2025-04-28, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Det är väl bara någon enstaka gång för många år sedan som Hedman kanske inte gjorde en jättebra VM-turnering? Om det nu ens stämmer, är lite osäker gällande det. Han kanske inte har gjort någon dålig turnering ännu överhuvudtaget.

Hedman var väl riktigt bra nu senast i 4 Nations också dessutom.

EK kanske har presterat bra i Tre Kronor, men vad har han vunnit i Tre Kronor då? Inget. Det handlar inte bara om att synas mycket och skina på ett personligt plan, utan att göra sina lagkamrater bättre och tillföra stabilitet.

Bara i landslagssammanhang har ju Hedman vunnit VM.

EK har väl knappt lirat med landslaget heller. De gånger de skett har då så vitt jag vet nästan alltid renderat i nån medalj. Bortsett från WC -16.
Förresten har väl knappt Hedman heller lirat speciellt mycket i landslaget, ofta vart i slutspelet med Tampa när de varit VM. Men allt som allt är jag säker på att EK65 har fler utmärkelser än Hedman.
Senast redigerad av Kokacola 2025-04-28 kl. 03:14.
Citera
2025-04-28, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
EK har väl knappt lirat med landslaget heller. De gånger de skett har då så vitt jag vet nästan alltid renderat i nån medalj. Bortsett från WC -16.
Förresten har väl knappt Hedman heller lirat speciellt mycket i landslaget, ofta vart i slutspelet med Tampa när de varit VM. Men allt som allt är jag säker på att EK65 har fler utmärkelser än Hedman.

Med vinna menar jag guld.

EK har väl lirat tre VM, ett OS, ett World Cup samt nu senast 4 Nations. En hel del ändå.

Hedman tror jag faktiskt lirat en VM-turnering mer än EK, dock inget OS.

Fler utmärkelser? Hur menar du då? Tycker att Hedman helt klart har fler tyngre meriter förutom att Karlsson har fler Norris.

Hans Norrisar har också blivit ifrågasatta eftersom många anser att man ska vara en av de bästa på att faktiskt försvara också för att vinna ett bästa försvarare-pris.
Citera
2025-04-28, 08:10
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Hedman är riktigt bra defensivt, är på isen mot motståndarlagens bästa offensiva spelare, tror även han lirar första boxplay. Det kanske Forsling också gör, men vettefan om jag tycker Forsling visade att han är så mycket bättre defensivt än Hedman i 4 Nations i alla fall.
nej men du tyckte ju sverige kom sist i 4nations vilket de inte gjorde, så den analysen ger jag inte mycket för, hedman lirar pp med det gör inte forsling.
Citera
2025-04-28, 08:49
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Hans Norrisar har också blivit ifrågasatta eftersom många anser att man ska vara en av de bästa på att faktiskt försvara också för att vinna ett bästa försvarare-pris.
Det där har jag också tänkt på och ifrågasatt många gånger när vissa av backarna fått Norris, bland annat EK.
Utmärkelsen ska ju ges till den back som uppvisar bäst allround-förmåga om jag inte missminner mig. Inte bästa offensiva back.
Citera
2025-04-28, 08:53
Avstängd
Citat:
Med vinna menar jag guld.

EK har väl lirat tre VM, ett OS, ett World Cup samt nu senast 4 Nations. En hel del ändå.

Hedman tror jag faktiskt lirat en VM-turnering mer än EK, dock inget OS.

Fler utmärkelser? Hur menar du då? Tycker att Hedman helt klart har fler tyngre meriter förutom att Karlsson har fler Norris.

Världens bästa backar genom tiderna i NHL. Antalet Norris-Trophy.

1. Bobby Orr 8
2. Niklas Lidström 7
2. Doug Harvey 7
4. Ray Bourque 5
5. Erik Karlsson 3
5. Dennis Potvin 3
5. Paul Coffey 3
5. Chris Chelios 3
5. Pierre Pilote 3
10. Larry Robinsson 2
10. Rod Langway 2
Citera
2025-04-28, 08:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det där har jag också tänkt på och ifrågasatt många gånger när vissa av backarna fått Norris, bland annat EK.
Utmärkelsen ska ju ges till den back som uppvisar bäst allround-förmåga om jag inte missminner mig. Inte bästa offensiva back.

