2025-03-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Fel. Rektorer är svaga och numera agerar många idiotiska föräldrar som några jävla konsumenter. Snorungarna som vill hålla på att skärmtida kommer givetvis söka sig till skolor där rektorn är liberal.
Väldigt överdrivet att det skulle gälla alla Sveriges skolor. Vi har en klassisk konservativ tant som står för ordning och reda. Eleverna har både stor respekt och förtroende för henne.
Citera
2025-03-16, 19:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Väldigt överdrivet att det skulle gälla alla Sveriges skolor. Vi har en klassisk konservativ tant som står för ordning och reda. Eleverna har både stor respekt och förtroende för henne.
Och då förutsätter jag att barnen inte få har mobiler i skolan?
Citera
2025-03-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Om lärare och rektor vågade styra upp vad som gäller på sin skola bh är behövs ju inte fler lagar. Alla har ju sina egna problem och på många ställen krånglar det bara till saker utan att det ger något.

Nej, det behövs inte fler befogenheter i skolan. Skollagen ger lärarna de befogenheter som behövs. Problemet ligger inte i befogenheter, utan i ett större problem som skolministern vill ducka inför.

I och med att skolministerns parti anno 1981 och 1994 införde lika skolpeng för skolpliktiga elever oavsett skolhuvudman samt senare fritt skolval mellan kommungränserna bildades det en skolmarknad med ett fast pristak. Alla skolor, oavsett skolhuvudman är nu insyltade i denna marknad, där de slåss om eleverna och föräldrarnas nöjdhetsfaktor.Skolhuvudmännen vill givetvis blidka föräldrar och elever, vilket resulterar i att skolledningarna stiftar egna policys som gagnar föräldrarnas intressen. Resultatet av det hela har nu blivit att lärarnas lojalitetsplikt står i extrem kollision med både grundlagar och styrlagar. Fastän skollagen stadgar att lärarna har befogenheter och dessutom ansvarsområden som rektorerna eller huvudmännen inte får bestämma över, måste lärarna följa skolhuvudmännens policys som vilka andra arbetstagare som helst. Skolhuvudmännen kan således bestämma att rektorn inte får besluta om vissa ordningsregler samt att lärarna inte får använda vissa befogenheter. De lärare som ändå använder sina befogenheter kommer sonika att bli föremål för arbetsrättsliga åtgärder.

Skolministern vill inte låtsas om att skollagen redan medger mobilförbud i ordningsreglerna, då det i själva verket är hennes ide om fritt skolval som är grunden för dessa problem.

Citat:
[K5]4 a § Vid undervisning får endast sådan användning av mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning förekomma som

sker enligt lärarens instruktioner i syfte att främja elevernas utveckling och lärande, eller
utgör extra anpassningar eller särskilt stöd enligt 3 kap.

[S2]Om det finns särskilda skäl får dock rektorn eller en lärare tillåta en enskild elev att använda en mobiltelefon eller annan elektronisk kommunikationsutrustning även i andra fall än som avses i första stycket.

[S3]Denna paragraf gäller inte för kommunal vuxenutbildning. Lag (2022:940).
4 b § Rektorn, en lärare eller en handledare som avses i 21 kap. 13 § får omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk kommunikationsutrustning för att förebygga störningar i undervisningen.

[S2]Rektorn eller en lärare får omhänderta sådan utrustning även för att förebygga kränkande fotografering enligt 4 kap. 6 a § brottsbalken eller annan kränkande fotografering eller filmning av någon som inför eller efter en idrottslektion befinner sig i ett omklädningsrum, en dusch eller ett annat liknande utrymme.

[S3]Rektorn eller en lärare får även i andra liknande situationer eller om det finns särskilda skäl omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk kommunikationsutrustning för att förebygga kränkande fotografering eller filmning.

[S4]Den som får omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk kommunikationsutrustning enligt första, andra eller tredje stycket får även uppdra åt någon annan att göra detta.
Citera
2025-03-16, 20:01
Medlem
Ut och lär känna människor istället.
Mobilen behöver man bara i Nödfall.
Citera
2025-03-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksskalden
Ja, eftersom vetskapen om att mobilen finns tillgänglig gör att fokus ändå tryter. Då är det svårare att koppla av, när man vet att man har massa notifikationer att kolla på rasten, eller så drar man en "ursäkta jag måste på toa, igen". En annan fördel är att mobiler, främst sociala medier, skapar mycket stress och ångest hos unga, och skolan är vattenhålet där alla samlas och drama utspelar sig. Det är skönt för dem att inte behöva oroa sig för allt sånt för en gångs skull. Dessutom är det enklare rent logistiskt att inte tillåta den under hela dagen.

