"Svensk stand up, särskilt i Stockholm, är fortfarande alldeles för mansdominerad, menar komikern Kathryn LeRoux."
"Kathryn LeRoux flyttade till Sverige från USA för ungefär tolv år sedan och har hållit på med stand up här i ett årtionde. I mars lade hon upp en video i sociala medier där hon rasar över att så många klubbar, särskilt i Stockholm, ofta har helmanliga stand up-kvällar.
– Det pågår en sorts backlash. Det känns som, eller det är inte en känsla, jag ser tydligt på bokningarna att kvinnor exkluderas, säger hon."
https://www.svt.se/kultur/komikern-kvinnor-exkluderas-fran-stand-up-klubbar?utm_source=upday&utm_medium=referral
Kollar själv väldigt mycket på standup, och tyvärr så är tjejerna otroligt tråkiga att kolla på. Har nån gång gäspat fram ett skratt men inte mer än så. De flesta jag pratar med håller med mig, lite som att titta på damfotboll, jäkligt tråkigt helt enkelt.
Kan miss LeRoux kanske skapa en standup där bara tjejer får delta? Så kan vi se hur många som dyker upp i publiken.
Vad tycker ni? Finns det roliga kvinnliga standup komiker?