2025-01-16, 20:18
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Man kan ha lite kul med pioneer djs 1000ing b la, men copy pastea på nå daw eller köra live på standalone (med inspelningsmöjligheter) är olika, en kombo däremot kanske?

Varför vinyl? Känslan? Finns vinyl/scratchmöjligheter på en cd/mp3/usb typ en cdj 2000 alt nexus oxå, kan finnas till bra pris samt skottsäkra. Körde sj ett par technics 1200or för 15-20 år sen ish, kul men... Ja...

Finns en uppsjö med saker, möjligheter samt kostnader för detta, men kul att intresset lever vidare iaf
Citera
2025-01-16, 20:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Mina intentioner är inte att släppa någon musik, jag tycker bara processen ser skön ut Bra sätt att upptäcka ny musik också, om man hela tiden är på jakt efter slingor att sampla.

Tack för bra svar! Vad är en DAW? Snubben i klippet har alltså inget annat än bara sin dator? Man kanske ska börja där?

Låter ju klockrent! Då börjar man alltså med bara den mjukvaran, och sen om man vill utveckla med en sån där AKAI mini så slipper man lära sig någon ny mjukvara?

Hur skiljer sig ableton från de som tagits upp i föregående svar? Eller är det mer så att man bara ska välja ett program och att det spelar mindre roll vilket man faktiskt väljer?

Jag själv gillar Ableton Live bäst och använder den. Men den kan nog vara ganska komplicerad för en beginner. Om du har lätt för att lära dig och tålamod så visst, kör på.

Men jag vet att många som sitter och pillar med hip hop och beat making av någon anledning sitter med Reason. Det är ett väldigt bra program och många professionella musiker använder det. Jag har suttit med det lite grann för massa år sen. Jag tror det skulle vara lite lättare för dig att starta med.

Sök på någon tutorial för att komma igång och använda programmet och sen söker du på videos där folk samplar. Du kan ju sampla från Youtube eller Spotify eller vad som helst på datorn. Sen börjar du sätta ihop låtar och följer hur de gör på Youtube. Lägg till olika effekter som finns i Reason och så vidare.

DAW = Digital audio workstation. Helt enkelt ett program på datorn som man gör musik med.
Citera
2025-01-16, 22:45
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jag har alltså ingen aning om något kring detta. Jag har sett två youtubeklipp och i det ena använde snubben en LP spelare.
Det är inget fel med att använda vinylskivor. Det låter lite hipster-kreddigt att leta slingor på gamla vinylskivor som folk antagligen glömt bort. Men det har inget med själva tekniken att sampla att göra. Så länge du kan få in ljudet på datorn kan du ju spela in (sampla) ljudet. Oavsett om det är en LP-spelare, kassettspelare, Youtube eller Spotify.

Eftersom, i princip, all musik finns på Spotify eller Youtube ville jag bara inflika att det förmodligen är väldigt mycket billigare att hitta slingor och material att sampla där än att skaffa en vinylspelare.
Citera
2025-02-05, 11:42
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
1. Du kan inte göra musik genom att använda samplingar och sen släppa musiken utan att få den clearad (vilket du inte får som noob).
2. Du kan inte använda AI för att göra musik och sen släppa musiken.

Du blir copyright-claimad i båda fallen.
Jaha du menar att man ska bli stämd, för att man tjänar så fruktansvärt mycket på verket man skapat med samplingarna?

Man kan sampla hur jävla mycket som helst och släppa på Spotify. Självklart ber man inte om lov, det som kan hända att man inte kan tjäna några som helst pengar på verket, det är när man gör det nån bryr sig.
Citera
2025-02-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
1. Du kan inte göra musik genom att använda samplingar och sen släppa musiken utan att få den clearad (vilket du inte får som noob).
2. Du kan inte använda AI för att göra musik och sen släppa musiken.

Du blir copyright-claimad i båda fallen.
Du kan visst göra musik på samples utan clearing, så länge du inte tjänar pengar eller använder det i markföringssyfte så bryr sig ingen.
Det värsta som kan hända är du måste ta ner musiken från youtube eller dylikt.
Citera
2025-02-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skippa det där nya som folk börjat hypa med hårdvara. Du kan göra detta mycket enklare och miljontals mer saker med en DAW som du har på datorn.

Går att finna gratis på internets mörkare hörnen.

Kolla efter:

• Fl studio
  • Ableton Live
  • Reason
  • Cubase

För just den musiken så har jag noterat att Reason är populärt. Går som sagt att finna "gratis" i mörka gränder på internet. Om du sen gillar det så köper man ju såklart om man är seriös.

https://www.youtube.com/watch?v=ZV6s2bqVgu0

Anledningen folk återigen har börjat använda hårdvara är inte konstigt.
Att göra musik med hårdvara är inte alls samma process som DAWs.
Att sitta vid en datorskärm med en mus är absolut praktiskt och billigt, med det finns lite till ingen inspiration i den processen.

Det är som att jämföra att spela ett konkret instrument med att rita in MIDI-noter i Ableton t.ex.
Du kan ju få i princip samma resultat för ett billigare pris, men du tappar inspiration, improvisation och känslan av hårdvara.

Till TS:
Jag skulle börja med en valfri DAW. Välj nån som är populär och skön för ögonen.

En midi kontroller för Pads och möjligtvis ett klaviatur med MIDI funktion.
(Pads för att choppa samples och banka trummor, klaviatur för basgångar och melodier/ackord.)

