2024-09-11, 00:20
Medlem
Bank=id är idag Sveriges i särklas största risk och single point of failure.. Allt snack om löjligt små risker som vi lägger "miljarder" på för att stärka vår nationella säkerhet, känns bissart när vi låser in oss mer och mer i bankid fur alles...

Ett centraliserad system är sjukt osunt och att göra landet totalberoende av ett it-system är faktiskt tjänstefel av Staten, banker och samhällets funktioner.
Citera
2024-09-19, 14:34
Medlem
Mittpunkts avatar
När man väljer att verifiera sig med bank-id på siter. Kan siten i sig då se hela ens personnummer inklusive de fyra sista eller blir ens personnummer ”kodat” till mottagaren?
Citera
2024-09-19, 14:39
Medlem
olasvenssons avatar
Skaffa pas och/eller id. Sedan skannar du dessa. Antingen båda eller en.
Citera
2024-11-13, 18:05
Medlem
Sverige är en del av eu. I Sverige bor väldigt många från andra medlemsländer. Det fungerar utmärkt för svenskar med mobilt bank id. Men inte så vidare för andra
Citera
2025-01-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag har Nordea men att behöva byta bank för en löjlig petitess med överdriven "säkerhet"... Detta handlar inte heller bara om mig men alla som får stora problem pga denna korkade "säkerhetslösning" när det i många fall inte finns en enkel väg för kunden runt det.
Det finns många orsaker att byta ut Nordea. Jämför fler banker så får du fler orsaker till att byta
Citera
2025-03-24, 13:18
Medlem
searchfunctions avatar
Vad i helvete.
Har en telefon som snart blir för gammal för att stöjda Mobilt BankID. Så jag tänkte kontakta banken via deras online chatt och fråga om alternativ. Där skriver jag att min mobil snart är för gammal och undrar om alternativ som finns för att identifiera sig när man gör internetbetalningar.
De svarar "kontakta våran digitala support [nummer]" och lämnar chatten.
Okej, jag ringer. Det är 38 i kö.
Försökte få konakt via chatten igen men det går inte, är som att jag blivit black-listad.

Nu säger den automatiska telefonprataren att frågor kan ställas på deras chatt på internetbanken.

Okej, nu har jag pratat med dem. helvete vilken dålig kommunikation det är.
Jag säger SPECIFIKT att min mobil snart inte stödjer MobiltBankID och undrar vilka alternativ som finns för att identifiera sig vid internetköp.
De svarar då - att det inte finns alternativ.
Men om jag frågar SPECIFIKT om BankID på Fil, då säger de "ja, det finns ju och det kan man använda".
?????????

Så nu vänder jag mig till Flashbacks expertis för hjälp med betalningar...
Jag använder betalkort för att betala över internet. Hittills har jag bara använt Mobilt BankID.
Går det att använda BankID på Fil för att identifiera sig? Någon som gör det, är det smidigt?
Tacksam för svar..
Citera
2025-03-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Vad i helvete.
Har en telefon som snart blir för gammal för att stöjda Mobilt BankID. Så jag tänkte kontakta banken via deras online chatt och fråga om alternativ. Där skriver jag att min mobil snart är för gammal och undrar om alternativ som finns för att identifiera sig när man gör internetbetalningar.
De svarar "kontakta våran digitala support [nummer]" och lämnar chatten.
Okej, jag ringer. Det är 38 i kö.
Försökte få konakt via chatten igen men det går inte, är som att jag blivit black-listad.

Nu säger den automatiska telefonprataren att frågor kan ställas på deras chatt på internetbanken.

Okej, nu har jag pratat med dem. helvete vilken dålig kommunikation det är.
Jag säger SPECIFIKT att min mobil snart inte stödjer MobiltBankID och undrar vilka alternativ som finns för att identifiera sig vid internetköp.
De svarar då - att det inte finns alternativ.
Men om jag frågar SPECIFIKT om BankID på Fil, då säger de "ja, det finns ju och det kan man använda".
?????????

Jag använder betalkort för att betala över internet. Hittills har jag bara använt Mobilt BankID.
Går det att använda BankID på Fil för att identifiera sig? Någon som gör det, är det smidigt?
Tacksam för svar..
Köp en ny telefon, ta den på några avbetalningar om du inte har råd att lägga upp hela summan.
Citera
2025-03-24, 13:26
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Köp en ny telefon, ta den på några avbetalningar om du inte har råd att lägga upp hela summan.
Nej, det vill jag inte. Det är specifikt detta jag inte vill. Det är inte bara priset, utan även storleken på dem.
Vill inte ha ny telefon.
Men tack för förslaget, jag förstår att du menar väl.
Citera
2025-03-24, 13:50
Medlem
Citat:
Nej, det vill jag inte. Det är specifikt detta jag inte vill. Det är inte bara priset, utan även storleken på dem.
Vill inte ha ny telefon.
Men tack för förslaget, jag förstår att du menar väl.
En telefon håller inte i evighet. Det som du riskerar med att använda andra sätt att logga in på din bank är din säkerhet på nätet. Att bli kapad eller få kontot tömt är vad du får riskera. Det är just därför Bank-ID uppgraderas och hänger inte din telefon med så blir det konsekvenser.
Citera
2025-03-24, 13:56
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
En telefon håller inte i evighet. Det som du riskerar med att använda andra sätt att logga in på din bank är din säkerhet på nätet. Att bli kapad eller få kontot tömt är vad du får riskera. Det är just därför Bank-ID uppgraderas och hänger inte din telefon med så blir det konsekvenser.
Ja, att logga in på min bank använder jag bankdosan till, inte mobilen.

Vid betalning över internet med kort så kommer det ibland upp att man ska identifiera sig. Det har jag då hittills gjort med Mobilt BankID. BankID på Fil borde väl vara lika säkert om det fungerar så. Men jag har aldrig sett något alternativ för att identifiera sig med BankID på Fil.
Citera
2025-03-24, 14:09
Avstängd
Citat:
....

Tacksam för svar..

Du krånglar till det helt i onödan. Varför skulle det inte gå att använda BankID på fil menar du?
Citera
2025-03-24, 14:13
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du krånglar till det helt i onödan. Varför skulle det inte gå att använda BankID på fil menar du?
Jag vet inte, har aldrig använt det. När det dyker upp att man ska identifiera sig så har jag endast sett för Mobilt BankID, aldrig sett något alternativ att använda BankID på fil.
jag kanske missförstår något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in