Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-12, 11:13
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men i det stora hela kan dessa konsekvenser vara bra också. Vi är ju på väg mot ruinens brant i väst genom vår ohämmade konsumtion och kapitalism. Jag trodde inte att jag skulle få se detta inom min livstid men kanske hade jag fel. Spännande.

Kommer nog krävas mycket mer innan det faktiskt blir någon som ser på konsekvenserna av kapitalism på riktigt. De flesta tror fortfarande att det går att göra kapitalism på ett bra sätt, snarare än att den är ett förgiftat äpple som system.
Citera
2025-04-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Ekonomisk ”krigföring” är troligen billigare och effektivare än militär. En militär konfrontation med Kina skulle ställa till med mer elände än vad något s.k. handelskrig skulle göra.

På 80-talet utmålades Japan som den stora konkurrenten till USA, skrevs massor om detta. Så är det inte längre även om Japan är ett rikt och välmående land.

Fed chefen Paul Volker chockhöjde räntorna, under Carters administration, och förändrade världen. En ny ekonomisk ordning infördes. Skapade dent stora skuldkrisen i u-länder och andra.

Nu är Kina USA:s huvudfiende, de har växt sig allt för starka globalt, de ska vingklippas. Vi får se hur det går.

Kina har funnits i årtusenden som rike. USA är ju nyfödd i jämförelse. Så vem har en historia av att klara ut det mesta? Jo Kina. Så jag vet vem jag tror tar hem detta. USA är ett naivt land som alltid handlar kortsiktigt. Kina är ju en diktatur så där kan man planera väldigt långsiktigt. I en demokrati som USA har man 4 års framförhållning på sin höjd innan nuvarande styre eventuellt byts ut. Det tror jag har rätt stor betydelse faktiskt.
Citera
2025-04-12, 11:14
Medlem
Kina har sagt länge att dom kommer invadera Taiwan. USA och Kina kommer sitta vid förhandlingsbordet när Kina tagit över Taiwan. Alla kommer va förlorare då. Kom ihåg var ni läste detta först!
Citera
2025-04-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Kommer nog krävas mycket mer innan det faktiskt blir någon som ser på konsekvenserna av kapitalism på riktigt. De flesta tror fortfarande att det går att göra kapitalism på ett bra sätt, snarare än att den är ett förgiftat äpple som system.

Jo kanske. Men man kan ju alltid hoppas. Att tro på ohämmad kapitalism är som att tro på evighetsmaskiner. Kapitalism är djävulen om man så vill.
Citera
2025-04-12, 11:20
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Kina har funnits i årtusenden som rike. USA är ju nyfödd i jämförelse. Så vem har en historia av att klara ut det mesta? Jo Kina. Så jag vet vem jag tror tar hem detta. USA är ett naivt land som alltid handlar kortsiktigt. Kina är ju en diktatur så där kan man planera väldigt långsiktigt. I en demokrati som USA har man 4 års framförhållning på sin höjd innan nuvarande styre eventuellt byts ut. Det tror jag har rätt stor betydelse faktiskt.

Nu har ju Kina gått isär och omformats ett antal gånger, men jag håller med om att det tänks mer på sikt där just nu åtminstone. Finns ju ingen anledning att oroa sig för att folket ska göra uppror när det finns en faktisk extern fascist som slänger tariffer på dem.
Citera
2025-04-12, 11:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Europa vinner på att USA och Kina träter.
Citera
2025-04-12, 11:29
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Korkat att bråka med sina långivare.

Rent historiskt när man är skyldig tusentals miljarder så brukar det på något underligt sätt mera vara långivarens problem än den som är skyldig. På den nivån så är det lite andra regler än för oss vanliga döda. Jag tror att Kinas andelar i Amerikanska papper är lika mycket en belastning för dom som ett verktyg som gagnar dem.
Citera
2025-04-12, 11:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Kina har sagt länge att dom kommer invadera Taiwan. USA och Kina kommer sitta vid förhandlingsbordet när Kina tagit över Taiwan. Alla kommer va förlorare då. Kom ihåg var ni läste detta först!
Vadå först? Folk har i årtionden påstått att Kina minsann mycket snart kommer invadera och ta över Taiwan. Konstigt att det inte redan hänt, kanske beror på att Taiwan är rustat till tänderna och jätteprojektet invasion av kineserna har bedömts vara högst riskabelt.
Citera
2025-04-12, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vadå först? Folk har i årtionden påstått att Kina minsann mycket snart kommer invadera och ta över Taiwan. Konstigt att det inte redan hänt, kanske beror på att Taiwan är rustat till tänderna och jätteprojektet invasion av kineserna har bedömts vara högst riskabelt.

Men nu har man kapaciteten, och viktigare, möjlighetsfönstret i den kalabalik som råder.
Citera
2025-04-12, 11:34
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Nja. EUs handel kommer tryta på många sätt, vi är kopplade till båda länderna ganska rejält. Vi kommer se både positiva och negativa konsekvenser. Mycket troligen kommer vi sälja mer matprodukter till Kina exempelvis, såsom vi ser med att Spanien nu gjort en ny deal för att sälja fläskprodukter dit. Det kommer betyda mer pengar för bönder etc, men dyrare matpriser här.
Citera
2025-04-12, 11:40
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Nej med nuvarande ordning så förlorar EU, alltid. En koloss på lerfötter som är ett hot mot dess egna befolkning på alla sätt. Kulturellt, trygghetsmässigt, etniskt, samt välståndsmässigt. Inte nog med att länderna inom EU är splittrade inom kort kommer dom flesta ländernas egna befolkningar att vara permanent splittrade, kulturellt och värderingsmässigt vilket omöjliggör politisk enighet som krävs för att möta framtidens utmaningar. Det är omöjligt för länder att nå några högre nivåer än vad vi redan haft under dessa förhållanden.
Citera
2025-04-12, 11:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Det här blir en spännande följetong kommande månader.
Vad tror Flashback - vem går vinnande ur striden. Och hur ser segern ut?

Kina så klart. Varför? Kina är en diktatur och kan pressa sitt folk. Skulle Trump pressa sitt folk, så måste han backa.

Trump är svag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in