2025-03-03, 14:49
Medlem
Har köpt billiga licenser på windows i flera år och installerat till kompisar och deras farmor. Kolla på prisjakt så hittar ni pålitliga butiker. Brukar gå på en 150 spänn, aldrig varit problem. Ett tips är att lägga en extra 20kr på pro, för home är ett sjukt påhitt.
Citera
2025-03-03, 23:00
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen
Stänger Windows ned den licensen man köpt svart då?
Du får en tråkig ruta nere till höger som säger att du har pirat Win
Citera
2025-03-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Inte stänger ner så vitt jag vet, men slänger upp den där texten nere i högra hörnet, som sagt.

Well, de funktionerna är så vitt jag vet inget allvarligt. Typ att man inte kan sätta bakgrundsbild osv.
Men jag kanske har fel.

Finns alternativet massgrave också (sök på google), men det FINNS en risk att någon modifierar detta script för att ta kontroll över din dator.... Exakt i skrivande stund kanske (kanske), det inte är så, men... Vad som helst kan hända i framtiden.
Det som kan hända är att Microsoft kan få för sig att kolla din licensnyckel mot din hårdvara (något de väldigt sällan, om någonsin, gör (för privatpersoner)), och om det OEM-nummer som nyckeln är registrerad för inte matchar så nullifierar de licensen.

Rekommenderar inte att man kör på massgrave eller liknande.
Som drKickass säger är så är både skriptet och den .unattend.xml som skapas helt baserade på dynamiska källor försedda av tredjepart.

För privat bruk, kör på en OEM-licens och koppla den mot ditt Microsoftkonto. Kör sedan en fräsch installation utan nyckel och aktivera Windows genom att logga in.
Citera
2025-03-05, 08:51
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tottootoot
Det som kan hända är att Microsoft kan få för sig att kolla din licensnyckel mot din hårdvara (något de väldigt sällan, om någonsin, gör (för privatpersoner)), och om det OEM-nummer som nyckeln är registrerad för inte matchar så nullifierar de licensen.

Som drKickass säger är så är både skriptet och den .unattend.xml som skapas helt baserade på dynamiska källor försedda av tredjepart.

För privat bruk, kör på en OEM-licens och koppla den mot ditt Microsoftkonto. Kör sedan en fräsch installation utan nyckel och aktivera Windows genom att logga in.

Har inte hört talas om att Microsoft någonsin skulle ha kört raids mot piratanvändare. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om de betraktar Windows som en inkörsport till de delar av ekosystemet där pengarna faktiskt finns, och låter det bero. Varje installation är i slutändan på pluskontot, pirat eller ej.

Massgrave/MAS är duktigt flagrant i sitt upplägg, och inte ens det verkar MS försöka angripa.

Den enda aktiva åtgärd jag kan minnas som tyder på att man någonsin varit intresserad var väl tillägget av WGA i Windows XP. Måste vara 20 år sedan vid det här laget.
Citera
2025-03-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tottootoot

Niggah please, har redan förklarat varför allt detta är trams.

Med Massgrave får du en riktig nyckel som är precis lika giltig som en nyckel i affär. Du kan bokstavligen fabriksåterställa datorn och Windows aktiveras ändå.
Citera
2025-03-05, 21:28
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Har köpt billiga licenser på windows i flera år och installerat till kompisar och deras farmor. Kolla på prisjakt så hittar ni pålitliga butiker. Brukar gå på en 150 spänn, aldrig varit problem. Ett tips är att lägga en extra 20kr på pro, för home är ett sjukt påhitt.
Vad är det som är bättre med Pro jämfört med Home? Jag har aldrig förstått det.

Jag har Home på min laptop, det som följde med när jag köpte datorn.
Citera
2025-03-05, 21:57
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Vad är det som är bättre med Pro jämfört med Home? Jag har aldrig förstått det.

Jag har Home på min laptop, det som följde med när jag köpte datorn.

Pro har Windows Sandbox, BitLocker, Remote Desktop, Hyper-V osv. Man kan stänga av mer telemetri med Pro (och ännu mer med Enterprise) så att Windows blir mindre spionerande. Pro stödjer mer RAM, men det är ju inget man påverkas av som hemanvändare direkt.

Sedan har jag hört att Home återinstallerar alla appar och spel som kommer förinstallerade om man vill rensa bort dem. Med Home kan komma runt detta med Dism++, men men. Har man Pro behöver man inte installera ett extra program för att göra detta.
Citera
2025-03-05, 23:13
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Pro har Windows Sandbox, BitLocker, Remote Desktop, Hyper-V osv. Man kan stänga av mer telemetri med Pro (och ännu mer med Enterprise) så att Windows blir mindre spionerande. Pro stödjer mer RAM, men det är ju inget man påverkas av som hemanvändare direkt.

Sedan har jag hört att Home återinstallerar alla appar och spel som kommer förinstallerade om man vill rensa bort dem. Med Home kan komma runt detta med Dism++, men men. Har man Pro behöver man inte installera ett extra program för att göra detta.
Ok. Jag såg att man kan kryptera filer med Pro också, vilket man inte kan med Home. Vart kan man ladda hem Pro? Jag vill handla en seriös licens. Det kostar väl ett par tusen tusen? Kan man lita på dom licenser som kostar 150-300 kr?

Edit: Vad tror ni om den här. Kan man göra nyinstallation med denna?

https://www.proshop.se/Operativsyste...e&gad_source=1
Senast redigerad av Pruttmuff 2025-03-05 kl. 23:36.
Citera
2025-03-06, 06:30
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ok. Jag såg att man kan kryptera filer med Pro också, vilket man inte kan med Home. Vart kan man ladda hem Pro? Jag vill handla en seriös licens. Det kostar väl ett par tusen tusen? Kan man lita på dom licenser som kostar 150-300 kr?

Edit: Vad tror ni om den här. Kan man göra nyinstallation med denna?

https://www.proshop.se/Operativsyste...e&gad_source=1

Man kan uppgradera Home till Pro utan att installera om Windows. Det är bara att ändra produktnyckeln till en nyckel för Pro i Windows aktiveringsinställningar.

Where do Cheap Windows OEM Keys Come From (on Key Seller Sites)?
https://youtube.com/watch?v=7TQpKmq6QEA
Citera
2025-03-07, 22:10
Medlem
Pruttmuffs avatar
Kan man lita på den här sajten? Så inte produktnyckeln slutar fungera efter några månader:

https://programvaruexperten.se/produ...g&gad_source=1

Vad menas med Retail?
Citera
2025-03-08, 03:09
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag köpte just en produktnyckel till Win 11 Pro på:
https://www.gamekeys.se/produkt/wind...sional-retail/

Jag fick produktnyckeln på mail direkt.

Dom har bra betyg på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/gamekeys.se
Citera
2025-03-12, 23:21
Medlem
Saab-Turbos avatar
Citat:
Jag köpte just en produktnyckel till Win 11 Pro på:
https://www.gamekeys.se/produkt/wind...sional-retail/

Jag fick produktnyckeln på mail direkt.

Dom har bra betyg på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/gamekeys.se
Gjorde desamma precis funkar perfekt. Frågan är väl hur länge den är aktiv, det blir en överraskning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in