Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Skippa det där nya som folk börjat hypa med hårdvara. Du kan göra detta mycket enklare och miljontals mer saker med en DAW som du har på datorn.
Går att finna gratis på internets mörkare hörnen.
Kolla efter:
- Fl studio
- Ableton Live
- Reason
- Cubase
För just den musiken så har jag noterat att Reason är populärt. Går som sagt att finna "gratis" i mörka gränder på internet. Om du sen gillar det så köper man ju såklart om man är seriös.
https://www.youtube.com/watch?v=ZV6s2bqVgu0
Anledningen folk återigen har börjat använda hårdvara är inte konstigt.
Att göra musik med hårdvara är inte alls samma process som DAWs.
Att sitta vid en datorskärm med en mus är absolut praktiskt och billigt, med det finns lite till ingen inspiration i den processen.
Det är som att jämföra att spela ett konkret instrument med att rita in MIDI-noter i Ableton t.ex.
Du kan ju få i princip samma resultat för ett billigare pris, men du tappar inspiration, improvisation och känslan av hårdvara.
Till TS:
Jag skulle börja med en valfri DAW. Välj nån som är populär och skön för ögonen.
En midi kontroller för Pads och möjligtvis ett klaviatur med MIDI funktion.
(Pads för att choppa samples och banka trummor, klaviatur för basgångar och melodier/ackord.)
Ett externt ljudkort. Ljudkortet är väldigt viktigt när du spela live, då fördröjningen från när du trycker på kontrollern till att ljudet uppstår från datorn blir flera sekunder utan ljudkort.'
Om du vill börja med Ableton Live så kan jag hjälpa dig personligen via typ skype eller nåt. Jag har funderat ett tag på börja lära ut grunderna av programmet som ett extrajobb men jag vill testa först.
Jag har använt Ableton sedan 2013 och gjort många beats från samples.
(Jag har dessutom en crackad version ifall du vill testa innan du köper det.)
Skicka PM om du vill veta hur jag brukar göra!