Citat:
Ursprungligen postat av
Shagovlad
Hmm.
Så du menar att om man växer upp där gängen finns och de går på en då man är barn och tvingar en att begå brott, så är det för att barnet ifråga har gener som gör att de väljer ut honom? (De ger honom annars stryk och hotar att ge sig på hans familj. Inte konstigt om en 12 åring då blir rädd).
Va? Nej, det är inte gener som orsakar att kriminella väljer ut folk. Det är gener som orsakar huruvida man är
receptibel för att anamma dessa kriminella beteenden eller inte. En normalbegåvad person vänder sig till föräldrar eller rättsväsendet om man blir påtryckt att gå med i kriminella gäng.
Citat:
Utsatta områden har ingen betydelse, så att man där löper större risk under uppväxten att terroriseras av äldre är ens eget fel, för att man bär på skitgener? Det är din tes, inte sant?
Jag skulle inte kalla det för "skitgener", men det är gener som innebär att man är mer mottaglig för kriminell verksamhet, korrekt.
Citat:
Kan du hänvisa mig till den forskningslitteraturen som fastställer vetenskapligt att allt som händer en människa i livet beror på vilja gener man har?
Titta på vilken vidimerad studie som helst som sökt undersöka sambandet mellan kriminalitet och genetik, i synnerhet avseende tvillingstudier.
Citat:
Enligt samma logik så drabbas brottsoffer då av brottslighet för att brottsoffren har dåliga gener. För allt är ju genetik, säger du, eller hur? 🤔
Nej, det förstår jag inte. Att vara ett brottsoffer kan du vara oavhängigt beteende eller genetiskt underlag. Det stämmer dock att personer som har ett genetiskt underlag som innebär att de är aggressiva sannolikt utsätter sig själva för brott i högre utsträckning än personer som inte besitter samma genetiska underlag.
Citat:
Blir du rånmördad imorgon så bör vi egentligen inte utreda det, utan vi hänger bara nån neger och slänger dig i en grav. Det var ju dina geners fel att de mördade dig? Sociala interaktioner är enligt dig en helt oväsentlig faktor. Eller hur?
Deskriptiv fakta ≠ normativitet. Lär dig skillnaden.
Citat:
Allt har ju bara med generna att göra, enligt dig. Då ska väl samma logik vändas mot dig om du blir ett brottsoffer? För du kör ju hårt på en-faktorsmodellen för att förklara allt, eller?
Deskriptivitet ≠ normativitet. Lär dig skillnaden.
Citat:
Vad är din lösning på kriminaliteten i Sverige?
Jag kan ana vad din lösning är, men du får gärna berätta själv om din "slutgiltiga lösning." 😊
För det första bör vi erkänna problemen, nämligen att genetiskt underbegåvade individer begår våldsbrott i Sverige och att det inte är samhällets fel. För det andra, när vi erkänt och förstått detta, bör vi låsa in dessa individer i fängelse under mycket lång tid eller livstid.