Ett externt ljudkort. Ljudkortet är väldigt viktigt när du spela live, då fördröjningen från när du trycker på kontrollern till att ljudet uppstår från datorn blir flera sekunder utan ljudkort.'

Om du vill börja med Ableton Live så kan jag hjälpa dig personligen via typ skype eller nåt. Jag har funderat ett tag på börja lära ut grunderna av programmet som ett extrajobb men jag vill testa först.

Jag har använt Ableton sedan 2013 och gjort många beats från samples.
(Jag har dessutom en crackad version ifall du vill testa innan du köper det.)

Skicka PM om du vill veta hur jag brukar göra!
Citera
2025-02-27, 13:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunkenWasHere
Du kan visst göra musik på samples utan clearing, så länge du inte tjänar pengar eller använder det i markföringssyfte så bryr sig ingen.

Jag tror du måste anmäla att du samplat den oavsett och meddela copyrightinnehavaren att du ger ut den under en ickemonetär licens så att de vet om att du gjort det.
Citera
2025-02-27, 14:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunkenWasHere
Anledningen folk återigen har börjat använda hårdvara är inte konstigt.
Att göra musik med hårdvara är inte alls samma process som DAWs.
Att sitta vid en datorskärm med en mus är absolut praktiskt och billigt, med det finns lite till ingen inspiration i den processen.

Det är som att jämföra att spela ett konkret instrument med att rita in MIDI-noter i Ableton t.ex.
Du kan ju få i princip samma resultat för ett billigare pris, men du tappar inspiration, improvisation och känslan av hårdvara.

Till TS:
Jag skulle börja med en valfri DAW. Välj nån som är populär och skön för ögonen.

En midi kontroller för Pads och möjligtvis ett klaviatur med MIDI funktion.
(Pads för att choppa samples och banka trummor, klaviatur för basgångar och melodier/ackord.)

Ett externt ljudkort. Ljudkortet är väldigt viktigt när du spela live, då fördröjningen från när du trycker på kontrollern till att ljudet uppstår från datorn blir flera sekunder utan ljudkort.'

Om du vill börja med Ableton Live så kan jag hjälpa dig personligen via typ skype eller nåt. Jag har funderat ett tag på börja lära ut grunderna av programmet som ett extrajobb men jag vill testa först.

Jag har använt Ableton sedan 2013 och gjort många beats från samples.
(Jag har dessutom en crackad version ifall du vill testa innan du köper det.)

Skicka PM om du vill veta hur jag brukar göra!

Hur använder du MIDI? Om man har ett ljudkort i datorn (default) som har MIDI (vilket är mycket ovanligt) så finns det ingen sån latens som du pratar om. Däremot så kör väl de flesta med spelklaviatur som går via USB. Inte ens då har du någon latens att tala om när man använder det vanliga ljudkortet. Om man inte sitter med en 20 år gammel burk då eller nåt sånt.

Givetvis så kör den seriöse med ett klaviatur. Ibland köper man ett som har inbyggda pads och några kontroller. Eller så köper man ett lite billigare och så använder man tangenterna för det. Jag som pysslat med detta länge brukar köra tangenterna för trummor även när jag har pads på klaviaturen.

Fast just trummor gör man till 99% i DAWen direkt av förklarliga skäl.

Men det var ett snyggt erbjudande till TS du gav. Det borde TS nappa på och komma igång med Ableton, vilket jag själv kör nästan uteslutandes med nu.
Citera
2025-02-27, 16:36
Avslutad
Själv använder jag FL Studio, externt ljudkort och usb-klaviatur från (Nektar). Det har pads men jag använder dom nästan aldrig ändå. Tangenterna duger fint att använda på samma sätt som en mpc. Det är möjligt att man får bättre swing med padsen men för mig spelar det ingen roll då jag ändå går in och pillar med midi notes i efterhand på allt jag gör.

Sen vet jag inte vad det är för typ av musik du vill försöka skapa. Är det klassisk Boom Bap så är det inte bara att sampla rätt grejer. Det är livsviktigt att det du samplar från början har bra kvalitet. Visst kan du få till prylar genom att dra ner låtar från Youtube och liknande ställen, men med tiden kommer du inse vikten av att det du samplar har bra ljudkvalitet, det gör extremt mycket.

Sen är det inte bara att cutta samples och tro att det räcker med att slänga lite kickar, snares och hihats över och så är allt klart. Equalizer är din bäste vän, så jag rekommenderar dig att sätta dig in i hur en sån fungerar.

Men alla är vi nybörjare och man ska inte låta sånt avskräcka en, det är bara att tuta och köra och så kommer resten av kunskapen vartefter man blir medveten om att man behöver den.

TS är alltid välkommen att skriva PM om det är något du undrar över. Är själv långt ifrån en expert, men har jobbat med samplebaserade beats under ganska lång tid.

Börja i lugn och ro med att sno det du vill sampla från exempelvis youtube och bygg beats av det. Ljudkvalle är inte livsviktigt om du ska lära dig från början, men när du fått grepp om det så finns det bättre ställen att hitta oldies med bra kvalite på.
Senast redigerad av RollonHomie 2025-02-27 kl. 16:42.
Citera
2025-03-25, 15:11
Medlem
Bassplays avatar
Varför måste du ha hårdvaru sampler?

Skaffa en daw så kan du sampla på den.

Nästan alla fixar en piratvägen först , och köper en licens om man fastnar för det.

Ha så kult!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in