2025-04-11, 18:51
  #85
Medlem
ElakBolls avatar
Åneeeej vad synd, nu kommer jag att ligga sömnlös inatt och ha "klimatångest", vilken osis.
Citera
2025-04-11, 18:52
  #86
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Och du bör läsa på mer historia om varför lantbruket ser ut som det gör idag så kanske det blir lite lättare att förstå när du ser en ny traktor åka runt på fälten.

Sen undrar jag vad det är du tycker att jag behöver veta om historien mera än det här:

Oxe ersätts med traktor, ersättas med skördmaskin, ersätts med.. ersätts med... etc etc..

Bönder under åren är dom som har suttit på det senaste när det kommer till teknologi.. Dom har till och med nightvision, rangefinders, thermal vision och drönare innan ens civila vet vad fan det är..

Du kan ju inte komma och påstå nu att de har det dåligt ställt eller att de behöver mera cash.
Citera
2025-04-11, 18:53
  #87
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Åneeeej vad synd, nu kommer jag att ligga sömnlös inatt och ha "klimatångest", vilken osis.

Jobbigt, visst?
Citera
2025-04-11, 18:54
  #88
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Sen undrar jag vad det är du tycker att jag behöver veta om historien mera än det här:

Oxe ersätts med traktor, ersättas med skördmaskin, ersätts med.. ersätts med... etc etc..

Bönder under åren är dom som har suttit på det senaste när det kommer till teknologi.. Dom har till och med nightvision, rangefinders, thermal vision och drönare innan ens civila vet vad fan det är..

Du kan ju inte komma och påstå nu att de har det dåligt ställt eller att de behöver mera cash.

Jag kommer ifrån en bondefamilj. Traktorer och tröskor, absolut. Men nightvision? Vilken planet bor du på? Fan ska man med nightvision till?
Citera
2025-04-11, 18:55
  #89
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag kommer ifrån en bondefamilj. Traktorer och tröskor, absolut. Men nightvision? Vilken planet bor du på? Fan ska man med nightvision till?

Sysslar inte bönder ofta med jakt med?

Poängen är, ni har cash... Och det är ingenting jag känner att man behöver ta ifrån er. Men det hade ju varit bra om bönder världen över hade brytt sig om naturen lite mera än vad dom i andra länder gör. Mat är bra, men det är syre också.
__________________
Senast redigerad av TedGaandie 2025-04-11 kl. 18:58.
Citera
2025-04-11, 18:57
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Kan någon förklara för mig hur man mäter hur mycket koldioxid man har i luften?
Infraröd ljusteknik står det på nätet.
Citera
2025-04-11, 18:59
  #91
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Sysslar inte bönder ofta med jakt med?

Vilken jägare har nightvision och drönare? Alla i min släkt av manligt kön sysslar med jakt. Ingen har någonsin använt vare sig nightvision eller drönare eller något du snackar om.

Älg/rådjurjakt = sitta i ett jakttorn med termos och frysa från 5-16.
Fågeljakt = bulvaner eller sitta och gömma sig någonstans där man hoppas att fågeln flyger nära(hagel har en räckvidd på max 30-35 meter)

Det är i sådanafall vildsvin man jagar under natten, men om du tror att svenska bönder eller jägare åker runt i en jeep med nightvision och pangar svin så har du kollat för mycket på amerikansk TV.
Citera
2025-04-11, 19:01
  #92
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Åneeeej vad synd, nu kommer jag att ligga sömnlös inatt och ha "klimatångest", vilken osis.

Att ta ifrån de unga framtidshoppet är ingen liten sak. Det är ett övergrepp. Det har skett på systematisk nivå, vilket är oförlåtligt. Jag tror inte världen varit så här i obalans sedan 1930-talet, då andra galna idéer var på modet, nu som då, identitetspolitik inräknat. Ett mentalsjukhus som ledde till en enorm urladdning människan aldrig tidigare skådat.

Låt oss hoppas att vi slipper detta denna gång och att istället för atombomben får vi den här nya fusionsenergin som kan lösa många av våra problem. Atombombens motsvarighet vi aldrig fick. Måhända 100 år för sent. Men bättre sent än aldrig.
Citera
2025-04-11, 19:02
  #93
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Finns viktigare saker att fokusera på nu. Global ekonomi står på spel. Folk kommer behöva gå från jobb. Vi är inne i ett handelskrig. Det kan leda till ett andra världskrig.

Klimatet får fan sitta på bänken till det är löst.
Vart fan har du legat och sovit? Andra världskriget var för länge sen.
Citera
2025-04-11, 19:02
  #94
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Vilken jägare har nightvision och drönare? Alla i min släkt av manligt kön sysslar med jakt. Ingen har någonsin använt vare sig nightvision eller drönare eller något du snackar om.

Poängen är att ni om några har råd med sånt. Jag vet också många som har sånt bara för skojs skull.

Rangefinders tex, använder ni för att mäta avstånd över fälten. Hur många civila har ens sånt?
Och drönare används nu för att bespruta skörder.. Sånt kommer vi se mera utav från och med nu. Det kan gå till jakt med, att driva djuren emot sig om man nu skulle vilja göra något sånt.
Citera
2025-04-11, 19:09
  #95
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Poängen är att ni om några har råd med sånt. Jag vet också många som har sånt bara för skojs skull.

Rangefinders tex, använder ni för att mäta avstånd över fälten. Hur många civila har ens sånt?
Och drönare används nu för att bespruta skörder.. Sånt kommer vi se mera utav från och med nu. Det kan gå till jakt med, att driva djuren emot sig om man nu skulle vilja göra något sånt.

Rangefinders kostat typ 500 spänn. Drönare används ej för att gödsla. Detta sker med traktorvariant.

Vad gäller jakt och besprutning så är detta kraftigt reglerat enligt lag i Sverige. Visst förekommer tjuvjakt, men det är långt ifrån normen och tveksamt att detta sker med dyr och avancerad utrustning. Möjligtvis om det finns aggressiv lo som slår boskap och man tröttnar. Men tveksamt då lo är lika mytomspunnen som din morsas oskuld.
Citera
2025-04-11, 19:21
  #96
Medlem
volvo 240s avatar
Bra det, vi ska vara glada att vi har uppvärmning istället för nedkylning. Då skulle livet inte bli lätt på norra halvklotet. Ut med mer koldioxid och fokusera på riktiga miljömål som upprensning av sakersom Pfas och andra miljögifter.

Det finns dessutom inte ens en liten chans att mänskligheten har noll netto utsläpp av den fina gasen koldioxid. Det är bara pie in the sky trams.

Drill baby drill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in