2025-04-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballongkong
Det var inte det jag refererade till, jag refererade till källor om att 3-NOP kan vara skadligt för fertilitet hos män. Man kan väldigt lätt bekräfta det jag skriver då Arla själva gått ut med "Bovaer" projektet flertal gånger.

När det kommer till den här sortens varningar så är det mer alarmaktivism än något annat, för några år sedan kom varningar om att Chips ger cancer, men det är om man sätter i sig 300 påsar inom ett dygn som cancer är ett faktum.

I detta fall handlar det säkerligen om mängden mjölk man behöver dricka för att bli steril, och så mycket mjölk eller av andra produkter kan man inte sätta i sig för att bli steril.
Citera
2025-04-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
När det kommer till den här sortens varningar så är det mer alarmaktivism än något annat, för några år sedan kom varningar om att Chips ger cancer, men det är om man sätter i sig 300 påsar inom ett dygn som cancer är ett faktum.

I detta fall handlar det säkerligen om mängden mjölk man behöver dricka för att bli steril, och så mycket mjölk eller av andra produkter kan man inte sätta i sig för att bli steril.

Visst har det kommit falsklarm historiskt, men man har också låtit vissa mycket skadliga ämnen passera historiskt. Neurosedyn, Hormoslyr, Oxycontin nyligen (i USA)...

Om du går tillbaka till länken i inlägg https://www.flashback.org/sp90359329 så ka du läsa att Bovaer inte har genomgått någon långsiktig studie. Man har nöjt sig med att mäta halter i första laktionen. EFSA har inte godkänt ämnet, utan endast gett ett första positivt utlåtande. På detta utlåtandet har stater (!) bestämt att Bovaer måste användas.

Jag återupprepar.

- Bovaer är skadligt att hantera för lantbrukare.
- Bovaer är dyrt, det är ett patent.
- Bovaer är energislukande att tillverka och importera.
- Det ger giftigt livsmedel.
- Det är djurplågeri.

Allt för det idiotiska antagandet om att idisslare är en miljöbov.
Citera
2025-04-15, 15:40
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Ser du inte hur din jämförelse med chips haltar?

Går det att välja chips "utan cancer"? Nej.

Går det att välja mejeriprodukter utan skit i? Ja, se: https://www.mejerikollen.se/
Citera
2025-04-21, 23:48
Medlem
Elementarts avatar
Vilken hushållsost köper ni? Det verkar ju inte vara många ostar som är fria från bovaer.
Citera
2025-04-26, 07:34
Medlem
Vilken sorts smör kan man få tag på i butiker fritt från boaver-giftet? Som regel ser jag bara arlas och valios men båda dessa företag är boaver horungar så inget jag köper. Man slipper ju helst att göra sitt egna smör.
Citera
2025-04-26, 07:57
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Exakt, men det enda vettiga är att gå direkt till gårdarna och handla, så kan dessa psykopater äta och dricka sitt egna gift.
Fast det går ju inte med mjölk när gårdarna matar korna med gift.
Citera
2025-04-26, 16:13
Medlem
53....so whats avatar
Faan, det har blivit en hel vetenskap bara för att få sig en frukost... om man vill leva sunt.
Tid är pengar sa man förr, nu får man omvärdera detta uttryck till "Tid är liv"!
Skulle i princip ta flera timma varje vecka om man ville kontrollera allt på inköpslistan.
Frågan är om man kan räkna den tid man har kvar i livet genom att sortera maten förståndigt.
Det man missar har säkert andra effekter på kroppen det med.

Tror man mår bäst om man skiter fullständigt i alla larmraporter.
Citera
2025-04-26, 23:10
Medlem
Elementarts avatar
Kommande vecka, från o med April 28-4 maj så kommer Willys ha erbjudande på hushållsost från Skånemejerier.
Citera
2025-08-28, 20:55
Medlem
Elementarts avatar
Norrmejerier har nu avslutat sitt test med Bovaer, så deras produkter är nu (sedan augusti) Bovaer-fria.
Citera
2025-09-24, 13:52
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Norrmejerier har nu avslutat sitt test med Bovaer, så deras produkter är nu (sedan augusti) Bovaer-fria.

Skönt att höra, fast man undrar ju om de meddelar när/om de bestämmer sig för att börja igen!

Verkar som att den/de som driver Mejerikollen har blivit väldigt inaktiva, mycket inaktuella uppgifter. Hoppas de får fart på sidan igen snart.
Senast redigerad av GenusKhan 2025-09-24 kl. 13:59.
Citera
2025-09-24, 16:37
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Skönt att höra, fast man undrar ju om de meddelar när/om de bestämmer sig för att börja igen!

Verkar som att den/de som driver Mejerikollen har blivit väldigt inaktiva, mycket inaktuella uppgifter. Hoppas de får fart på sidan igen snart.
Jaså, vad är inaktuellt på hemsidan? Har jag fått i mig giftet, trots att jag kollat hemsidan?!
Citera
2025-09-24, 17:35
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Kommande vecka, från o med April 28-4 maj så kommer Willys ha erbjudande på hushållsost från Skånemejerier.
Glömde du nämna vad detta har för koppling till Bovaer, eller är ditt inlägg en ren reklamannons?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in