2025-04-21, 12:52
Medlem
Charlie-Whites avatar
"Svensk stand up, särskilt i Stockholm, är fortfarande alldeles för mansdominerad, menar komikern Kathryn LeRoux."

"Kathryn LeRoux flyttade till Sverige från USA för ungefär tolv år sedan och har hållit på med stand up här i ett årtionde. I mars lade hon upp en video i sociala medier där hon rasar över att så många klubbar, särskilt i Stockholm, ofta har helmanliga stand up-kvällar.

– Det pågår en sorts backlash. Det känns som, eller det är inte en känsla, jag ser tydligt på bokningarna att kvinnor exkluderas, säger hon."

https://www.svt.se/kultur/komikern-kvinnor-exkluderas-fran-stand-up-klubbar?utm_source=upday&utm_medium=referral

Kollar själv väldigt mycket på standup, och tyvärr så är tjejerna otroligt tråkiga att kolla på. Har nån gång gäspat fram ett skratt men inte mer än så. De flesta jag pratar med håller med mig, lite som att titta på damfotboll, jäkligt tråkigt helt enkelt.

Kan miss LeRoux kanske skapa en standup där bara tjejer får delta? Så kan vi se hur många som dyker upp i publiken.

Vad tycker ni? Finns det roliga kvinnliga standup komiker?
Citera
2025-04-21, 12:54
Medlem
franges avatar
Det kanske är då enkelt att så många av brudarna är helt enkelt så djävla tråkiga? Och i många fall så försöker de bara härma manliga komiker i överdrivna "läten", gester och liknande istället för att faktiskt komma med något eget - då blir det ännu sämre.
Citera
2025-04-21, 12:54
Medlem
kalkryggars avatar
Var kommer citaten ifrån?
Citera
2025-04-21, 12:57
Medlem
One2Manys avatar
Kvinnor är inte roliga, det bara är så. Det fanns inget kvinnor vann på evolutionärt genom att vara roliga. De borde lägga ner sina försök. Hon den där feta, frånstötande saken som hänger runt med en bög, "Sverige roligaste kvinna", ungefär lika roliga som en hemorrojd, men hälften så aptitlig. Det är på den nivån.

Inte ens kvinnor tycker kvinnliga stand-up artister är roliga: "inte så mycket skratt, men mer applåder till sånt man håller med om"
Citera
2025-04-21, 13:14
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det kanske är då enkelt att så många av brudarna är helt enkelt så djävla tråkiga? Och i många fall så försöker de bara härma manliga komiker i överdrivna "läten", gester och liknande istället för att faktiskt komma med något eget - då blir det ännu sämre.
Precis, håller helt med! därför tycker jag miss LeRoux kan öppna en standup för kvinnor så får vi se hur framgångsrikt det blir

Men är det så jäkla svårt för LeRoux och andra att inse det? Att dom är riktigt tråkiga.
Citera
2025-04-21, 13:16
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Kvinnor är inte roliga, det bara är så. Det fanns inget kvinnor vann på evolutionärt genom att vara roliga. De borde lägga ner sina försök. Hon den där feta, frånstötande saken som hänger runt med en bög, "Sverige roligaste kvinna", ungefär lika roliga som en hemorrojd, men hälften så aptitlig. Det är på den nivån.

Inte ens kvinnor tycker kvinnliga stand-up artister är roliga: "inte så mycket skratt, men mer applåder till sånt man håller med om"
Precis! Förstår inte hur LeRoux med andra inte kan inse det.
Citera
Medlem
Europes avatar
Så enligt henne ”ser” hon att kvinnor exkluderas för att det inte är lika många kvinnliga komiker på scenerna? Trots att det finns färre kvinnliga komiker jämfört med dito manliga och ännu färre roliga sådana?

Hur rolig är hon själv? Håller hennes material samma nivå som ovanstående resonemang? Jag har noterat att bra komiker, som till exempel framlidne Norm Macdonald, ofta även framstår som intelligenta i intervjuer med mera (även Norm, som i mina ögon verkade medvetet försöka framstå som mindre begåvad och beläst än han faktiskt var, kanske för att han visste att det gynnade honom i sin yrkesutövning som komiker). Är hon ett undantag från den regeln?
Senast redigerad av Europe 2025-04-21 kl. 13:30.
Citera
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Var kommer citaten ifrån?
Taget ur länken.
Citera
2025-04-21, 13:19
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Precis, håller helt med! därför tycker jag miss LeRoux kan öppna en standup för kvinnor så får vi se hur framgångsrikt det blir
Jäpp - precis. Så kan de dessutom motbevisa det förtryckande partriakatet och alla dumma vita CIS-män, genom att enbart släppa in kvinnliga betalande gäster - precis som den feministiska framgångssagan Statement Festival där systrarna stod i kö för att hjälpa varandra
Citera
2025-04-21, 13:46
Medlem
Tomtekukars avatar
Inget att gråta över. Bittra och arga som oftast gör sig roliga på mäns bekostnad - och de gör det inte särskilt intelligent heller. Plumpt och aggressivt.
Citera
2025-04-21, 13:48
Medlem
HBTKuks avatar
Faktiskt så är de kvinnliga standupparna otroligt tråkiga. Om dessa inidivider hade fyllt lokalerna hade de naturligtvis varit inkluderade.

Arrangörerna vill tjäna pengar, och om pengarna hade legat i kvinnohumor hade det varit fullt av det.

Faktum är att det inte säljer.
Citera
2025-04-21, 13:50
Medlem
kalkryggars avatar
Det skulle vara intressant om de presenterade någon uppgift på hur procenten ser ut mellan aktiva män och kvinnor.

Om inte annat så kan väl kärringen starta en egen klubb som exempelvis bara kör kärringar. För det verkar ju vara okej när folk bara har damer ihop med något. Då gnälls det aldrig minsann.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Taget ur länken.

Ok, länken fanns inte där när jag citerade.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-04-21 kl. 13:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in