Som sagt så har detta redan införts i andra länder, så det är heller inget nytt.

Så du tror eleverna kommer få tillbaka sina mobiler när de går på toa?
Citera
2025-03-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Och då förutsätter jag att barnen inte få har mobiler i skolan?
Det får dom så länge de sköts. Givetvis inget på lektioner.
Citera
2025-03-17, 15:42
Medlem
Riksskaldens avatar
Så du tror att typ vaktis kommer sitta och lämna ut mobiler till varje enskild klass under rasten och sen samla in dem när det är dags för lektion igen 15 min senare? Hela dagen, varje dag? Det skulle vara logistiskt besvärligt och därmed osannolikt. Dessutom tror jag skolan ser fördelen med att barn har fullt fokus på skolan när de är där, och även för att det främjar elevers välmående att slippa telefonerna och den ständiga uppkopplingen till omvärlden, som jag redan sagt.

Du får gärna föra egna argument utöver att bara ställa motfrågor till mina, om du har några konkreta funderingar.
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Så du tror eleverna kommer få tillbaka sina mobiler när de går på toa?
Citera
2025-03-17, 18:17
Medlem
Citat:
Så du tror att typ vaktis kommer sitta och lämna ut mobiler till varje enskild klass under rasten och sen samla in dem när det är dags för lektion igen 15 min senare? Hela dagen, varje dag? Det skulle vara logistiskt besvärligt och därmed osannolikt. Dessutom tror jag skolan ser fördelen med att barn har fullt fokus på skolan när de är där, och även för att det främjar elevers välmående att slippa telefonerna och den ständiga uppkopplingen till omvärlden, som jag redan sagt.

Du får gärna föra egna argument utöver att bara ställa motfrågor till mina, om du har några konkreta funderingar.

Tyvärr fungerar det inte så att något är moraliskt okej bara för att alternativet är jobbigt.
Citera
2025-03-21, 18:18
Medlem
Riksskaldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Tyvärr fungerar det inte så att något är moraliskt okej bara för att alternativet är jobbigt.
Nähä, där ser man. Tack för analysen!
Citera
2025-03-21, 18:33
Medlem
Citat:
Nähä, där ser man. Tack för analysen!

Du behöver inte tacka mig, jag ser det som en välgärning att utbilda fåren.
Citera
2025-03-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, det behövs inte fler befogenheter i skolan. Skollagen ger lärarna de befogenheter som behövs. Problemet ligger inte i befogenheter, utan i ett större problem som skolministern vill ducka inför.

I och med att skolministerns parti anno 1981 och 1994 införde lika skolpeng för skolpliktiga elever oavsett skolhuvudman samt senare fritt skolval mellan kommungränserna bildades det en skolmarknad med ett fast pristak. Alla skolor, oavsett skolhuvudman är nu insyltade i denna marknad, där de slåss om eleverna och föräldrarnas nöjdhetsfaktor.Skolhuvudmännen vill givetvis blidka föräldrar och elever, vilket resulterar i att skolledningarna stiftar egna policys som gagnar föräldrarnas intressen. Resultatet av det hela har nu blivit att lärarnas lojalitetsplikt står i extrem kollision med både grundlagar och styrlagar. Fastän skollagen stadgar att lärarna har befogenheter och dessutom ansvarsområden som rektorerna eller huvudmännen inte får bestämma över, måste lärarna följa skolhuvudmännens policys som vilka andra arbetstagare som helst. Skolhuvudmännen kan således bestämma att rektorn inte får besluta om vissa ordningsregler samt att lärarna inte får använda vissa befogenheter. De lärare som ändå använder sina befogenheter kommer sonika att bli föremål för arbetsrättsliga åtgärder.

Skolministern vill inte låtsas om att skollagen redan medger mobilförbud i ordningsreglerna, då det i själva verket är hennes ide om fritt skolval som är grunden för dessa problem.

Vad föreslår du behövs i detta?
Citera
2025-03-24, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdfs
Vad föreslår du behövs i detta?

En lagändring som gör att arbetsrätten inte slår ut laga befogenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in