Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad var det dom inte fixade med katoden?
Fattades ett eller fler ämnen?

Okunskap och maskiner som inte kunde tillverka inom ställda krav så det lilla man lyckades få ut så gick 99,99% till skrot.
Citera
2025-03-13, 17:33
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Det handlar väl om den svenska sönderbeskattningen i vanlig ordning. Dyrt att tillverka, dyrt att anställa och dyrt att sälja p.g.a. den lågintelligenta svennesossen som accepterar de vansinniga skatterna.

Eller så kanske det handlar om att de inte lyckades få fram en egen bra produkt. Till skillnad mot exempelvis Spotify.
Citera
2025-03-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det finns skribenter här som vill krossa den s.k "gröna omställningen". Jag har väl inga synpunkter just på det men då måste väl krossandet också gälla detta projekt?

https://www.norran.se/native/artikel...krona/lyv1y66l

Enligt SVT så ska Eu låna 800 miljarder varje år och satsa dem på gröna jobb och försvarsindustrin
Så det kommer att byggas mycket innan lånen är slut.
Så troligtvis kommer du se många sådana här satsningar och konkurser de näst kommande år.
Men vem vet vi kanske kommer att ha många hallar när pengarna är slut
Citera
2025-03-13, 17:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Konstigt. Påminner om nåt jag hörde under dagen. Anledningen att företaget gick omkull var att det var problem att göra batterier. Vem kunde trott det?

Vem såg det komma?

Kan det hänga ihop, problemen att göra batterier och bristen på pengar?

En professor måste reda ut detta!

LL
Citera
2025-03-13, 17:51
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Eller så kanske det handlar om att de inte lyckades få fram en egen bra produkt. Till skillnad mot exempelvis Spotify.

spotify är ingen produkt.......
Citera
2025-03-13, 18:12
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Sluta var en sån rasist! Det är rasistiskt att vara kritisk mot politiska ideologiska jippon.

I övrigt tror jag att Skellefteå bör göra om industihallarna till padelhallar. Det tror jag är en framtidsindustri.

Som memet existenz postade?
Citera
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Vad är anledningen till att de gör i konkurs? Säljer dom inte tillräckligt eller vad?

Northvolt ingick i den gröna bluffen "klimatomställningen" med sina "klimatsmarta lösningar".

Verkligheten kommer alltid ikapp politiska och religiösa vanföreställningar.

Det finns ingen reell eller naturlig efterfrågan på dom produkter som Northvolt aldrig fick fram.

Men om man nu gör ett gigantiskt fängelse av anläggningen så kanske det kan bli en politisk triumf ändå. Då kan man ju spärra in alla åsiktsbrottslingar och personer som påtalar orimligheten i olika storskaliga politiska bedrägeriupplägg:
såsom påtvingad elektrifiering, digitalisering, massvaccinering, kontantfrihet, censur och massövervakning, att hindra folk från att använda sina egna pengar under en kontext att "förhindra brott", massmedicinering mot påhittade psykiska sjukdomar, högskattesamhället och dess "välfärd", krigshets och övergiven neutralitet, urholkning av enskildas fri och rättigheter.
etc. etc.

Alla skall med som sossarna säger och dom som inte är med på det som sossar*** vill skall i fängelse.
Northvolt borde kunna bli ett fint Svenskt Gulag för alla dom som framför den minsta kritisk mot missförhållanden i det svenska och europeiska samhället.

*** Alla politiska partier i Sverige är sossar och driver på mot ett kommunistiskt totalitärt samhälle. Moderater, miljöpartister, center, vänster, liberala och SD har genom sin politik visat sig vara kommunistpartier utom till namnet då..............
Citera
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
spotify är ingen produkt.......

So what, båda kräver utveckling för att få fram en bra produkt eller tjänst.
Citera
2025-03-13, 18:29
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
So what, båda kräver utveckling för att få fram en bra produkt eller tjänst.

Det är nog några ljusår emellan att massproducera elektrokemiska system och att utveckla en streamingtjänst.....

Skillnaden torde dessutom vara att Spotify byggde på realistisk och tillgänglig teknik som kunde genomföras med privat kapital och lågt rikstagande.

Northvolt var däremot ett korthus från första början och kunde bli verklighet endast i ett korrupt högskattesamhälle som Sverige, där det på den politiska och statliga nivån går att leka med andras via skatteverket tvångsrekvirerade pengar utan risk för den personliga bekvämligheten bland politiker och tjänstemän som vill leka företagare på andras bekostnad.
Citera
2025-03-13, 18:29
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Sluta var en sån rasist! Det är rasistiskt att vara kritisk mot politiska ideologiska jippon.

I övrigt tror jag att Skellefteå bör göra om industihallarna till padelhallar. Det tror jag är en framtidsindustri.

Nu tror jag att du driver gäck med oss? Eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Kan det hänga ihop, problemen att göra batterier och bristen på pengar?

En professor måste reda ut detta!

LL

Ja, som tur är har vi duktiga vetenskapsmän som till slut kommer till botten med denna komplicerade fråga. Lekmän kan aldrig förstå varför en batterifabrik utan batterier går med förlust. Skulle jag tro. Är ju inte professor än. Vad jag vet. Eller vad vet jag?
Citera
2025-03-13, 18:36
Medlem
Tydligen ska dom inte ha tillverkat ett enda fungerande batteri.
Kan det stämma?
Citera
2025-03-13, 18:42
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Enligt SVT så ska Eu låna 800 miljarder varje år och satsa dem på gröna jobb och försvarsindustrin
Så det kommer att byggas mycket innan lånen är slut.

Vilket är sådant som gör samhället fattigare. Tillverka vapen som sedan sprängs upp är ren offentlig konsumtion som bidrar med noll produktion som kan konsumeras av medborgarna samtidigt som folks skatter betalar för det. Minskar alltså vår konsumtion av sådant folk egentligen vill ha. Sk gröna investeringar handlar om att tillverka samma prylar som redan finns fast med mindre effektiva och dyrare processer. Likadant där. Oavsett vad BNP säger så är det en försämring av vår materiella standard. Då har man inte ens gått in korruptionen i dessa näringar.

Det är väldigt tråkigt att detta är EUs framtidsbranscher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in