2025-04-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Med vinna menar jag guld.

EK har väl lirat tre VM, ett OS, ett World Cup samt nu senast 4 Nations. En hel del ändå.

Hedman tror jag faktiskt lirat en VM-turnering mer än EK, dock inget OS.

Fler utmärkelser? Hur menar du då? Tycker att Hedman helt klart har fler tyngre meriter förutom att Karlsson har fler Norris.

Hans Norrisar har också blivit ifrågasatta eftersom många anser att man ska vara en av de bästa på att faktiskt försvara också för att vinna ett bästa försvarare-pris.

På individuellt plan slår han Hedman alla dar med utmärkelser. Inte undra på att de tog tio år för Hedman att bli kapten efter att Karlsson varit de.

Sen får du luta dig tillbaka till att Hedman vunnit Stanley Cup du som tycker att det bara är en enskild person som vinner bucklan
Citera
2025-04-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
nej men du tyckte ju sverige kom sist i 4nations vilket de inte gjorde, så den analysen ger jag inte mycket för, hedman lirar pp med det gör inte forsling.

Förlorar man mot usla Finland utan några backar är man automatiskt sist. Upp till bevis nu detta VM där Sverige ser ut att få ett bra lag. Floppar man mot Finland igen vad ska du säga då?
Citera
2025-04-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det där har jag också tänkt på och ifrågasatt många gånger när vissa av backarna fått Norris, bland annat EK.
Utmärkelsen ska ju ges till den back som uppvisar bäst allround-förmåga om jag inte missminner mig. Inte bästa offensiva back.

Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Världens bästa backar genom tiderna i NHL. Antalet Norris-Trophy.

1. Bobby Orr 8
2. Niklas Lidström 7
2. Doug Harvey 7
4. Ray Bourque 5
5. Erik Karlsson 3
5. Dennis Potvin 3
5. Paul Coffey 3
5. Chris Chelios 3
5. Pierre Pilote 3
10. Larry Robinsson 2
10. Rod Langway 2

Jag vet vilka som vunnit flest Norris, men som Bartman säger så borde det ju handla om bäst allroundförmåga, inte bara vem som gör flest poäng/är bäst offensivt. En försvarares viktigaste uppgift ska väl eh.. Vara att eh.. Försvara.. Eller?
Citera
2025-04-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
På individuellt plan slår han Hedman alla dar med utmärkelser. Inte undra på att de tog tio år för Hedman att bli kapten efter att Karlsson varit de.

Sen får du luta dig tillbaka till att Hedman vunnit Stanley Cup du som tycker att det bara är en enskild person som vinner bucklan

Att det tog 10 år för Hedman beror ju snarare på att det inte fanns anledning att peta Stamkos. Erik Karlsson hade knappast så hård konkurrens gällande att få bli kapten heller dessutom efter Alfredsson slutade.

Hedman har vunnit två Stanley Cups, nog för att inte en enskild person vinner bucklan men han har då dessutom även vunnit Conn Smythe Trophy som NHL:s mest värdefulle spelare i slutspelet. Sedan även VM-guld och en Norris på det.

Vad har Erik Karlsson vunnit förutom sina Norrisar som några av dom han inte ens borde ha vunnit eftersom det ju inte är ett bästa offensiva back-pris?

Har EK vunnit ett enda lagpris förutom en U18-turnering för 100 år sedan? I en lagsport väger ju helt klart lagpriser tyngre än individuella priser.

Victor Hedman har allt som allt helt klart mycket tyngre meriter, begriper man inte det är man inte bara enögd utan helt blind.

Stanley Cup är det absolut största man kan vinna i ishockeyn tillsammans med möjligtvis ett OS-guld och Victor Hedman har två st SC. EK hade bytt ut sina Norrisar i ett andetag mot en SC om han hade kunnat.
Senast redigerad av Anonym555 2025-04-28 kl. 16:31.
Citera
2025-04-28, 16:27
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Förlorar man mot usla Finland utan några backar är man automatiskt sist. Upp till bevis nu detta VM där Sverige ser ut att få ett bra lag. Floppar man mot Finland igen vad ska du säga då?
Sverige tog brons i senaste vm vad tog finland? vad säger du om det? Inte hört ett ord om det, det enda jag hört ifrån dig är finland är bättre än sverige igenom tiderna och alltid.
Citera
2025-04-28, 16:30
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Att det tog 10 år för Hedman beror ju snarare på att det inte fanns anledning att peta Stamkos. Erik Karlsson hade knappast så hård konkurrens gällande att få bli kapten heller dessutom efter Alfredsson slutade.

