2025-04-02, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nej, tycker nog en bättre måttstock är vad du klarar av att springa milen på.
Med tanke på att bara ca 10 % av Sveriges 40-50 åringar överhuvudtaget KAN springa en mil så känns det som ett dåligt kriterium för folkhälsa hur snabb man är inom den subpopulationen?
Citera
2025-04-02, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Jag hör att du aldrig varit på crossfit...

Hur stor andel av den kvinnliga befolkning håller på med crossfit? 10-15%?
Citera
2025-04-02, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Är antalet armhävningar man bör klara av en rättvis måttstock för fysisk hälsa i olika åldrar?

Är det rimligt att äldre män och kvinnor förväntas klara minst 10 armhävningar, och speglar detta verkligen en rättvis bedömning av fysisk hälsa?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...710E&PC=EMMX01

Nej, det är inte så man mäter. Det finns mätningar som görs varje år och jag minns inte vilka saker man mäter men det är flera olika saker.
Citera
2025-04-02, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Hur stor andel av den kvinnliga befolkning håller på med crossfit? 10-15%?

Det talades om att 10% klarar att springa en mil i 40-50 års åldern (totalt sett ? eller om det var bara män som menades vet jag inte). Det tycker jag låter lite lågt. Att 10-15 % av kvinnorna håller på med cross fit - låter dock som en grov överskattning. 10-15 promille på sin höjd.
Citera
2025-04-02, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa
…fast det stora problemet är om man läser en sån undersökning och inte fattar vad som är skillnad mellan kausalitet och korrelation.
Friska människor kan även göra 30 armhävningar om de är 50 år. Ofriska människor kan göra två. Men det är inte armhävningarna i sig, utan förmågan att göra många armhävningar tyder på en hälsosammare livsstil.

Utan att träna på armhävningar så finns det nog inga 50åringar som klarar det i rad. Men är man frisk. och har som jag bra respons på styrketräning, så tränar man snabbt upp sig till att klara 30 armhävningar som man, kvinnor verkar ha mycket svårt för armhävningar generellt - svaga i överkropp, axlar, bröst etc. Pull ups är värre, iaf för undertecknad med 15kg för mycket barlast.
Citera
2025-04-02, 07:10
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa
Med tanke på att bara ca 10 % av Sveriges 40-50 åringar överhuvudtaget KAN springa en mil så känns det som ett dåligt kriterium för folkhälsa hur snabb man är inom den subpopulationen?

De kan väl gå lite då när de inte orkar springa längre, de orkar väl i princip alla. Men milen är väl en ganska bra måttstock kan jag tycka, och den kan väl alla mäta upp och kolla var de står sig mot andra. Visst, kommer naturligtvis bli pinsamt för en del starka tjockisar som glider omkring och tror att de är vältränade.
Citera
2025-04-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
De kan väl gå lite då när de inte orkar springa längre, de orkar väl i princip alla. Men milen är väl en ganska bra måttstock kan jag tycka, och den kan väl alla mäta upp och kolla var de står sig mot andra. Visst, kommer naturligtvis bli pinsamt för en del starka tjockisar som glider omkring och tror att de är vältränade.

Det brukar vara så att det man är bra på själv tycker man är relevant. Och absolut, kan du få alla att börja springa en mil då och då så absolut, jättebra. Jag skulle säga att min kompis som springer milen på 42 minuter är mer vältränad än mig som gör det på 59, men han kan antagligen också fortsätta att göra armhävningar långt efter att jag gett upp också. Fast snöret är jättelångt ner till de som uinte rör sig alls vilket är majoriteten.
Citera
2025-04-02, 07:29
Medlem
Man behöver läsa själva artikeln om studien för få kontext i det hela: https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2724778

Nu var armhävningar det instrumentet dom använde just i den här studien och dom tar upp för och nackdelar. Dels är nackdelen teknik och vana.

Det har gjorts andra studier om greppstyrka som pekar mot att ju starkare grepp desto mindre risk för åldersjukdomar.

Så det grundas i ju starkare och ju bättre prestation du har och viktigare med åldern, så minskar du risken för åldersjukdomar.

Har inget med att stirra sig blint på exakt hur många repetitioner armhävningar garanterar dig hälsa. En regelbundet tränande individ kommer att vara hälsosammare av flera faktorer än den som inte tränar helt enkelt.
Citera
2025-04-02, 07:29
Medlem
Just nu klarar jag 20st, kan säkert göra lite fler. Är över 40. Men jag är i dålig form men det kunde varit ännu värre så jag förstår varför folk som inte tränar klara av 20.
En gång i tiden så kunde jag göra 100 men jag gör aldrig några armhävningar nu och då gjorde jag hela tiden armhävningar.
Citera
2025-04-02, 07:30
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Skit i vilket, det är ändå din genetiska uppsättning som avgör vilka sjukdomar du kommer få och hur länge du lever. Man kan påverka ytterst lite genom livsstil.

Ja med dom generma du sitter med ser man hur attityden påverkar hur länge du kommer leva. Skylla ifrån sig gener måste väl betyda dålig lifeexpectancy för din familj, det e nog inte många som passerar 70 i din släkt va.
Citera
2025-04-02, 07:44
Medlem
Jag klarar alltifrån 5 till 50 beroende på variant och hur pass strikt man är i utförandet. Trams..
Citera
2025-04-02, 07:49
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Armhävningar är basic, man ska klara iaf 10 pull ups för att få kalla sig en man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in