2025-03-31, 12:42
Medlem
Hej
Jag vill ha en smart laddare till Laptopen.
Jag tänkte mig en smart kontakt typ Shelly Plug S Gen3 (eller tidigare version) som datorns laddare kopplas till.
Den styrs så att datorn när den har typ 15% av batteriet automatiskt skickar en signal på något sätt att slå på laddningen. När datorn är på 80% så slås laddningen av. Är det någon som har en bättre lösning/idé?
Alltså sätter man i sladden så fort man har möjlighet eller att den alltid är i när man är hemma.
Sedan skulle programmet i datorn även kunna ha funktioner som räknar ut att den ska ha 80% först klockan 07:00 när man behöver använda battrifunktionen. Men under natten låter batteriet ligga på den perfekta läget 50%.

Tack för en riktigt bra lösning. Hur Kan jag skriva ett sådant program eller vad kostar det att låta någon skriva ett sådant program?
Citera
2025-03-31, 12:53
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Vad är det för laptop? Dom flesta har något system för att förbättra livslängden på batteriet genom att styra hur mycket och när den laddas.

Lenovo har tex "Battery Conservation" i deras Vantage mjukvara. I Asus tror jag mjukvaran MyAsus. Det kan dock variera beroende på om det är en billig laptop eller en workstation laptop.
Citera
2025-03-31, 12:54
Medlem
Fast om du verkligen vill lösa det exakt som du skriver så kan man skripta det i Home Assistant.
Citera
2025-03-31, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Vad är det för laptop? Dom flesta har något system för att förbättra livslängden på batteriet genom att styra hur mycket och när den laddas.

Lenovo har tex "Battery Conservation" i deras Vantage mjukvara. I Asus tror jag mjukvaran MyAsus. Det kan dock variera beroende på om det är en billig laptop eller en workstation laptop.

Tack för svaret. Tyvärr hjälper det inte. Eftersom min Asus Zenbook UX305 inte stödjer myAsus. Men jag ska kolla den andra datorn jag vill ha det på.
Tack för idén med Home Assistant. Ska kolla hur jag gör där. Har hoppats på att det ska gå att skicka en länk som slår på och av Shelly pluggen. Nu märker man hur mycket lättare det är på en mobiltelefon än på en Windows dator.,
Citera
2025-03-31, 14:18
Medlem
Skumt att en Asus Zenbook inte har stöd, men kollade runt lite och den är inte med på deras lista över laptops med stöd.
https://www.asus.com/support/faq/1034022/

Men Home Assistant har iallafall något stöd för Shelly Plug S Gen3, så tillsammans med något typ Glances installerat på laptoppen så bör man kunna skripta exakt det du vill i HA.
Citera
2025-03-31, 14:45
Medlem
KlappMungons avatar
Är det verkligen värt besväret att krångla med detta?

Att batteriet försämras något av att ladda fullt stämmer säkert men är det verkligen så mycket att det har nån praktisk betydelse?

Är det en jättedyr laptop man vill köra i många år kan man ju alltid ge nån en slant för att byta batteriet.
Citera
2025-03-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Är det verkligen värt besväret att krångla med detta?

Att batteriet försämras något av att ladda fullt stämmer säkert men är det verkligen så mycket att det har nån praktisk betydelse?

Är det en jättedyr laptop man vill köra i många år kan man ju alltid ge nån en slant för att byta batteriet.

Det är definitivt värt besväret att sköta om batteriet. Precis som det är med en mobiltelefon. Flera vänner som saboterat flera datorer genom att både överladda dem och strunta i att ladda dem när batteriet är tokslut. Då har de heller inte haft något batteriskydd som moderna mobiltelefoner har. Även en enkel timer hjälper lite men en sådan här funktion hjälper mycket. Och ger kraft kvar till batteriet när man verkligen behöver det. Visst skulle man kunna försäkra sig om att det går lätt att byta batteri när det behövs i stället. Men detta ger även statistik vad den kostar att använda i form av elförbrukning och annan statistik.
Citera
2025-04-01, 05:50
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> PC: köpråd - tillbehör
/Moderator
Citera
2025-04-01, 14:54
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Det är definitivt värt besväret att sköta om batteriet. Precis som det är med en mobiltelefon. Flera vänner som saboterat flera datorer genom att både överladda dem och strunta i att ladda dem när batteriet är tokslut. Då har de heller inte haft något batteriskydd som moderna mobiltelefoner har. Även en enkel timer hjälper lite men en sådan här funktion hjälper mycket. Och ger kraft kvar till batteriet när man verkligen behöver det. Visst skulle man kunna försäkra sig om att det går lätt att byta batteri när det behövs i stället. Men detta ger även statistik vad den kostar att använda i form av elförbrukning och annan statistik.
Överladda batteriet, går det öht att göra det idag med ett modernt batteri med BMS?

Visst kan man hantera batteriet mer eller mindre bra, men det jag reagerar på när det gäller en stationär pryl som är inkopplad i väggen är varför ett batteri används alls. Tänker på det när det gäller min Nintendo Switch exempelvis. Den är alltid kopplad till TVn, men nu börjar batteriet bli dåligt så sättet jag har det kopplat har inte varit optimalt ur den synvinkeln.
Citera
2025-04-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Överladda batteriet, går det öht att göra det idag med ett modernt batteri med BMS?

Visst kan man hantera batteriet mer eller mindre bra, men det jag reagerar på när det gäller en stationär pryl som är inkopplad i väggen är varför ett batteri används alls. Tänker på det när det gäller min Nintendo Switch exempelvis. Den är alltid kopplad till TVn, men nu börjar batteriet bli dåligt så sättet jag har det kopplat har inte varit optimalt ur den synvinkeln.
Ja det går garanterat att förstöra ett batteri genom att ständigt ladda det. Möjligtvis med kombinationen att göra slut på batteriet och låta den vara tom under längre tid. Har man en dator där det går att ta loss batterier så rekommenderade jag alltid att laddade det till typ 60% och sedan ta bort det. Och bara sätta i det vid behov. Men en timer som automatiskt stänger av laddningen är guld värt!
Citera
2025-04-01, 15:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så om man behöver den och pluggar ur den när det ä 15% kvar, hur mycket kraft har du i batterier då?
Citera
2025-04-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ja det går garanterat att förstöra ett batteri genom att ständigt ladda det. Möjligtvis med kombinationen att göra slut på batteriet och låta den vara tom under längre tid. Har man en dator där det går att ta loss batterier så rekommenderade jag alltid att laddade det till typ 60% och sedan ta bort det. Och bara sätta i det vid behov. Men en timer som automatiskt stänger av laddningen är guld värt!

Det är ingen fara att ha en laptop konstant inkopplad till ström, problemet är om batteriet alltid är maxat. Just denna laptoppen jag skriver detta på har varit konstant inkopplad sedan 2019 och påslagen minst 12 timmar om dagen, dock är den inställd på att inte ladda till mer än max 60%. Kollar jag infon om batteriet så har det "Design capacity" på 57Wh, och just nu är "Full charge capacity" på 54.27Wh, och datorn är laddad till 57%.

"Total uptime: 931 days, 19 hours, 12 minutes"

Känns som obetydligt slitage på all den tiden, enligt mig.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2025-04-01 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in