2025-03-15, 06:40
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wodolarski
Detta görs redan på min arbetsplats.

Läraren samlar in mobilen under elevernas första lektion, förvarar allt i en vadderad låda som sedan tas ned till ett förråd nere vid receptionen. Det tar tid och ja, precis som du antog, läggs detta på lärarna.

På ”min” skola läggs telefonerna i en låda när respektive lektion börjar och återfås vid lektionens slut. Men det blir väl ändring på det.

Lärare är ett släkte utan ”ryggrad”, tycker jag som tillbringat ett helt arbetsliv i yrket. Ständigt nya ”pålagor”. När jag började jobba för länge, länge sedan, då kunde man fokusera på undervisningen. På min första skola hade vi en kvinna som var ”lärarsekreterare”. Hon skrev ut saker, kopierade, administrerade frånvaron osv.
Citera
2025-03-15, 07:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har man barn på skolan så vill man gärna ha sin telefon på sig, ska läraren först ringa receptionen som sen ska ringa mellanchefen som sen ska leta upp mig?

Tycker detta borde införas redan imorgon. Men sen hur de ska lösa det är ju frågan, mina barn har sina bussbiljetter på telefonen.
det funkade bra innan mobiler fans, det funkar bra nu också.
oftas hör jag inte ens min mobil ringa på arbetsplatsen så förskolan får ringa kontoret ändå.
Alternativt att föräldrar undantas från förbudet, eftersom det bara är incels ändå som står med mobilen 24/7
Citera
2025-03-15, 07:39
Medlem
Lycka till att försöka driva igenom det!
De har ju redan tillräckligt med problem att ungarna inte gör som läraren säger och de mer eller mindre kan göra som de vill.
Det hela kommer leda till en ännu mer ohållbar situation i skolan för lärarna. '
Sedan tycker jag visserligen inte att förslaget är fel, men det är merän lovligt naivt att man tror att de där förvildade skitungarna bara så där snällt kommer lägga undan mobilen.
Det som princip hade behövt göras är att via mobiloperatörerna stänga av mobiltjänsten för de under 18 år med abonnemang mellan vissa tider.
Citera
2025-03-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Borde införas på arbetsplatser också, inga privata telefoner behövs där.

Rätt!

Regeringen har förbud och straff i tanken, enbart.

Tänk om regeringen ville satsa på skolan i stället för att dra ner på statsbidrag. Mobilförbud är kosmetika för att dölja hur inkompetent regeringen.
Citera
2025-03-15, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Men det handlar ju bara om under skoltid, vad är problemet?
När de lämnar skolan har de mobil inklusive bussbiljett.

Jodå, mina barns skola får de lämna telefonen hos läraren vid lektionen men de får tillbaka den efter lektion.

De går i 4 an och 6 an, de har olika lärare beroende på lektion så ser inte hur de löser att få bort telefon under rasterna. Just nu har alla skolor stora problem med att barnen inte duschar efter idrotten, jag kan förstå det när alla barn har en kamera på sig.

Vet inte hur de ska lösa problem som uppstår, ska mina barn exempelvis behöva ställa sig i en kö för att hämta ut sin telefon vid någon station så missar de bussen hem, så får de vänta en timme till.
Citera
2025-03-15, 07:53
Medlem
Bor i Oslo och här är det mobilförbud på alla skolor. Funkar toppen.
Citera
2025-03-15, 08:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wodolarski
Detta görs redan på min arbetsplats.

Läraren samlar in mobilen under elevernas första lektion, förvarar allt i en vadderad låda som sedan tas ned till ett förråd nere vid receptionen. Det tar tid och ja, precis som du antog, läggs detta på lärarna.
Varför måste lådan transporteras till ett förråd? Kan den inte vara kvar i klassrummet?

Alternativt skulle ju eleverna kunna lämna mobilerna i receptionen på väg in och hämta dem där på väg hem?
Citera
2025-03-15, 08:27
Medlem
Jaha, vad händer när eleverna inte vill lämna in sin telefon? Blir det lågaffektivt bemötande då? Kommer Muhammed få behålla sin telefon eftersom läraren inte vill hamna i konflikt och inte tillåts agera fysiskt? Kommer bli spännande att se hur detta ska fungera i praktiken.
Citera
2025-03-15, 08:31
Medlem
goofers avatar
De flesta skolorna samlar väl redan in mobilerna redan nu i låg och mellanstadiet.

Det görs på goda grunder då mobilen främst används för att mobba andra i olika grupper, kolla på porr eller glo på fördummande tiktok hela dagen istället för att umgås med skolkamrater och faktiskt lära sig något på lektionen.

Så ja förbjud skiten i skolan!
Citera
2025-03-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Måste väl gå att lösa en sån sak bagatell.
Vi landade trots allt på månen 1969, kan tycka att någon borde kunna knäcka en lösning på hur man betalar bussbiljetten nu 2025..
Ja det är ju löst. Problemet blir ju om man tar bort lösningen.
Citera
2025-03-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Knappast en högoddsare att det kommer att läggas på lärarna.
Det finns inga andra att lägga det på.
Det naturliga vore väl att skolvärdar eller elevassistenter tar hand om detta, men sådana finns ju inte kvar.
Mitt barn fick skärmen krossad då ett annat barn släppte sin mobil rätt högt ned i en sån insamlingslåda. Ingen tog ansvar för det, det var bara att fixa själv.
Citera
2025-03-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har man barn på skolan så vill man gärna ha sin telefon på sig, ska läraren först ringa receptionen som sen ska ringa mellanchefen som sen ska leta upp mig?

Tycker detta borde införas redan imorgon. Men sen hur de ska lösa det är ju frågan, mina barn har sina bussbiljetter på telefonen.

Telefonen ska låsas in i ett skolskåp vid dagens början, så den behöver inte ligga hemma. Skulle tro att läraren får ha en mobiltelefon på sig som barnen kan ringa ifrån, annars blir det lite bök med att barnet måste gå till receptionen eller fritids och ringa hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in