• 1
  • 2
2025-03-16, 08:13
Medlem
Halloj.
Jag har en hydrofor, oklart från när. Vi köpte hus för ett antal år sedan och hydroforen står egentligen inte på ett lämpligt ställe och det är lite halv svårt att tömma den genom botten ventilen... Med det sagt, kan man tömma den genom att att stänga av pumpen till den egna brunnen. Öppna kranar på kallvatten och koppla på en kompressor och pumpa in luft?
nästa fråga blir då, är den tom när det slutar rinna ur kranarna?
Mvh
Citera
2025-03-16, 08:17
Medlem
Kan tillägga att mitt vattentryck är extremt ojämnt. När man öppnar en kran så är det bra tryck i en sek sen blir det sämre och sämre under 5 sek tills pumpen slår till. mätaren på hydroforen slår på pumpen på ca 2 bar och slår av pumpen på ca 5 ser det ut som när man tittar på mätaren medans kranen är öppen.
Under dom 5 sekunderna som det rinner innan pumpen startar så rinner det nästan ingenting sista sekunden.
Citera
2025-03-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlJahn
Kan tillägga att mitt vattentryck är extremt ojämnt. När man öppnar en kran så är det bra tryck i en sek sen blir det sämre och sämre under 5 sek tills pumpen slår till. mätaren på hydroforen slår på pumpen på ca 2 bar och slår av pumpen på ca 5 ser det ut som när man tittar på mätaren medans kranen är öppen.
Under dom 5 sekunderna som det rinner innan pumpen startar så rinner det nästan ingenting sista sekunden.
Fyll på luft i hydroforen!
Citera
2025-03-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigVitalis
Fyll på luft i hydroforen!
Till vilken bar?
Citera
2025-03-16, 10:53
Medlem
Du kan inte tömma den så men du kan fylla på luft så inte pumpen behöver gå lika ofta.

Du gör så här: stäng av pumpen och öppna kranar tills det slutar rinna. Nu borde trycket vara ca 1 bar. Stäng kranar och fyll på luft ungefär upp till önskat tryck, vilket brukar vara 3-4 bar. Sätt på pumpen igen.

Edit: du borde kunna justera pumpen också så den startar tidigare. 2 bar är kanske lite lågt och 5 bar lite högt kan jag tycka.
Senast redigerad av GrayPagan 2025-03-16 kl. 11:02.
Citera
2025-03-21, 23:26
Medlem
dkas avatar
Är väl enklare att bygga om bottenventilen så man kommer åt än att flytta hydroforen.

Angående luften.
Har du inte ett vattenståndsställ på hydroforen, så se till att skaffa.
Har du inte en luftpåfyllnadsnippel på hydroforen, så se till att skaffa.

Har du båda, så:

Stäng av pumpen
Töm ner hydroforen så vattennivån ligger på 2/3-delar på vattenståndsstället
Fyll på luft till 5 bar.

Har du ingen luftpåfyllnadsnippel behöver du fylla genom bottenventilen.

Har du endast en manometer monterad;
Töm hydroforen genom bottenventilen.
När det slutat rinna, koppla på kompressor och tryck i en bar luft.
Starta pumpen.

Och för att svara på din sista fråga, nej, den kommer inte vara tom. Det kommer stå en hel del vattenkvar i hydroforen.
Citera
2025-03-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dka
Är väl enklare att bygga om bottenventilen så man kommer åt än att flytta hydroforen.

Angående luften.
Har du inte ett vattenståndsställ på hydroforen, så se till att skaffa.
Har du inte en luftpåfyllnadsnippel på hydroforen, så se till att skaffa.

Har du båda, så:

Stäng av pumpen
Töm ner hydroforen så vattennivån ligger på 2/3-delar på vattenståndsstället
Fyll på luft till 5 bar.

Har du ingen luftpåfyllnadsnippel behöver du fylla genom bottenventilen.

Har du endast en manometer monterad;
Töm hydroforen genom bottenventilen.
När det slutat rinna, koppla på kompressor och tryck i en bar luft.
Starta pumpen.

Och för att svara på din sista fråga, nej, den kommer inte vara tom. Det kommer stå en hel del vattenkvar i hydroforen.

En hydrofor ska INTE fyllas med luft om det nu är en sån han har! Om han däremot har en hydropress så ska den fyllas med lite luft!
Citera
2025-03-28, 21:04
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
En hydrofor ska INTE fyllas med luft om det nu är en sån han har! Om han däremot har en hydropress så ska den fyllas med lite luft!

Uttala dig inte när du inte har den blekaste om vad du pratar om.

En hydrofor ska vara fylld med 1/3-del luft vid pumpens frånslagstryck.
En hydropress ska ha ett förtryck på 0,2-0,3 bar under pumpens tillslagstryck.
Citera
2025-03-29, 11:06
Medlem
Citat:
Uttala dig inte när du inte har den blekaste om vad du pratar om.

En hydrofor ska vara fylld med 1/3-del luft vid pumpens frånslagstryck.
En hydropress ska ha ett förtryck på 0,2-0,3 bar under pumpens tillslagstryck.

Ok du kanske inte förstår hur en hydrofor fungerar eller så förstår du inte vad jag menar. Naturligtvis ska det vara luft i en hydrofor MEN den ska inte fyllas med luft med hjälp av en kompressor, därför sitter det ingen nippel att fylla luft i på en hydrofor så som det gör på en hydropress. En hydropress har en gummiblåsa invändigt, en hydrofor har det inte! Jag jobbar med detta så vill du att jag ska förklara vidare hur det fungerar så säg till annars kan du googla lite själv så fattar du skillnaden!
Citera
2025-03-30, 23:13
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ok du kanske inte förstår hur en hydrofor fungerar eller så förstår du inte vad jag menar. Naturligtvis ska det vara luft i en hydrofor MEN den ska inte fyllas med luft med hjälp av en kompressor, därför sitter det ingen nippel att fylla luft i på en hydrofor så som det gör på en hydropress. En hydropress har en gummiblåsa invändigt, en hydrofor har det inte! Jag jobbar med detta så vill du att jag ska förklara vidare hur det fungerar så säg till annars kan du googla lite själv så fattar du skillnaden!

Jag jobbar också med det.

Om du påstår att en hydrofor inte ska fyllas på med luft med en kompressor, så tycker jag synd om dina kunder.

För att hjälpa dig ytterligare

https://eget-vatten.se/storage/image...r2-600x352.jpg

Där är en bild på en hydrofor.
Som du ser på toppen sitter där en luftpåfyllningsnippel.
Till den kopplar man kompressor för att fyllt på luft.
Citera
2025-03-31, 09:09
Medlem
Citat:
Jag jobbar också med det.

Om du påstår att en hydrofor inte ska fyllas på med luft med en kompressor, så tycker jag synd om dina kunder.

För att hjälpa dig ytterligare

https://eget-vatten.se/storage/image...r2-600x352.jpg

Där är en bild på en hydrofor.
Som du ser på toppen sitter där en luftpåfyllningsnippel.
Till den kopplar man kompressor för att fyllt på luft.

Men lilla gubben läs på lite!😁
Citera
2025-03-31, 22:00
Medlem
dkas avatar
Citat:
Men lilla gubben läs på lite!😁

Behövs inget geni för att se att du inte har den blekaste om vad du pratar om.
Eftersom du inte inser hur du fel du har till och med efter tillrättavisningar, så kommer jag inte svara på fler av dina kommentarer i denna tråden.

@OP
Du gör klart som du vill. Men följer du Manteufels råd om att inte trycka in luft i en hydrofor så kommer pumpen starta så fort du tar ett glas vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in