Hedman har vunnit två Stanley Cups, nog för att inte en enskild person vinner bucklan men han har då dessutom även vunnit Conn Smythe Trophy som NHL:s mest värdefulle spelare i slutspelet. Sedan även VM-guld och en Norris på det.

Vad har Erik Karlsson vunnit förutom sina Norrisar som några av dom han inte ens borde ha vunnit eftersom det inte är ett bästa offensiva back-pris?
kan du nämna någon back som vunnit norris som gjorde det enbart för sina defensiva egenskaper och inte poängen?
Citera
2025-04-28, 16:33
Medlem
Citat:
kan du nämna någon back som vunnit norris som gjorde det enbart för sina defensiva egenskaper och inte poängen?

Jag har aldrig påstått att man ska vinna för enbart sina defensiva kunskaper, utan allround förmågan. Tar vi Lidström t.ex. var han bra offensivt men även grym defensivt. NHLs bästa försvarare bör väl vara en av de bästa i ligan på att både försvara och tillföra offensivt?
Citera
2025-04-28, 16:36
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att man ska vinna för enbart sina defensiva kunskaper, utan allround förmågan. Tar vi Lidström t.ex. var han bra offensivt men även grym defensivt. NHLs bästa försvarare bör väl vara en av de bästa i ligan på att både försvara och tillföra offensivt?
Vad har Erik Karlsson vunnit förutom sina Norrisar som några av dom han inte ens borde ha vunnit eftersom det ju inte är ett bästa offensiva back-pris?
såhär skriver du, och vad menar du med det isf?
Citera
2025-04-28, 16:37
Medlem
Citat:
Sverige tog brons i senaste vm vad tog finland? vad säger du om det? Inte hört ett ord om det, det enda jag hört ifrån dig är finland är bättre än sverige igenom tiderna och alltid.

Brons haha, det är guld som spelar roll, speciellt i ett VM när vissa har grymma lag och andra b-lag i jämförelse beroende på vilka som är kvar i NHL. Hur länge sen vann Sverige guld nu igen?

Aldrig påstått att Finland är bäst genom tiderna, men de har helt klart fler guld de sista åren trots att de inte ens haft lika bra lag i turneringarna som t.ex. Sverige som haft massvis med bra NHL-spelare.
Citera
2025-04-28, 16:44
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Brons haha, det är guld som spelar roll, speciellt i ett VM när vissa har grymma lag och andra b-lag i jämförelse beroende på vilka som är kvar i NHL. Hur länge sen vann Sverige guld nu igen?

Aldrig påstått att Finland är bäst genom tiderna, men de har helt klart fler guld de sista åren trots att de inte ens haft lika bra lag i turneringarna som t.ex. Sverige som haft massvis med bra NHL-spelare.
Vad räknar du som den senaste åren? Och finland är bäst ändå alltså enligt dig.
Citera
2025-04-28, 16:44
Medlem
Citat:
såhär skriver du, och vad menar du med det isf?

Jag menar att Erik Karlsson inte vunnit något stort i sin karriär på seniornivå förutom sina Norrisar?

Samt att de flesta ifrågasatt att han skulle ha vunnit med tanke på hans brister defensivt. Bästa försvarare-pris så ska man ju vara grym på att försvara men även offensivt. Det ska ju inte handla om Bästa offensiva back/Den back som gjorde flest poäng.

Att Erik Karlsson ligger på -123 i +/- i sin NHL-karriär trots alla poäng säger endel.
Citera
2025-04-28, 16:50
Medlem
Citat:
Vad räknar du som den senaste åren? Och finland är bäst ändå alltså enligt dig.

Ta dom senaste fem senaste turneringarna så har Finland 2 guld, Sverige 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in