2025-03-14, 21:48
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Lotta Edholm har haft presskonferens och tänker följa det som utredaren kommit fram till.

Kommer 20 år för sent, tycker jag som har ett helt yrkesliv inom skolans värld.
Men bättre sent än aldrig.

Kommer det att gå igenom i Riksdagen?

Vilket eller vilka partier kan tänkas gå emot?
Jättebra.
NU kan dom fokusera på studier och sociala kontakter.
Citera
2025-03-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Känns lite som "gör inte som jag gör, gör som jag säger!". Många vuxna speciellt kvinnor skulle nog behöva en paus från sina telefoner.
Förlåt. Tryckte fel.
Jag svarade på fel inlägg.
Citera
2025-03-14, 22:24
Medlem
Mobilerna borde bort i skolorna.
Citera
2025-03-14, 22:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Vem tar ansvaret om det händer något under dagen? Vem bekostar den tiden det tar?

Knappast en högoddsare att det kommer att läggas på lärarna.
Det finns inga andra att lägga det på.
Det naturliga vore väl att skolvärdar eller elevassistenter tar hand om detta, men sådana finns ju inte kvar.
Citera
2025-03-14, 23:04
Medlem
Osannolikt, otroligt, vansinnigt och mest av allt

onödigt att dom tilläts.
Citera
2025-03-14, 23:08
Medlem
Wodolarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Knappast en högoddsare att det kommer att läggas på lärarna.
Det finns inga andra att lägga det på.
Det naturliga vore väl att skolvärdar eller elevassistenter tar hand om detta, men sådana finns ju inte kvar.

Detta görs redan på min arbetsplats.

Läraren samlar in mobilen under elevernas första lektion, förvarar allt i en vadderad låda som sedan tas ned till ett förråd nere vid receptionen. Det tar tid och ja, precis som du antog, läggs detta på lärarna.
Citera
2025-03-14, 23:14
Medlem
Görs på många gymnasieskolor och gjorts länge. Mobiltelefoner samlas in vid lektionsstart, lämnas ut när lektionen är slut.

Hur gjorde eleverna innan mobiltelefoner fanns? Protesterade så det sattes en telefonkiosk i varje klassrum?
När ska föräldrarna fatta att det är de som är problemet...
Citera
2025-03-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Görs på många gymnasieskolor och gjorts länge. Mobiltelefoner samlas in vid lektionsstart, lämnas ut när lektionen är slut.

Hur gjorde eleverna innan mobiltelefoner fanns? Protesterade så det sattes en telefonkiosk i varje klassrum?
När ska föräldrarna fatta att det är de som är problemet...

Den stora skillnaden är att mobilen inte heller får användas på håltimmar eller raster. När jag var ung så umgicks vi i uppehållsrum och man fick muscicera i musiksalen. Det fanns många fler anordnade aktiviteter på högstadierasterna och jag hoppas att skolorna förstår att så måste det vara, fram med pingisbord, pärlplattor och annat pyssel att pilla med när telefonerna är förbjudna. Att tro att ungdomar ska må bra av att sitta på bänkar och glo hela håltimmarna är naivt, då kommer insmugglingen av telefoner att skena (är ju t ex. bara att lämna in en gammal telefon och ha den nyare i fickan)
Senast redigerad av Florman 2025-03-14 kl. 23:29.
Citera
2025-03-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Den stora skillnaden är att mobilen inte heller får användas på håltimmar eller raster. När jag var ung så umgicks vi i uppehållsrum och man fick muscicera i musiksalen. Det fanns många fler anordnade aktiviteter på högstadierasterna och jag hoppas att skolorna förstår att så måste det vara, fram med pingisbord, pärlplattor och annat pyssel att pilla med när telefonerna är förbjudna. Att tro att ungdomar ska må bra av att sitta på bänkar och glo hela håltimmarna är naivt
Håller helt med dig!
Citera
2025-03-14, 23:54
Medlem
Konkebanans avatar
Trodde de flesta redan va detta, men på tiden helt klart.
Citera
2025-03-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Borde införas på arbetsplatser också, inga privata telefoner behövs där.

Har man barn på skolan så vill man gärna ha sin telefon på sig, ska läraren först ringa receptionen som sen ska ringa mellanchefen som sen ska leta upp mig?

Tycker detta borde införas redan imorgon. Men sen hur de ska lösa det är ju frågan, mina barn har sina bussbiljetter på telefonen.
Citera
2025-03-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har man barn på skolan så vill man gärna ha sin telefon på sig, ska läraren först ringa receptionen som sen ska ringa mellanchefen som sen ska leta upp mig?

Tycker detta borde införas redan imorgon. Men sen hur de ska lösa det är ju frågan, mina barn har sina bussbiljetter på telefonen.
Men det handlar ju bara om under skoltid, vad är problemet?
När de lämnar skolan har de mobil inklusive bussbiljett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in