2025-03-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Vad händer om jag fyller i avdrag från resor till och från arbete, ock SKV inte håller med om min eventuella skönmålning av tidsvinsten?
Risk för skattetillägg på 40% av skatten du skulle sluppit om du fått igenom avdraget.
Citera
2025-03-18, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nej.Ska du göra avdrag för resor till och från jobbet så får du tillbaka först i juni månad. Är dom som inte har några avdrag och inte gör några ändringar på deklarationen som får pengarna tidigare.
Precis. Men om jag inte gör några ändringar, får pengarna i april, och därefter registrera ändringen, så borde det ju funka?
Citera
2025-03-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Jag laddade ner deklarationen och laddade upp den till chatgpt. mellan 10000 och 12000. vi få se om det stämmer

Super-Smart ska jag också göra.

Allting verkar helt random, ena året får jag 10k & andra ska jag betala in 14 k. Inga större skillnader i mitt arbetsliv.

Får 7 k i år. Går direkt till nordnet.
Senast redigerad av SamDumpty 2025-03-24 kl. 18:39.
Citera
2025-03-24, 18:36
Medlem
Dp
Citera
2025-03-28, 15:03
Medlem
Varför får man ens tillbaka pengar?
Jag har fått pengar från försäkringskassan sedan våren 2024 och den summa dom skrev jag skulle få varje månad har jag ju också fått varken mer eller mindre.

Så hur fan kan jag få tillbaka 8 tusen nu på skatten?
Jag hade ju självklart märkt det om dom betalat mig 10k per månad istället för 11, men nu har det ju inte varit så men ändå anser dom att jag betalat för mycket i skatt förra året?
Citera
2025-03-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Super-Smart ska jag också göra.

Allting verkar helt random, ena året får jag 10k & andra ska jag betala in 14 k. Inga större skillnader i mitt arbetsliv.

Får 7 k i år. Går direkt till nordnet.

fuck det stämde inte jag fick 6000 hehe
Citera
2025-03-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Varför får man ens tillbaka pengar?
Jag har fått pengar från försäkringskassan sedan våren 2024 och den summa dom skrev jag skulle få varje månad har jag ju också fått varken mer eller mindre.

Så hur fan kan jag få tillbaka 8 tusen nu på skatten?
Jag hade ju självklart märkt det om dom betalat mig 10k per månad istället för 11, men nu har det ju inte varit så men ändå anser dom att jag betalat för mycket i skatt förra året?

När man drar skatten på "lönen" så tas inte hänsyn till dina lånekostnader och den ränta som du betalar för att ha lånat pengar. Det kan man själv justera hos skatteverket, men många låter bli för det är ändå lite trevligt att få skatteåterbäring och kunna lyxa sig lite en månad.

Likaså om du sparar i aktier och har mycket sparkapital och får in ränteinkomster, så kommer du att få betala in pengar till skatteverket för du måste betala skatt på dina kapitalinkomster.
Citera
2025-03-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När man drar skatten på "lönen" så tas inte hänsyn till dina lånekostnader och den ränta som du betalar för att ha lånat pengar. Det kan man själv justera hos skatteverket, men många låter bli för det är ändå lite trevligt att få skatteåterbäring och kunna lyxa sig lite en månad.

Likaså om du sparar i aktier och har mycket sparkapital och får in ränteinkomster, så kommer du att få betala in pengar till skatteverket för du måste betala skatt på dina kapitalinkomster.

Jag har varken aktier eller lån.
Citera
2025-03-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag har varken aktier eller lån.

Då gissar jag att du hade någon form av inkomst under tidig vår 2024, därefter lägre inkomst. Då blir det effekten att du betalade för mycket skatt i början av år 2024 och får tillbaka den.
Citera
2025-03-29, 21:21
Medlem
Sista dagen att betala in för att slippa betala ränta ?
Citera
2025-03-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Sista dagen att betala in för att slippa betala ränta ?

12 februari om du har 30 000 eller mer i underskott, annars 5 maj..eller ja, pengarna ska vara bokförda dessa datum så sista dagen att betala in är 1-2 bankdagar innan.
Citera
2025-03-29, 22:41
Moderator
OceanDeeps avatar
5 lax
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in