-05-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Ett strafföreläggande vinner laga kraft när den misstänkte godkänner det.

Tack för snabbt svar! Antar då att sidor som Lexbase m,m har möjlighet att beställa ut domstolshandlingar/Fup efter påskrift, efter laga kraft i mitten på mars? Är helt grön i ämnet.

Mvh
Citera
2025-05-06, 00:27
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar! Antar då att sidor som Lexbase m,m har möjlighet att beställa ut domstolshandlingar/Fup efter påskrift, efter laga kraft i mitten på mars? Är helt grön i ämnet.

Mvh

https://www.journalisten.se/nyheter/...armyndigheten/

Säg vad man vill om åklagare, men myndigheten dom lyder under har iaf visat ryggrad i området och satte ner foten redan 2024.
Så du kan med största sannolikhet sitta rätt lugn i båten.
Fucka inte upp igen så du åker på en huvudförhandling bara. Då är risken fortsatt där att dina uppgifter publiceras på databaserna.
Citera
2025-05-06, 09:11
Medlem
Bara en vecka kvar till förhandlingen i Luxemburg.
Det kostar både tid och pengar att driva en sådan mål. Resa, boende, transport, mat/dryck, fina lämpliga kläder, eventuella avgifter och annat som kan förbereda en personligen inför en så viktig förhandling.

Var med och bidra och donera en slant för denna kamp. Kom ihåg att detta inte bara gäller honom, utan oss alla. Att EU-domstolen tog upp målet och snart kommer med en dom var det bästa som kunde hända oss. Gdprwarrior företräder egentligen oss alla och för vår talan och därför bör det ligga i vår intresse att han är där i tid, utvilad och inte stressad. Hans fokus bör inte ligga på det ekonomiska utan på själva målet.

Genom att stötta honom bidrar du till en god sak och till att få kontroll över dina egna personuppgifter!
Citera
2025-05-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
https://www.journalisten.se/nyheter/...armyndigheten/

Säg vad man vill om åklagare, men myndigheten dom lyder under har iaf visat ryggrad i området och satte ner foten redan 2024.
Så du kan med största sannolikhet sitta rätt lugn i båten.
Fucka inte upp igen så du åker på en huvudförhandling bara. Då är risken fortsatt där att dina uppgifter publiceras på databaserna.

Prolegia Research AB har också begärt handlingar från Åklagarmyndigheten där myndigheten nekade den 28 september 2023. Detta överklagades och kammarrätten höll på Åklagarmyndigheten Mål nr 6027-23.

Det finns en hel del prejudikat man kan hänvisa till så HDs beslut är inte det enda.
Citera
2025-05-06, 11:15
Medlem
Citat:

Mvh

Med tanke på att din dom vann laga kraft i mars, efter HDS beslut i februari så kan du ha klarat dig. Dock verkar de som att lexbase håller på med en ny tjänst där de ska skapa artiklar kring olika domar. Detta ifrågasätts dock då det rimligtvis bör finnas ett allmänintresse för att personuppgifter ska finnas med i artiklar.
Krimfup vet jag inte men de verkar som att de lägger upp nya domar där.
Citera
2025-05-06, 12:21
Medlem
Lexbase har nu svarat IMY

https://limewire.com/d/piq64#oWIi1kV8ks

I sista paragrafen så låter det som att de skall lägga ned sökmotorn för domslut och istället övergå till en ren förtalsverksamhet. Detta kommer bli lukrativt för de drabbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in