2025-03-29, 14:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Behöver en dammblåsarmojäng för att bla blåsa rent datorn men verkar finnas en djävla massa skit på marknaden ena värre än andra kollar man på bla amazon så är det 120000rpm här, 150000rpm där, 180000 nånstans poppar +200000rpm upp...bara en tidsfråga innan man ser nåt ljug om +300000rpm...och där va den, på aliexpress finns det +300000rpm fläktar

Försökt titta lite på tester på youtube men kammat noll för de som får bra betyg finns inte kvar på marknaden :/ vad ska man titta på om man vill ha nåt vettigt? och finns det nåt som inte kostar skjortan?
/A.A
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-03-29 kl. 15:01.
Citera
2025-03-29, 15:20
Medlem
Sereenas avatar
Jag har kollat på diverse varianter, och slutar alltid med att jag köper en burk tryckluft istället.
Citera
2025-03-29, 15:45
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
vad ska man titta på om man vill ha nåt vettigt?
Du kan jämföra prestanda och omdömen t ex här, om du inte är främmande för att köpa från kinashoppar. Har själv en i ca 250-kronorsklassen som till fullo har ersatt tryckluft på burk numera när jag blåser rent datorer, dammsugarfilter etc.
Citera
2025-03-29, 16:18
Medlem
Ichwills avatar
Luft på burk, funkar superbra.
Citera
2025-03-29, 16:28
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Behöver en dammblåsarmojäng för att bla blåsa rent datorn men verkar finnas en djävla massa skit på marknaden ena värre än andra kollar man på bla amazon så är det 120000rpm här, 150000rpm där, 180000 nånstans poppar +200000rpm upp...bara en tidsfråga innan man ser nåt ljug om +300000rpm...och där va den, på aliexpress finns det +300000rpm fläktar

Försökt titta lite på tester på youtube men kammat noll för de som får bra betyg finns inte kvar på marknaden :/ vad ska man titta på om man vill ha nåt vettigt? och finns det nåt som inte kostar skjortan?
/A.A

vad är det för fel på en vanlig kompressor och en blåspistol ?
Denna utrustning går dessutom att använda till alla möjliga andra grejer som att pumpa cyklar, bilar, fotbollar samt blåsa rent och torrt på alla upptänklig utrustning.
Citera
2025-03-30, 11:19
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Denna utrustning går dessutom att använda till alla möjliga andra grejer som att pumpa cyklar, bilar, fotbollar samt blåsa rent och torrt på alla upptänklig utrustning.
Så var min tanke från början och en kompressor alternativt en luftmadrasspump var det jag förr använde för att blåsa rent.

Men så kom Techmoan med denna video, PCB DUST-OFF Ryobi mini compressor vs Compu-Cleaner Xpert
https://www.youtube.com/watch?v=qvBgC44zhdI

Jag köpte mig en Compu-Cleaner Xpert och kompressorn står numera i källaren.
Citera
2025-03-30, 15:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hemelektronik, ljud och bild
/Moderator
Citera
2025-03-30, 15:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
för stor för tung för otymplig för dyr etc
Citera
2025-03-30, 15:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Luft på burk, funkar superbra.
utöver extremt brandfarlig och ventilationskrav så tar dom slut för snabbt.
Citera
2025-03-30, 16:17
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
utöver extremt brandfarlig och ventilationskrav så tar dom slut för snabbt.
Ok, jag är nöjd med mina burkar.
Citera
2025-03-30, 18:40
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag köpte mig en Compu-Cleaner Xpert...
Tack för tipset, det verkar vara just den jag behöver. Det blir ett besök hos Clas Olsson imorgon!
Citera
2025-04-14, 12:29
Medlem
Köpte denna: Plexgear CC1000 Kombinerad Luftdammare och luftpump på Kjell kompani för 500. Men tryckluft har bättre drag. Så rekommenderas inte riktigt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in