2025-04-11, 21:05
Avslutad
Ser på grund av att jag inte har annat att göra Oddevold - Kalmar i Superettan, När detta skrivs så står det 1 - 2.

Det låter som om det är max 200 personer på läktarna, låt oss ta ett exempel att Oddevold skulle slå ut till exempel IFK Göteborg i ett kval till Allsvenskan. Vem skulle vinna på det?

På något vis så skulle jag kunna tänka mig en låst första liga, där de största lagen alltid är kvar oavsett placering, ingen åker ut. Som Allsvenskan är nu så skulle jag vilja minska ner den, ta bort lag som Värnamo, Degerfors som knappt har någon publik och värdelösa arenor.

Så 16 lag blir 14 eller kanske bara 12? Ha en Superliga som till exempel Amerikanska MLS.

Allsvenskan kan bli den nya Superettan, ge möjlighet för vinnaren en chans till Europaspel.

Jag tror att detta skulle göra Svensk fotboll jävligt mycket bättre, jag vet att detta är kontroversiellt så slå mig, men detta är vad jag tycker!
Citera
2025-04-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ser på grund av att jag inte har annat att göra Oddevold - Kalmar i Superettan, När detta skrivs så står det 1 - 2.

Det låter som om det är max 200 personer på läktarna, låt oss ta ett exempel att Oddevold skulle slå ut till exempel IFK Göteborg i ett kval till Allsvenskan. Vem skulle vinna på det?

På något vis så skulle jag kunna tänka mig en låst första liga, där de största lagen alltid är kvar oavsett placering, ingen åker ut. Som Allsvenskan är nu så skulle jag vilja minska ner den, ta bort lag som Värnamo, Degerfors som knappt har någon publik och värdelösa arenor.

Så 16 lag blir 14 eller kanske bara 12? Ha en Superliga som till exempel Amerikanska MLS.

Allsvenskan kan bli den nya Superettan, ge möjlighet för vinnaren en chans till Europaspel.

Jag tror att detta skulle göra Svensk fotboll jävligt mycket bättre, jag vet att detta är kontroversiellt så slå mig, men detta är vad jag tycker!

Oddevold-Kalmar var flyttad till Göteborg, så därför det bara var 400 pers där.

Och nej, det vore förödande för svensk fotboll om lag skulle tas ut till en stängd elitliga utifrån geografi och publiksiffror. Det sportsliga bör alltid prioriteras. Det plastiga amerikanska sportkonceptet fungerar i hjärndöda USA men skulle aldrig fungera i Sverige.
Citera
2025-04-11, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Oddevold-Kalmar var flyttad till Göteborg, så därför det bara var 400 pers där.

Och nej, det vore förödande för svensk fotboll om lag skulle tas ut till en stängd elitliga utifrån geografi och publiksiffror. Det sportsliga bör alltid prioriteras. Det plastiga amerikanska sportkonceptet fungerar i hjärndöda USA men skulle aldrig fungera i Sverige.
Ok visste inte att matchen var flyttad, men hur många fans har Oddevold en riktig hemma match i snitt? Jag anser fortfarande att ha en låst 1a liga, och ligan under får kriga om en Europaplats..

Vilket Allsvenskt lag vill åka till Värnamo borta till exempel, visst de större lagen har ju fler/Mer högljudda fans än hemma laget men på en tragiskt jävla arena, tror det är roligare för både åskådare och tv tittare att se Stockholmsderbyn, Göteborgsderbyn eller valfritt lag mot MFF
Citera
2025-04-11, 22:29
Medlem
Du måste se till helheten. Hela Sverige måste leva...
Stockholmsderbyn är roliga ett par gånger per år men om det vore varje helg så hade intresset avtagit. Du kan inte köra speedmetal hela tiden utan däremellan måste det finnas lugna harmoniska melodier. Sport med en stängd liga kan inte ens betraktas som sport längre. Det är en slags korruption av vidrigare sort.
Citera
2025-04-12, 04:21
Medlem
Stängd liga är helt jävla idiotiskt. Samma lag i all evighet. Streckstriden är ju oerhört spännande. Alla lag måste ha chansen att ta sig upp. Nån åker ner och får ta nya tag. Finns lag som har bra publiksiffror i ettan och de som har dåliga i allsvenskan. Med en stängd liga skulle intresset minska rejält sett över hela landet.
Citera
2025-04-12, 07:10
Medlem
Stängda ligor tillhör inte europas fotbollskultur och kommer bara göra mer skada än nytta. Kolla bara motståndet bland alla fans när storlagen planerade en stängd superliga istället för CL.
Citera
2025-04-12, 12:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
För det absolut viktigaste i sport är ju hur många som sitter på läktaren, inte resultaten på planen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in