Det finns offensiva och defensiva backar. Paul Coffey var också en mer offensiv back. Beror på vilka lag man spelar i också.
Citera
2025-04-28, 09:04
Avslutad
Är inte Marcus Krüger en spelare som passar in i Tre Kronors trupp?
Citera
2025-04-28, 09:20
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Är inte Marcus Krüger en spelare som passar in i Tre Kronors trupp?
Vi har redan typ 5 aktiva NHL-centrar klara som jag tror går före.
Hur mycket man än kan imponeras av Krügers insatser i HA när han är i den ålder han är i, så slår han inte de 4-5 andra från NHL vi redan har klara om man ser till helheten.

Hans defensiva spel och tekningsfärdigheter hade dock säkert gjort sig bra om vi inte redan fått med så många NHL-spelare, utan istället haft ett lag med störst betoning på spelare från europeiska ligor.

Eller håller Krüger fortfarande så pass bra internationell nivå att han skulle kunna platsa i detta lag, av dom som redan är klara?
Citera
2025-04-28, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Vi har redan typ 5 aktiva NHL-centrar klara som jag tror går före.
Hur mycket man än kan imponeras av Krügers insatser i HA när han är i den ålder han är i, så slår han inte de 4-5 andra från NHL vi redan har klara om man ser till helheten.

Hans defensiva spel och tekningsfärdigheter hade dock säkert gjort sig bra om vi inte redan fått med så många NHL-spelare, utan istället haft ett lag med störst betoning på spelare från europeiska ligor.

Eller håller Krüger fortfarande så pass bra internationell nivå att han skulle kunna platsa i detta lag, av dom som redan är klara?

Det är fina spelare som kommer in från NHL. Ingen tvekan om det.

Om det är 4-5 gubbar han ska mätas mot så tycker jag att han är perfekt att ha med sin spelrutin och att han kan hjälpa NHL-grabbarna in i spelet på den stora rinken.

Med åldern, rutinen i: två Stanley Cup, ett VM-guld, ett OS-silver och med erfarenhet från två OS-turneringar samt fyra VM-turneringar så är han en ledarfigur. Nu blev han också MVP i Allsvenskan.

Han har egenskaper som kommer till nytta.
Citera
2025-04-28, 11:04
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Det är fina spelare som kommer in från NHL. Ingen tvekan om det.

Om det är 4-5 gubbar han ska mätas mot så tycker jag att han är perfekt att ha med sin spelrutin och att han kan hjälpa NHL-grabbarna in i spelet på den stora rinken.

Med åldern, rutinen i: två Stanley Cup, ett VM-guld, ett OS-silver och med erfarenhet från två OS-turneringar samt fyra VM-turneringar så är han en ledarfigur. Nu blev han också MVP i Allsvenskan.

Han har egenskaper som kommer till nytta.
Jag håller med dig i att hans ledaregenskaper, rutin och erfarenhet skulle vara mycket vädefullt, för vilket lag som helst, och säkert så även för detta VM-lag. Tro mig, jag är mycket svag för ledare och rutinerade spelare. Men som läget är nu så blir det trots det svårt att trycka in honom någonstans, det hade kanske varit en annan sak om han kunde spela vilken forwardsposition som helst, men han är ju en utpräglad center.

Det är om han skulle vara med som extracenter som hoppar in ibland när det behövs. BP, defensiva/viktiga tekningar och sånt. Sen skulle hans ledaregenskaper, erfarenhet osv vara bra på bänken också tänker jag.

Han skulle säkert kunna tillföra på flera plan, men jag tror det blir svårt att få in honom med tanke på de som redan är uttagna på den positionen. Vi har redan Backlund, Carlsson, Lundeström och Zibban som centrar hittills vad jag kan se. Sen är det möjligt att Eriksson-Ek eller W. Karlsson kommer.

Jag tror helt enkelt inte att Krüger kommer vara tillräckligt prioriterad och få plats, även om jag personligen ser flera positiva egenskaper han skulle kunna bidra med i ett landslag på den här nivån.
Citera
2025-04-28, 11:31
Medlem
Följer U18 nu som uppvärmning, verkar som att man bytt mållåt i landslaget? Någon som vet mer? Tyckte DVD's låt var fulländad, trist om dom har ändrat.
Citera
2025-04-28, 12:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Lucas Raymond officiellt klar för VM.
Kan Oilers betvinga Kings borde Adrian Kempe vara intresserad av VM-spel, stor form på honom.
Och om Vegas besegrar Minnesota torde Joel Eriksson Ek och Jonas Brodin kunna komma till hemma-VM.
Raymond, Eriksson Ek och Kempe har en fysisk och rätt aggressiv spelstil som Tre Kronor behöver i truppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in